به گزارش اقتصادنیوز، جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران وارد سی و ششمین روز خود شد و این درحالی است که روز گذشته باز هم تهران و چندین شهر دیگر هدف حملات جنگندههای آمریکایی و اسرائیلی قرار گرفت و از سوی دیگر چندین موشک از سوی ایران به سمت مواضع آمریکا و اسرائیل در منطقه شلیک شد. البته دیروز بیشترین بحث ها بر سر سقوط یک جنگنده و مفقود شدن دو خلبان آن بود.
اقتصادنیوز در ادامه مهمترین اخبار روز سی و ششم جنگ علیه ایران را به مثابه سی و پنج روز گذشته گزارش می دهد؛
*******
آسوشیتدپرس نوشت: پنتاگون به کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان اطلاع داده است که هنوز سرنوشت دومین خلبان جنگنده سقوط کرده، مشخص نشده است.
دراپسایت در گزارشی درباره سقوط هواپیماهای آمریکایی نوشت:
* یک فروند اف-۱۵ئی استرایت ایگل (جنگنده-بمبافکن): سرنگون شد؛ یک خدمه مفقود است و جستجو ادامه دارد
* دو فروند اچاچ-۶۰ دبلیو جالی گرین ۲ (بالگرد رزمی نجات): هدف آتش ایران قرار گرفتند
* یک فروند ای-۱۰ وارتاگ (هواپیمای پشتیبانی نزدیک هوایی): در خلیج فارس سقوط کرد؛ خلبان نجات یافت
* یک فروند دیگر ای-۱۰ مورد اصابت قرار گرفت؛ با یک موتور از کار افتاده فرود اضطراری انجام داد
* اف-۱۶ (جنگنده چندمنظوره): وضعیت اضطراری بر فراز عراق اعلام کرد؛ به زمین نشست
* کیسی-۱۳۵ استراتوتانکر (هواپیمای سوخترسان): وضعیت اضطراری بر فراز اسرائیل اعلام کرد؛ به زمین نشست
* ایران همچنین اعلام کرد یک فروند دیگر از جتهای آمریکا را در نزدیکی جزیره قشم هدف قرار داده و سرنگون کرده است
آسوشیتدپرس نوشت: رأیگیری شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامهٔ بحرین برای بازگشایی تنگه هرمز، از فردا به هفتهٔ آینده موکول شده است؛ زیرا اعضا برای رسیدن به اجماع و جلوگیری از وتوی روسیه و چین با مشکل مواجه شدهاند. این تصمیم پس از یک هفته مذاکرات سطح بالا و بازنگریها اتخاذ شده است
معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا، با انتشار تصاویری از سرنگونی جنگندههای این کشور در آسمان ایران، در پیامی نوشت: به ما وعده قدرت داده بودند؛ اما اکنون، لحظهشمار بزرگترین زوال تاریخ کشورمان هستیم. آیندهمان تکهتکه در ازای جنگی معامله میشود که هیچگاه واقعاً از آن ما نبود.
دفتر رسانهای ابوظبی اعلام کرد که یک تاسیسات گازی در این شهر در پی اصابت ترکشها دچار خسارت جدی شده است
چندین صدای انفجار در کرج و اصفهان به گوش رسید.
خبرنگار یک رسانه آمریکایی در شبکه اجتماعی نوشت: یک مقام آمریکایی به ABC News گفت، هواپیمای A-10 در حال ارائه پشتیبانی هوایی نزدیک برای ماموریت جستجو و نجات خدمه F-15 بود که مورد اصابت آتش پدافند ایرانی قرار گرفت.
[طبق ادعای این مقام آمریکایی] این هواپیما توانست به سمت کویت حرکت کند و پس از خروج خلبان از هواپیما، در آنجا سقوط کرد.
مجموعه صنعتی وابسته به وزارت دفاع رژیم صهیونیستی در بئرالسبع با موفقیت مورد هدف قرار گرفت
نیویورک تایمز نوشت: ایران به سرعت در حال حفاری و تعمیر انبارها و سیلوهای موشکی زیرزمینی است و اغلب آنها را ظرف چند ساعت پس از حملات بازسازی میکند.
با وجود ادعاهای مربوط به خسارات عمده، اطلاعات آمریکا میگویند ایران هنوز تعداد قابل توجهی موشک و پرتابگر دارد و میتواند به حمله ادامه دهد
بر اساس دادههای «سامانه تحلیل تلفات دفاعی» پنتاگون، شمار نظامیان آمریکایی که در عملیات علیه ایران زخمی شدهاند به ۳۶۵ نفر رسیده است
حساب کاربری سفارت ایران در انگلیس نوشت:
ایران برای دههها بهعنوان یک کشور مسئول، امنیت کشتیرانی جهانی در تنگه هرمز را بدون هیچ هزینهای تضمین کرده است.امروز، رژیمهای اسرائیل و ایالات متحده با حملات تهاجمی، تلفات غیرنظامیان، ترورها و تخریب زیرساختهای حیاتی، منطقه را به بیثباتی کشاندهاند.ایران در حال دفاع از خود است و همچنان متعهد به تضمین عبور ایمن و امن از تنگه هرمز باقی میماند. توصیه میشود دولت انگلیس در سمت درست تاریخ قرار بگیرد
کشتی حامل گاز مایع Green Sanvi به هفتمین کشتی با پرچم هند تبدیل شد که پس از آغاز جنگ توانست از تنگه هرمز عبور کند.
