واکنش رضا نصری به ادعای مالکیت جزایر سه‌گانه؛ بیایید جعبه پاندورا را باز نکنیم چرا که بستن آن ممکن است ناممکن باشد | بیایید با تمامیت ارضی ایران بازی نکنیم

اقتصادنیوز دوشنبه 10 فروردین 1405 - 06:15
اقتصادنیوز: رضا نصری در یادداشتی نسبت به ادعای امارات متحده عربی بر مالکیت جزایر سه گانه ایرانی واکنش نشان داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، رضا نصری نسبت به ادعای امارات متحده عربی بر مالکیت جزایر سه گانه ایرانی واکنش نشان داد و نوشت:

بیایید با تمامیت ارضی ایران بازی نکنیم. ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ایرانی هستند.

همین امر در مورد آریانا (سِر ابونعیر) و زَرکوه (زیرکو) در جنوب خلیج فارس نیز صدق می‌کند که آن‌ها نیز از دیرباز بخشی از ایران بوده‌اند.

سوابق تاریخی کاملاً روشن و بدون ابهام است: اسناد دوره قاجار، نقشه‌های بریتانیا در سال‌های ۱۸۸۸ تا ۱۸۹۲، و حتی نوشته‌های خود کرزن، همگی این جزایر را تحت حاکمیت ایران قرار داده‌اند. بریتانیا هرگز مالکیت حقوقی این جزایر را به دست نیاورد و آن را منتقل نکرد، چرا که نقش آن صرفاً به اداره‌ای موقت محدود بود. هیچ معاهده، واگذاری یا توافقی وجود ندارد که حاکمیت این دو جزیره را به امارات متحده عربی منتقل کرده باشد.

بر اساس اصول تثبیت‌شده حقوق بین‌الملل—که در آرایی همچون قضیه «جزیره پالماس» و «گرینلند شرقی» و نیز دکترین «uti possidetis juris» منعکس شده است—ادعای ایران همچنان پابرجاست. تهران تاکنون خویشتنداری نشان داده است، نه از سر تردید، بلکه به دلیل تعهد به حسن همجواری و ثبات منطقه‌ای.

بیایید جعبه پاندورا را باز نکنیم؛ چرا که بستن آن ممکن است ناممکن باشد.

 

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.