انهدام ۱۶ پهپاد MQ-9 آمریکا توسط ایران از آغاز جنگ

عصر ایران چهارشنبه 12 فروردین 1405 - 21:26
شبکه سی‌بی‌اس نیوز به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد از ابتدای درگیری‌ها، ۱۶ فروند پهپاد پیشرفته MQ-9 ریپر ارتش آمریکا توسط نیروهای مسلح ایران سرنگون شده است. ارزش مجموع این پرنده‌های بدون سرنشین که در برابر پدافند هوایی ایران آسیب‌پذیر نشان داده‌اند، بالغ بر ۴۸۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

رسانه غربی اعلام کرد آمریکا از شروع جنگ علیه ایران 16 پهپاد ام کیو 9 به ارزش 480 میلیون دلار از دست داده است

به گزارش تسنیم، شبکه سی‌بی‌اس نیوز غروب چهارشنبه به وقت تهران به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که نیروهای مسلح ایران از زمان آغاز جنگ، 11 فروند پهپاد MQ-9 ریپر آمریکا را سرنگون کرده‌اند . با احتساب دو فروند دیگری که اخیراً نزدیک اصفهان سرنگون شده‌اند، شمار کل پهپادهای از دست رفته آمریکا در این درگیری به 16 فروند رسیده است.

بر اساس این گزارش، هر فروند پهپاد MQ-9 ریپر 30 میلیون دلار ارزش دارد و مجموع ارزش 16 فروند از این پهپادها بیش از 480 میلیون دلاربرآورد می‌شود . کارشناسان نظامی معتقدند این تلفات سنگین نشان می‌دهد که پهپادهای ریپر که در اصل برای مبارزه با تروریسم در محیط‌های با تهدید کم طراحی شده بودند، در برابر سامانه‌های پیشرفته پدافند هوایی ایران مانند بسیار آسیب‌پذیر هستند.

سرعت پایین (حدود 480 کیلومتر بر ساعت) و نبود قابلیت پنهان‌کاری (رادارگریزی) از جمله نقاط ضعف این پهپادها  برابر سامانه‌های موشکی ایران عنوان شده است.

مقامات رسمی پنتاگون به دلایل امنیتی از اظهار نظر درباره علت دقیق سقوط این پرنده‌ها خودداری کرده‌اند.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.