با وجود این عبور، گزارشها نشان میدهد ۱۷ کشتی دیگر هند همچنان در منطقه متوقف ماندهاند و قادر به عبور از این گذرگاه حیاتی نیستند.
تنها یک ساعت پس از اعلام استعفا، رئیس ستاد ارتش آمریکا در اظهارنظری کمسابقه هشدار داد که «یک دیوانه ارتش بزرگ آمریکا را به نابودی خواهد کشاند».
این اظهارنظر تند بلافاصله توجه رسانهها و ناظران سیاسی را جلب کرد.
برخی رسانهها از شنیده شدن چندین صدای انفجار در تهران خبر دادند.
دفتر رسانهای حکومت دبی حمله به شرکت آمریکایی اوراکل (یکی از شرکتهای بزرگ فناوری اطلاعات) را تایید کرد ولی در عین حال گفت که تنها به نمای این شرکت- که در منطقه دبی اینترنت سیتی واقع است- آسیبی وارد شده و تلفات جانی به همراه نداشته است.
این شرکت آمریکایی از سالها پیش در امارات فعالیت میکند. همچنین مراکز داده در دبی و ابوظبی راهاندازی کرده است.
علی مطهری، نایب رئیس پیشین مجلس در گفتگو با خبرآنلاین گفت:
* الان زمان مناسبی برای پایان جنگ نیست و باید فشارهای اقتصادی بیشتری به آمریکا و اسرائیل وارد شود.
* اسرائیل هر وقت احساس کند ممکن است توافقی شکل بگیرد، با ترور دیپلماتها کارشکنی میکند.
* علت ترور خرازی نقش او در مذاکرات پاکستان بود.
* آقای لاریجانی میدان و دیپلماسی را همزمان جلو میبرد و در جریان جنگ هم دنبال راهحل دیپلماتیک بود.
مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری در حساب کاربری خود در شبکه ایکس، نوشت:
درست همزمان با گفت وگوی من با مردم آمریکا، رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی کشور هدف ترور قرار میگیرد و به شهادت مظلومانه همسرش منجر میشود. افکار عمومی بینالمللی قضاوت کند؛ کدام طرف اهل گفت وگو و مذاکره است و کدام طرف تروریست؟!
روابط عمومی سپاه اعلام کرد:
*به نقل از نشریه وال استریت ژورنال سفارت امریکا در ریاض مورد حمله قرار گرفته است که بدین وسیله ضمن محکوم کردن این حرکت اعلام میداریم که این اتفاق مطلقا به ن.م ج.ا.ا ارتباطی نداشته و باتوجه به راهبرد دشمن صهیونیستی در منطقه این اقدام قطعا ازجانب صهیونیستها میباشد.
*بانک اهداف ن.م.ج.ا.ا از قبل به صورت شفاف بیان شده است و هشدارهای لازم جهت فتنه انگیزی های رژیم صهیونیستی در منطقه به کشورهای همسایه و مسلمان داده شده است.
*کشورهای منطقه غرب آسیا ضروری است نسبت به فتنه انگیزی جریان آمریکایی _ صهیونیستی برای بی ثبات سازی و نابودسازی منطقه هشیار شوند.
سه منبع ایرانی به نیویورک تایمز گفتند: سپاه پاسداران یک منطقه بزرگ را برای جستجوی خلبان ساقط شده مسدود کرده است و نیروهای زیادی به همراه مردم محلی در تلاش برای یافتن او شرکت دارند.
روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سرنگونی یک پهپاد MQ1 نیروهای تروریستی آمریکایی-صهیونیستی توسط سامانه نوین پدافند پیشرفته سپاه و تحت کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور در آسمان استان اصفهان خبر داد.
اتریش ضمن رد درخواست آمریکا برای استفاده از حریم هوایی این کشور در جنگ با ایران، بر موضع بیطرفی خود در این جنگ و فاصله گرفتن از جنگی که ترامپ به راه انداخته تاکید کرد.
اندی بابلر (Andi Babler) معاون صدراعظم اتریش، در پستی در پلتفرم اجتماعی ایکس نوشت: ما نمیخواهیم هیچ ارتباطی با سیاست هرج و مرج ترامپ و جنگ او داشته باشیم، که بحران انرژی بعدی را برای ما به ارمغان خواهد آورد.
وی افزود: بیطرفی، یک دارایی گرانبها در کشور ماست. نه به جنگ.
