طی ساعات گذشته تصاویر ماهواره ای و نزدیک از هواپیمای گران قیمت آواکس E-3 منهدم شده آمریکا در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان عربستان، در فضای مجازی و خبری در حال انتشار است.
به گزارش عصرایران، گفته می شود نیروی هوایی آمریکا تنها 16 فروند از این هواپیمای منحصربفرد که صدها میلیون دلار قیمت آن است، در اختیار دارد.

این هواپیما در نبردهای هوایی یسیار مهم است و نقش کنترل و فرماندهی و سازماندهی جنگنده های آمریکایی و اسرائیلی را در آسمان کشور مورد هدف، به انجام می رساند.

نیروهای مسلح ایران طی روزهای گذشته ضرباتی هدفمند را به سوخت رسان ها و هواپیماهای آواکس آمریکایی برای تضعیف برتری هوایی آنها انجام می دهند که در این راستا بیش از 10 فروند از این نوع هواپیماها منهدم و یا با آسیب دیدن از چرخه عملیاتی خارج شده اند.

در تصاویر منتشره از لحظات پس از انهدام آواکس، این هواپیما بر روی "تاکسی " و از ناحیه قرار گیری دیش راداری هدف قرار گرفته است.
سایت نظامی پارتیزان با توجه به این نقطه هدف نوشته: با توجه به نقطه اصابت احتمالا بیشتر افسران کنترل شکاری و اوپراتور رادار کشته شدهاند.

همچنین با توجه به اینکه هواپیما در حال تاکسی بوده و کلاهک پرتابه نیز یک کلاهک سنگین بالستیک بنظر نمیرسد، احتمالا در این حمله علاوه بر موشکهای بالستیک از پهپادهای مجهز به "سیکر" (جستجوگر) به منظور هدف قرار دادن اهداف متحرک نیز استفاده شده است، البته احتمال استفاده از موشکهای بالستیک مجهز به سیکر مانند قاسم بصیر نیز مطرح است.
روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا نوشته جایگزینی این هواپیمای منهدم شده برای نیروی هوایی آمریکا 700 میلیون دلار هزینه دارد.
