
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در نخستین جلسه ستاد واگذاری ساختگاههای منتخب برای احداث نیروگاههای خورشیدی در سال ۱۴۰۵، مهدی زندیهوکیلی استاندار مرکزی از پیشتازی استان در توسعه انرژیهای تجدیدپذیر خبر داد و اعلام کرد: استان مرکزی سال گذشته با ثبت ۶۳۵ مگاوات انرژی خورشیدی، فراتر از اهداف تعیینشده عمل کرده است.
وی با اشاره به کسب رتبه اول این استان در احداث نیروگاههای تجدیدپذیر گفت: هدفگذاری سال گذشته ۵۰۰ مگاوات بود که با تلاش مشترک دستگاههای اجرایی، بخش خصوصی و مردم، ۶۳۵ مگاوات انرژی خورشیدی به بهرهبرداری رسید و وارد شبکه سراسری شد.
وی با بیان اینکه هدفگذاری سال جدید ۱۷۰۰ مگاوات است، تأکید کرد: با توجه به شرایط خاص پیشِرو، برنامهریزی شده است تا با همکاری بخشهای مرتبط، این هدف با جدیت بیشتری دنبال شود.
زندیهوکیلی همچنین از برنامه افزایش ۳۰۰ مگاواتی تولید برق خورشیدی تا پیش از پیک بار مصرف خبر داد و گفت: با تحقق این برنامه، تولید برق تجدیدپذیر استان در زمان پیک به هزار مگاوات خواهد رسید.
استاندار مرکزی پراکندگی بیش از هزار ساختگاه خورشیدی، عدم نیاز به سوخت و مزایای زیستمحیطی را از ویژگیهای مهم توسعه این نیروگاهها دانست و افزود: این رویکرد در راستای اصول پدافند غیرعامل نیز اهمیت ویژهای دارد.
در این نشست، مدیرعامل برق منطقهای باختر با اشاره به آسیبهای وارد شده به شبکه برق در جریان جنگ رمضان گفت: با تلاش شبانهروزی نیروهای صنعت برق، تمام آسیبها در کوتاهترین زمان ممکن رفع شد و شبکه برق کشور اکنون با پایداری کامل در حال تأمین برق مشترکان است.