سرهنگ دوم پاسدار ابراهیم ذوالفقاری، سخنگوی قرارگاه مرکزی حضرت خاتمالانبیا (ص) اعلام کرد: پیرو هشدار قبلی، بار دیگر به رژیم درمانده و رو به زوال صهیونیستی اخطار می دهیم، در صورت هرگونه تجاوز و تعرض به هریک از سفارتخانه ها و مراکز دیپلماتیک جمهور اسلامی ایران، تمام سفارتخانه های بی هویت و جعلی آن رژیم در منطقه، هدف مشروع نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی بوده و مورد اصابت قرار خواهند گرفت.
وی تاکید کرد: فراموش نکنید به آنچه می گوییم با سرعت و شدت عمل می کنیم.
بر اساس دادههای رهگیری کشتیها، این نفتکش در ابتدا به مقصد ایالت گجرات هند در حرکت بود و قرار بود نخستین محموله نفت ایران به این کشور در حدود هفت سال گذشته را تحویل دهد.
اما گزارشها حاکی است که کشتی به دلیل بروز مشکلات مربوط به پرداخت، مسیر خود را تغییر داده و به سمت چین رفته است.
در صورت انجام این معامله، این محموله میتوانست اولین تحویل رسمی نفت ایران به هند در نزدیک به هفت سال اخیر باشد؛ موضوعی که نشاندهنده احتمال تغییر در تجارت انرژی منطقه محسوب میشد.
قایقی پیش صدای چند انفجار از منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر شنیده شد.
مشاهدات از وقوع چندین انفجار در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر حکایت دارد.
معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان جزییات حمله ددمنشانه دشمنان آمریکایی و صهیونیستی را به شرکتهای پتروشیمی ماهشهر اعلام کرد.
ولی الله حیاتی شنبه ۱۵ فروردین به خبرنگاران، گفت: در تهاجم هوایی دشمنان آمریکایی و صهیونیستی به ماهشهر، شرکتهای پتروشیمی فجر ۱ و ۲ ، رجال و امیر کبیر مورد اصابت قرار گرفتهاند.
وی افزود: احتمال وجود تلفات انسانی اعم از شهادت و مجروحیت در این تهاجم بسیار زیاد است.
حیاتی در ادامه نیز بیان کرد: در ساعت ۱۱ صبح امروز شنبه ۱۵ فروردین، پایانه تجاری مرزی شلمچه در خرمشهر مورد تهاجم هوایی دشمنان آمریکایی و صهیونیستی قرار گرفت و آسیبهای جدی به آن وارد شد. گزارش تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.
خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به تجاوز نظامی مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران، نوشت: جنگی که با هدف تضعیف ایران آغاز شد ممکن است به قدرتمندتر شدن آن منجر شود.
در گزارش رویترز آمده است: پایان دادن به جنگ با ایران از سوی آمریکا بدون رسیدن به یک توافق روشن، ممکن است به جای تضعیف تهران به تقویت موقعیت آن منجر شود و چنین وضعی میتواند کشورهای عربی خلیج فارس را با پیامدهای جنگی روبرو کند که خودشان آغاز نکردهاند و در شکلگیری آن نقشی نداشتهاند.
بنا بر این گزارش، کشورهای عرب خلیج فارس در چنین شرایطی خود را قربانی اصلی ماجراجویی واشنگتن میبینند، جنگی که به ایران اجازه داد تا کنترل کامل خود را بر بازار انرژی جهان به عنوان یک واقعیت جدید به همه تحمیل کند.
این گزارش میافزاید: اگر ایران بتواند همچنان در برابر حملات نظامی مقاومت کند و در عین حال با استفاده از اهرم آبهای سرزمینی، قوانین جدیدی را در تنگه هرمز اعمال و از این طریق بر اقتصاد جهانی فشار وارد کند، تهران به عنوان یک قدرت تسخیرناپذیر در منطقه تثبیت خواهد شد.
در پایان این گزارش با اشاره به مواضع دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه ایالات متحده میتواند جنگ را خیلی سریع و حتی بدون توافق با ایران به پایان برساند، آمده است: محمد باهارون مدیر مرکز تحقیقات «بحوث» در دوبی میگوید که ترامپ ممکن است جنگ را متوقف کند اما این به معنای آن نیست که ایران هم متوقف خواهد شد و تا زمانی که نیروهای آمریکایی در پایگاههای منطقه مستقر باشند، تهران به حملات خود ادامه خواهد داد.
نیویورک تایمز به نقل از مقامات ایرانی مدعی شد: کمال خرازی نظارت بر هماهنگی با پاکستان را بر عهده داشت تا زمینه برای برگزاری یک نشست احتمالی با ونس فراهم شود.
این روزنامه ادامه داد: هدف قرار دادن خرازی به عنوان تلاشی برای مختل کردن تلاشهای دیپلماتیک تلقی میشود.
این خبر در حال تکمیل است....