به گزارش اقتصادنیوز، جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران به سیو سومین روز خود رسید و این درحالی است که روز گذشته تمرکز حملات بیشتر متوجه اصفهان بود که در این حملات نه تنها زیرساختهای نظامی بلکه زیر ساختهای اقتصادی هم هدف حمله قرار گرفت به طوری که برای دومین بار جنگندههای آمریکا و اسرائیل به مجتمع فولاد مبارکه اصفهان را هدف حمله کردند؛ همزمان با حملات شبانه به مجتمع فولاد مبارکه، فولاد سفیددشت در بروجن و فولاد خوزستان نیز از مورد حمله قرار گرفتند.
در پاسخ به این حملات چندین موج از حملات موشکی سپاه به سمت مواضع آمریکا و اسرائیل در منطقه کلید خورد که در نتیجه یکی از این حملات موشکی به جلسه فرماندهان نظامی در اسرائیل اصابت کرد.
در ادامه اقتصادنیوز، اخبار مهم در سیوسومین روز از جنگ را به مثابه سی و دو روز گذشته منتشر خواهد کرد.
***************************
ساعت ۲۳ دیشب (11 فروردین) جنگندههای آمریکا و اسرائیل دوباره به صنایع فولاد مبارکه اصفهان حمله کردند.
براساس این گزارش و اعلام اهالی منطقه این برای بار دوم است که این صنعت مورد حمله آمریکا و اسرائیل قرار میگیرد.
تاکنون از میزان خسارت و تعداد و شهدا و مجروحان این حمله اطلاعاتی منتشر نشده است
معاون امنیتی استاندار هرمزگان اعلام کرد: دشمن آمریکایی و صهیونیستی در جنایتی دیگر به بندر شهید حقانی بندرعباس که کاربری مسافربری و تجاری دارد حمله کرد.
نیروهای امدادی و آتش نشانی بلافاصله به محل حمله اعزام شدهاند و اطلاعات تکمیلی بعد از بررسیهای دقیق اعلام خواهد شد.
خبرگزاری رویترز به نقل از احمد الشرع (جولانی) رئیس حکومت سوریه ادعا کرد دمشق در هیچ درگیری مرتبط با ایران دخالت نخواهد کرد .
این ممنوعیت شامل ویزای طلایی (اقامت معتبر)، ویزای توریستی و حتی پروازهای اتصالی از طریق دبی هم میشود
ترامپ با بیان اینکه تغییر رژیم ایران هدف آمریکا نبود گفت : من یک هدف داشتم: آنها هیچ سلاح هستهای نخواهند داشت و این هدف محقق شده است. آنها هیچ سلاح هستهای نخواهند داشت
اعلام کرد که برای پایان جنگ، نیاز نیست که ایران با ما توافق کن
خبرنگار از ترامپ پرسید: برنامه شما برای کاهش قیمتها چیست؟ "او" پاسخ داد: تنها کاری که باید بکنم این است که از ایران خارج شوم. خیلی زود این کار را خواهیم کرد
برخی رسانه ها از شنیده شدن چند صدای انفجار در بحرین و اربیل عراق خبر دادند.
شبکه «ایبیسی نیوز» روز سهشنبه اعتراف کرد که دستکم ۳۴۸ نیروی نظامی ایالات متحده در جنگ با ایران زخمی شدهاند.
رسانه ها از شنیده شدن صدای انفجار شدید در بندرعباس و شیراز خبر دادند.
تصاویر ماهوارهای منتشر شدهاند که به آتشسوزی در ۲ ایستگاه پمپاژ نفت در خط لوله «حبشان - فجیره» اشاره دارند.
خط لولهای که میدان نفتی حبشان در ابوظبی را به بندر فجیره امارات در ساحل خلیج عمان متصل میکند.
بدین ترتیب، دور زدن تنگه هرمز برای امارات از دید ایرانیها پنهان نمانده است.
فارس از شنیدهشدن صدای انفجار در شمالشرق، غرب و مرکز تهران خبر داد
به گزارش منابع خبری، بیش از ۸ انفجار شدید، تاسیسات و پایگاههای آمریکایی در بحرین را لرزاند
از جمله اهدافی که طی ساعت گذشته در بحرین مورد اصابت قرار گرفته تاسیسات پایگاه ناوگان پنجم دریایی آمریکا و پایگاه "الضلع"، تاسیساتی در منطقه سار و منطقه الصخیر است که جُملگی میزبان نیروها و تجهیزات آمریکاست.
مارکو روبیو وزیر خارجه آمریکا به فاکس نیوز مدعی دشد میتوانیم خط پایان جنگ با ایران را ببینیم.
او افزود: پایان جنگ ایران نه امروز است و نه فردا، اما خواهد آمد.
وال استریت ژورنال از فشار امارات به آمریکا برای اشغال جزایر کلیدی ایران در تنگه هرمز خبر داد.
