میلیاردها دلار تجهیزات نظامی آمریکا در جنگ با ایران از بین رفتند

عصر ایران یکشنبه 09 فروردین 1405 - 15:31
در حادثه‌ای دیگر، برخورد دو هواپیمای سوخت‌رسان KC-135 در آسمان عراق به کشته شدن شش خدمه انجامید.

عصر ایران - میلیاردها دلار از تجهیزات نظامی ایالات متحده از زمان آغاز جنگ با ایران  در نتیجه حملات موشکی و پهپادی ایران آسیب دیده یا نابود شده است. 

برآورد می‌شود که تنها در سه هفته نخست درگیری، میزان این خسارات بین ۱.۴ تا ۲.۹ میلیارد دلار بوده باشد. در میان این حوادث، سه جنگنده F-15E در تاریخ ۱ مارس به‌اشتباه توسط کویت سرنگون شدند.

همچنین یک جنگنده پنهانکار F-35 در ۱۶ مارس پس از آنکه گزارش شد هدف آتش قرار گرفته، مجبور به فرود اضطراری شد. در حادثه‌ای دیگر، برخورد دو هواپیمای سوخت‌رسان KC-135 در آسمان عراق به کشته شدن شش خدمه انجامید.

پنج فروند دیگر از همین نوع هواپیما نیز در پی حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی «پرنس سلطان» در عربستان سعودی آسیب دیدند.  

علاوه بر این، تعداد زیادی از سامانه‌ها و تجهیزات دیگر نیز آسیب دیده‌اند، از جمله:

-بیش از 12 فروند پهپاد MQ-9 Reaper

-سامانه‌های راداری پیشرفته در کشورهای منطقه

-و دیگر تجهیزات دفاعی مستقر در پایگاه‌های آمریکا در خاورمیانه

در یکی از موارد مهم، یک رادار پیشرفته به ارزش حدود ۱ میلیارد دلار در قطر و یک رادار دیگر به ارزش حدود ۳۰۰ میلیون دلار در اردن هدف قرار گرفتند. همچنین یک آتش‌سوزی در ناو هواپیمابر USS Gerald R. Ford رخ داد که نیاز به تعمیرات ایجاد کرد. پنتاگون برای جایگزینی بخشی از این تجهیزات آسیب‌دیده، برنامه‌ای را در قالب یک درخواست بودجه تکمیلی حدود ۲۰۰ میلیارد دلاری مطرح کرده است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.