فیلیپین برای عبور نفتکش‌هایش از تنگه هرمز با ایران مذاکره می‌کند

صدا و سیما چهارشنبه 12 فروردین 1405 - 08:32
رئیس‌جمهور فیلیپین، فرناندو مارکوس جونیور، دستور داده است تا وزیر امور خارجه این کشور با سفیر ایران در مانیل گفت‌و‌گو‌هایی برای تضمین عبور امن نفتکش‌های فیلیپینی از تنگه هرمز آغاز کند.

فیلیپین برای عبور نفتکش‌هایش از تنگه هرمز با ایران مذاکره می‌کند

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور، به گفته سخنگوی کاخ این دیدار ممکن است همین هفته یا هفته آینده برگزار شود و هدف آن، تامین سوخت فیلیپین در شرایط بحران جهانی انرژی است.

فیلیپین در این زمینه عقب‌تر از همسایگان خود قرار دارد؛ پیش‌تر ایران عبور کشتی‌های چین، روسیه، هند، عراق و پاکستان را تایید کرده و مالزی و تایلند نیز به توافقات مشابه دست یافته‌اند. تهران اعلام کرده است که تنگه هرمز بسته نیست و کشتی‌های غیر خصمانه در صورت هماهنگی می‌توانند عبور کنند.

بر اساس اعلام وزارت انرژی فیلیپین، ذخایر سوخت کشور تا ۲۷ مارس برای حدود ۵۱ روز کفایت می‌کند. با این حال شرکت‌های نفتی هشدار داده‌اند که موجودی فعلی تنها تا پایان آوریل یا اوایل ماه مه تضمین شده و نوسانات جهانی تأمین سوخت را با چالش مواجه کرده است.

سناتور‌ها و مقامات فیلیپینی تأکید دارند که مذاکرات با ایران برای عبور ایمن نفتکش‌ها ضروری است تا خطر کمبود سوخت و افزایش قیمت‌ها در کشور کاهش یابد.

در عین حال، تهدیدات تازه رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه تاسیسات انرژی ایران، بر نگرانی‌ها درباره ثبات مسیر‌های تأمین جهانی سوخت افزوده است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.