به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از کوالالامپور، ایرلانگا هارتارتو، وزیر هماهنگکننده امور اقتصادی اندونزی اعلام کرد به منظور تضمین توزیع عادلانه سوخت، خرید بنزین برای خودروهای شخصی به حداکثر ۵۰ لیتر در روز محدود میشود.
وی افزود کارمندان دولت موظفاند هر هفته یک روز بهصورت دورکاری فعالیت کنند، استفاده از خودروهای دولتی تا ۵۰ درصد کاهش مییابد و سفرهای اداری نیز تا ۷۰ درصد محدود خواهد شد.
به گفته این مقام دولتی، اجرای این سیاستها که از ابتدای ماه جاری میلادی آغاز شده، میتواند بین ۱۲۱ تا ۱۳۰ تریلیون روپیه صرفهجویی برای دولت به همراه داشته باشد. این اقدامات شامل بخشهای حیاتی از جمله بهداشت، امنیت، انرژی و تأمین آب و غذا نخواهد شد.
در همین حال، باهیلیل لاهادالیا، وزیر انرژی اندونزی با تأکید بر لزوم مشارکت عمومی، از شهروندان خواست با استفاده بیشتر از حملونقل عمومی و خودروهای برقی، مصرف سوخت را کاهش دهند.
این تصمیمات در شرایطی اتخاذ شده که با محدود شدن تردد نفتکشها در تنگه هرمز، یکی از مهمترین مسیرهای انتقال انرژی جهان، بازارهای جهانی با کمبود عرضه و افزایش شدید قیمتها مواجه شدهاند.
با وجود این شرایط، دولت پرابوو سوبیانتو، رئیسجمهور اندونزی تأکید کرده است که در حال حاضر برنامهای برای افزایش قیمت سوخت، چه یارانهای و چه آزاد، وجود ندارد. این در حالی است که یارانه سوخت در اندونزی بخش قابل توجهی از بودجه سالانه را به خود اختصاص داده و افزایش قیمتها در گذشته با اعتراضات گسترده مردمی همراه بوده است.
کارشناسان اقتصادی هشدار میدهند در صورت تداوم قیمتهای بالای نفت، فشار بر بودجه دولت افزایش یافته و ممکن است جاکارتا ناگزیر به بازنگری در سیاستهای حمایتی خود شود؛ موضوعی که میتواند تبعات اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی به همراه داشته باشد.