جنگ اقتصادی با خودکفایی و مدیریت تنگه هرمز در حال فروپاشی است

صدا و سیما یکشنبه 09 فروردین 1405 - 11:57
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت استراتژیک تنگه هرمز اعلام کرد: با کنترل این آبراه، ۱۱ میلیون بشکه نفت از عرضه جهانی حذف شد که قیمت نفت را تا حدی متأثر کرده است.

«جنگ اقتصادی» با خودکفایی و مدیریت تنگه هرمز در حال فروپاشی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ حسن حسن‌خانی کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه قم در خصوص تأثیر اقدامات اخیر در تنگه هرمز بر اقتصاد جهانی گفت: در یک روز نفت ۲۱ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور می‌کند که با اقدامات اخیر، حدود ۱۱ میلیون بشکه از عرضه جهانی حذف شده است.

وی با بیان اینکه این تأثیرگذاری صرفاً به نفت ختم نمی‌شود، افزود: حتی اگر نفت هم بود، ارزش آن فقط کاهش عرضه نیست؛ ما سه دسته نفت داریم که هر کدام شاخص (API) متفاوتی دارند. نفت سبک خاورمیانه با شاخص ۳۳ تا ۳۶ برای پالایشگاه‌های کره جنوبی و ژاپن که متناسب با نفت ایران ساخته شده‌اند، حیاتی است.

استاد دانشگاه قم تصریح کرد: این کشور‌ها با داشتن پالایشگاه‌های غیرانعطاف‌پذیر نمی‌توانند نفت‌های سنگین‌تر یا سبک‌تر را به راحتی وارد فرآیند کنند. حذف نفت غرب آسیا از بازار دو اهمیت دارد: اول کاهش فیزیکی عرضه که حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز است که ۱۱ میلیون بشکه آن را حذف کرده‌ایم.

حسن‌خانی ادامه داد: این تأثیرگذاری تا ۴۰ روز بیشتر دوام ندارد؛ زیرا کشور‌های عضو آژانس بین‌مللی انرژی ۴۰۰ میلیون بشکه ذخیره دارند که نهایتاً ۳۰ تا ۴۰ روز می‌تواند بازار را تأمین کند و ۲۵ روز از آن گذشت.

وی در خصوص سایر مواد حساس گفت: از تنگه هرمز روزانه ۳۵ درصد گوگرد کل دنیا عبور می‌کند که برای مصارف کود و کشاورزی، صنایع مختلف و حتی در جنگ‌افزار‌ها استفاده می‌شود.

حسن حسن‌خانی با اشاره به شکست کمپین فشار حداکثری علیه ایران گفت: با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و مدیریت استراتژیک تنگه هرمز، نه تنها نیازی به مذاکره با طرف‌های بدعهد نیست، بلکه ایران در حال پیروزی در این جنگ فرسایشی است.

حسن حسن‌خانی با تأکید بر ضرورت حفظ دست برتر در جنگ اقتصادی گفت: اگر جنگ فرسایشی شود، برنده نهایی با قاطعیت ایران خواهد بود.

او با اشاره به اهمیت تنگه هرمز افزود: امروز با مدیریت صحیح اهرم‌های اقتصادی، نه تنها نیازی به مذاکره با افرادی که خصلت‌شان دروغ‌گویی است نداریم، بلکه می‌توانیم بسیاری از نیاز‌های خود و کشور‌های منطقه را با ظرفیت داخلی تأمین کنیم.

تأثیر اقتصادی اقدامات اخیر؛ بورس کره جنوبی ۶۰۰ میلیارد دلار از دست داد

حسن حسن‌خانی با اشاره به آثار اقتصادی تنش‌های اخیر اعلام کرد: بورس کره جنوبی که ۷ میلیارد دلار طلب از ایران داشت، ۶۰۰ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داد.

حسن حسن‌خانی کارشناس اقتصادی درباره تأثیر اقدامات اخیر بر اقتصاد جهانی اظهار داشت: امروز بورس کره جنوبی ۶۰۰ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داد، در حالی که ما از کره جنوبی ۷ میلیارد دلار طلب داشتیم که تا دیروز نمی‌توانستیم وصول کنیم.

وی تأکید کرد: همین امروز توانستیم به اقتصاد کره جنوبی ۶۰۰ میلیارد دلار آسیب بزنیم. اگر معادلات درست چیده شود و تصمیم‌ها به جا استفاده از اهرم‌ها، نیازی نیست برای رفع تحریم با یک فرد یا کشور مذاکره کنید که مبنایش دروغ‌گویی است.

استاد دانشگاه قم افزود: محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های عرضه نفت و نگرانی‌ها از عرضه مواد مختلف، دلایل اصلی کاهش ارزش‌ها هستند. ده‌ها ماده شیمیایی وجود دارد که زنجیره آنها به تنگه هرمز وابسته است؛ گوگل ۳۵ درصد عرضه به تنگه هرمز وابسته است.

حسن‌خانی درباره مواد مهم دیگر گفت: گوگرد هم برای کود استفاده می‌شود و هم در صنایع مختلف به کار می‌رسد. متانول و پلی‌پروپیلن مواردی هستند که ایران و قطر بخش عمده‌ای از عرضه آنها را دارند. همچنین ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع) و هلیوم از موضوعات مهم دیگر هستند.

وی افزود: به لطف تدبیر رهبر عزیز جدیدمان و پیام ایشان درباره حفظ تنگه هرمز، ان‌شاءالله این فشار‌ها فروپاشیده خواهد شد و کشور ما تقویت می‌شود. امروز بورس کره جنوبی ۶۰۰ میلیارد دلار از دست داد و این نشان می‌دهد که اهرم‌های استراتژیک می‌توانند اثرگذار باشند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.