وال استریت ژورنال نوشت: به گفته مقامات عرب، امارات متحده عربی در حال آمادهسازی برای کمک به تلاشهای آمریکا و متحدانش جهت بازگشایی تنگه هرمز از طریق زور است و احتمالاً اولین کشور حوزه خلیج فارس خواهد بود که مستقیماً وارد جنگ میشود.
مقامات میگویند امارات خواهان تصویب قطعنامهای در شورای امنیت سازمان ملل برای مجوز چنین اقدامی است و بر تشکیل ائتلافی چندملیتی برای تأمین امنیت این آبراهه تأکید میکند و حتی پیشنهاد میدهد که جزایر کلیدی تنگه از جمله ابوموسی تحت کنترل آمریکا درآید.
مقامات اماراتی استدلال میکنند که ایران این منازعه را وجودی میداند و ممکن است با حفظ تسلط خود بر این گلوگاه، حاضر به مختل کردن اقتصاد جهانی باشد.
پولیتیکو خبر داد:
کارکنان ارشد کاخ سفید و مقامات دولت در حال بحث دربارهی این احتمال هستند که قیمت نفت به رقم بیسابقهی ۱۵۰ دلار یا بیشتر در هر بشکه برسد.
وزارت خزانهداری معتقد است به احتمال زیاد قیمتها برای مدتی بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه باقی بمانند، اما دولت این رقم را «یک خط پایه» میداند و احتمال افزایش قیمتها تا ۲۰۰ دلار در هر بشکه را رد نمیکند.
ترامپ درباره ایران مدعی شد: ما هیچ کاری با اتفاقاتی که در تنگه هرمز میافتد نداریم.
وی گفت: خیلی زود از آنجا خارج خواهیم شد.
ترامپ گفت:ما در عرض دو تا سه هفته از ایران خارج خواهیم شد.
ولی الله حیاتی ۱۲ فروردین به رسانهها،گفت: بامداد امروز چهارشنبه ۱۲ فروردین و در حدود ساعت 4 و ۲۵ دقیقه، در اثر حمله هوایی دشمنان آمریکایی و صهیونیستی چهار اصابت در حوالی شرق اهواز با صدای انفجار شدید صورت گرفت.
او بیان کرد: تاکنون هیچ گونه تلفات جانی و مجروحیت گزارش نشده است و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.
صبح امروز مناطق زیر در تهران مورد حمله آمریکا و اسرائیل قرار گرفت.
- منطقه۱ نقطه ای در محدوده نوبنیاد
-منطقه ۶ نقطه ای در محدوده مفتح
-منطقه ۲۱ تهرانسر مسکونی
رئیس جمهور آمریکا روز سهشنبه به وقت محلی در کاخ سفید و در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه برنامه شما برای کاهش قیمتها از جمله نفت و بنزین چیست؟، گفت: تنها کاری که باید بکنم این است که ایران را ترک کنم. خیلی زود این کار را خواهیم کرد.
ترامپ افزود: بازار سهام روز سهشنبه تقریبا رکورد زد «زیرا مردم میدانند که اولا کشور امنی داریم و ثانیا تهدید هستهای برطرف شده است!»
رئیس جمهور جنگ طلب آمریکا در ادامه و با تکرار ادعاهایش درباره تجاوز به ایران و دستاوردسازی برای خود، مدعی شد: «ما آنها را سالها عقب انداختهایم. ۱۵ تا ۲۰ سال طول میکشد تا آنچه را ما با آنها کردهایم دوباره بسازند.»
وی ادعا کرد: «تغییر رژیم ایران هدف امریکا نبود. هدف ما این است که ایران مدتهای طولانی در وضعیت بازدارنده باشد و نتواند سلاح هستهای تولید کند. به هر حال، در مدت نسبتا کوتاهی کار ما تمام خواهد شد و آنها برای سالها قادر به ساخت سلاح هستهای نخواهند بود.»
رئیس جمهور جنگ طلب آمریکا همچنین درباره وضعیت تنگه هرمز و اینکه کشورهای ناتو حاضر به مشارکت در تجاوز مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران نشدند، گفت: «این مساله ما نیست، مساله فرانسه یا هر کسی دیگری خواهد بود که از آن تنگه استفاده میکند. اما فکر میکنم که وقتی ما برویم، احتمالا همه اینها حلوفصل میشود.»
ترامپ همچنین به خبرنگاران اعلام کرد که برای پایان جنگ، نیاز نیست که ایران با ما توافق کند.
مطابق این ادعا هدف قرار دادن مخازن سوخت در فرودگاه بین المللی کویت به آتش سوزی بزرگ منجر شده است.
بر اساس این گزارش، تیم های اورژانس در محل حضور یافته و بر اساس گزارش های اولیه، حادثه شامل خسارت مادی و بدون آسیب جانی است.
به گزارش منابع خبری، بیش از ۸ انفجار شدید، تاسیسات و پایگاههای آمریکایی در بحرین را لرزاند.
