به گزارش همشهری آنلاین روزنامه والاستریتژورنال امروز (دوشنبه) گزارش کرد که دونالد ترامپ در حال بررسی اقدام نظامی داخل خاک ایران برای اجرای یک عملیات نظامی به منظور خارجسازی نزدیک به ۴۵۰ کیلوگرم اورانیوم با درصد غنای بالا از ایران است؛مأموریتی پیچیده و پرخطر که احتمالاً مستلزم حضور نیروهای آمریکایی در داخل خاک ایران برای چند روز یا حتی بیشتر خواهد بود. این مقامها تأکید کردند که ترامپ هنوز تصمیم نهایی برای صدور دستور این عملیات را نگرفته و همچنان در حال ارزیابی خطرات احتمالی برای نیروهای آمریکایی است.
وال استریت ژورنال ادامه داد که با این حال، او بهطور کلی نسبت به این ایده دید مثبتی دارد. همچنین به گفته یک منبع آگاه، ترامپ به مشاوران خود دستور داده است تا ایران را تحت فشار قرار دهند تا بهعنوان شرط پایان جنگ، با تحویل این مواد موافقت کند. او در گفتوگوهای خصوصی با متحدان سیاسی خود نیز تأکید کرده که ایران نباید این مواد را حفظ کند و در صورت عدم توافق در میز مذاکره، گزینه تصرف آن با زور را نیز مطرح کرده است.
ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا جوزف ووتل در خصوص هرگونه عملیات احتمالی زمینی آمریکا هشدار داده است: «این یک عملیات سریع و ساده نیست.» آمریکا با ادعای نابودی برنامه تسلیحات هستهای ایران در حالی به صورت غیرقانونی به خاک ایران حمله کرد که مقامهای جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده بودند که به هیچ عنوان به دنبال سلاح هستهای نیستند و حتی در گزارشهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی هیچ گزارشی از تلاش ایران برای ساخت سلاح هستهای منتشر نکرده بود.
پیش از این نیز مقامهای آمریکایی در خصوص تصرف اورانیوم غنی شده ایران ابراز تمایل کرده بودند و وزیر جنگ آمریکا پیت هگزث نیز اوایل این ماه در یک نشست خبری گفت امیدوار است ایران با واگذاری اورانیوم موافقت کند، اما بهطور ضمنی به وجود گزینههای نظامی نیز اشاره کرد.او در ۱۳ مارس گفت «رئیسجمهور تمرکز خود را بر توانمندیهای هستهای حفظ کرده است. ما طیفی از گزینهها در اختیار داریم، از جمله اینکه ایران خود تصمیم بگیرد این توانمندیها را کنار بگذارد، که البته از آن استقبال میکنیم.»وی افزود «هرگز به شما یا جهان نمیگویم که تا چه حد آماده پیشروی هستیم، اما بدون تردید گزینههایی در اختیار داریم.»













