بحران انرژی پیامد تجاوز آمریکایی-صهیونیستی؛ سریلانکا و تلاش برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی

مشرق نیوز شنبه 15 فروردین 1405 - 10:01
تهران- ایرنا- سریلانکا در نتیجه ادامه بحران انرژی در منطقه خاورمیانه ناشی از تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی به خاک ایران، با چالش های عمیق انرژی مواجه شده است.

به گزارش مشرق، خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر افزود: سریلانکا در تلاش است تا از تکرار فروپاشی اقتصادی چشمگیر چهار سال پیش خود جلوگیری کند، چراکه جنگ خاورمیانه پیامدهای سنگین پیشین آن را تشدید می‌کند.

خرید سوخت از روی وحشت در سریلانکا خاطرات سال ۲۰۲۲ را زنده کرده است، زمانی که اقتصاد این کشور پس از قصور در پرداخت بدهی خارجی ۴۶ میلیارد دلاری‌ با تورم ۷۰ درصدی مواجه شد.

رئیس جمهور «آنورا کومارا دیسانایاک» (Anura Kumara Dissanayake) از زمان شروع جنگ در خاورمیانه و اختلال در تامین انرژی جهانی، سوخت را سهمیه‌بندی کرد، قیمت آن را یک سوم افزایش و هزینه‌های برق را تا ۴۰ درصد افزایش داده است.

در همین حال «حزب سوسیالیست بنگلادش» (FSP) به رهبری "آراگالایا" که مبارزات حزبی وی منجر به برکناری « گوتابایا راجاپاکسا» (Gotabaya Rajapaksa) رئیس جمهوری پیشین شد، هشدار داده است که دولت دیسانایاک نیز ممکن است با ادامه این وضعیت با فروپاشی داخلی مواجه شود.

دومیندا ناگامووا (Duminda Nagamuwa)، عضو دفتر سیاسی حزب FSP دراین رابطه به خبرگزاری فرانسه گفت: معتقدیم که پاسخ به این بحران اقتصادی به دلیل قدرتی که دولت در اختیار دارد، از طریق سیاسی خواهد بود، چراکه این شوک اقتصادی بدون آنکه از منظر سیاسی تحت فشار قرار گیرد، هنوز توسط مردم این بحران تحمل می‌شود.

دولت بنگلادش در روزهای اول تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی به خاک ایران و بروز بحران انرژی در منطقه خاورمیانه در مواجهه با این بحران و صرفه جویی در انرژی برقی که از طریق سوخت وارداتی دراین کشور تامین می شود، اقدام به تعطیلی دانشگاه ها و دورکاری ادارات کرد.

سریلانکا در تقلای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی

در پی تداوم درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه، دولت بنگلادش از طریق استقرار ماموران شناسایی، نظارت بر زنجیره تأمین سوخت را تشدید کرده است.

از آنجایی که این کشور جنوب شرق آسیا در حال حاضر با کمبود شدید سوخت دست و پنجه نرم می‌کند، مقامات همچنین نظارت اطلاعاتی و گشت‌های مرزی را برای جلوگیری از قاچاق سوخت تقویت کرده‌اند.

بنگلادش که تقریباً به‌طور کامل به نفت کوره وارداتی متکی است، در حال حاضر شاهد صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌های داکا و سایر شهرها است.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.