بر اساس این گزارش، از جمله اهدافی که طی ساعت گذشته در بحرین مورد اصابت قرار گرفته، تاسیسات پایگاه ناوگان پنجم دریایی آمریکا و پایگاه "الضلع"، تاسیساتی در منطقه سار و منطقه الصخیر است که جُملگی میزبان نیروها و تجهیزات آمریکاست.
به دنبال وقوع این انفجارها، آژیرهای خطر به صدا درآمدند و از ساکنان خواسته شد که به پناهگاه بروند.
وزارت کشور بحرین با اعلام به صدا درآمدن آژیرها، از شهروندان و ساکنان خواست آرامش خود را حفظ کرده و به نزدیکترین مکان امن بروند.
بلومبرگ نوشت: دادههای ردیابی کشتیها نشان میدهد که در ماه مارس، که اولین ماه کامل جنگ بوده، به طور متوسط تنها شش کشتی در روز از این آبراه کلیدی عبور کردهاند. این رقم در مقایسه با حدود 135 کشتی در روز در شرایط عادی، کاهش چشمگیری را نشان میدهد.
این انقباض شدید در تردد دریایی، پیامدهای اقتصادی گستردهای برای بازارهای جهانی داشته و احتمال بروز شوک نفتی را افزایش داده است.
به نظر میرسد ایران با راهبردی متفاوت، موفق به ایجاد یک پیروزی استراتژیک شده است.
مارکو روبیو که از عدم همراهی کشورهای ناتو در جنگ ایران سرخورده به نظر میرسید، به شبکه فاکس نیوز گفت: پس از جنگ در روابطمان با پیمان ناتو تجدید نظر خواهیم کرد، ما بخش اصلی بودجه آن را تأمین میکنیم اما اقدامی از جانب آنها شاهد نبودیم
او همچنین مدعی شد که پایان جنگ ایران نزدیک است و همچون ترامپ ادعا کرد که آمریکا در آستانه تحقق کامل اهداف خود در جنگ است!
مارکو روبیو با ادعای اینکه آمریکا اجازه دستیابی ایران به سلاح هستهای نخواهد داد، گفت: «ایران پیشنهادهای برخی کشورهای دوست برای تحویل ذخایر اورانیوم با غنای بالا را رد کرده است».
او بدون اشاره به عدم موفقیت آمریکا در بازگشایی تنگه هرمز، صرفا گفت: هرگونه اختلال ایران در تردد کشتیهای تجاری در تنگه هرمز، نقض قوانین بینالمللی محسوب میشود!
پایگاه اطلاعرسانی جمعیت هلال احمر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:
به مناطق غیرنظامی که ساعاتی پیش مورد هدف حملات هوایی رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار گرفت:
▪️ صنایع فولاد مبارکه اصفهان
▪️ بندر شهید حقانی بندرعباس
▪️ مجتمع فولاد سفید دشت فرخنده شهر چهارمحال و بختیاری
▪️ تاسیسات هواشناسی بوشهر
▪️ یک مجتمع مسکونی در ملارد
حمله به مناطق غیرنظامی و مسکونی در نقاط مختلف کشور، از منظر حقوق بینالملل بشردوستانه مصداقی آشکار از نقض قواعد بنیادین جنگ و حتی «جنایت جنگی» است.
بر اساس گزارش «خبرگزاری فیلیپین»، «کلر کاسترو» سخنگوی رئیسجمهور این کشور اعلام کرد که دولت این کشور قصد دارد مذاکرات دیپلماتیک با ایران را برای تضمین عبور بدون مانع محمولههای نفتی از تنگه هرمز آغاز کند.
«فردیناند مارکوس جونیور» رئیسجمهور فیلیپین به وزارت امور خارجه این کشور دستور داده است این تلاش را برای تضمین امنیت تامین انرژی کشور هدایت کند.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، کاسترو روز سهشنبه گفت: «رئیسجمهور قبلا به وزیر تس لازارو دستور داده است… او احتمالا فردا با سفیر ایران گفتوگو خواهد کرد. اگر نه، حداکثر تا هفته آینده.»
آمریکا و رژیم صهیونیستی در تاریخ ۹ اسفند ماه درحالیکه گفتوگوهای غیرمستقیم با طرف آمریکایی در جریان بود، در اقدامی متجاوزگرانه به خاک جمهوری اسلامی ایران حمله کردند. تنگه هرمز که یک گلوگاه حیاتی انرژی جهانی، از زمان آغاز تجاوز آمریکایی صهیونی به ایران تا حد زیادی مختل شده است.
منابع عبری زبان از حمله موشکی جدید به جنوب فلسطین اشغالی گزارش دادند.
در پی این حمله ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که منبع شلیک این موشک از یمن به سمت جنوب اسرائیل (دیمونا و بئٰرالسبع) است.
منابع خبری از حملات همزمان یمنیها و حزب الله به جنوب و شمال فلسطین اشغالی خبر دادند.
منابع عبری زبان از حمله موشکی جدید به جنوب فلسطین اشغالی گزارش دادند.
در پی این حمله ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که منبع شلیک این موشک از یمن به سمت جنوب اسرائیل (دیمونا و بئٰرالسبع) است.