اقتصاد مقاومتی بدون وحدت و امنیت ملی شکل نمی‌گیرد

صدا و سیما شنبه 15 فروردین 1405 - 17:57
رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس با تأکید بر نقش کلیدی امنیت و انسجام ملی در پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی گفت: در صورت نبود وحدت و امنیت ملی، عملاً هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی امکان تحقق نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، جعفر قادری، رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی با اشاره به نام‌گذاری سال جاری با محوریت اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو فراهم بودن بستر‌های اساسی از جمله امنیت پایدار و انسجام ملی است و بدون این دو مؤلفه، دستیابی به اهداف اقتصادی کشور ممکن نخواهد بود.

وی با تبیین ویژگی‌های اقتصاد مقاوم و تاب‌آور افزود: چنین اقتصادی باید دانش‌بنیان باشد و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، نخبگان و توان علمی دانشگاه‌ها به بهترین شکل استفاده کند. دسترسی به آخرین یافته‌های علمی، شرط لازم برای کاهش فاصله فناوری کشور با اقتصاد‌های پیشرفته است.

قادری با اشاره به اهمیت فناوری در حوزه‌های راهبردی تصریح کرد: تجربه تحولات اخیر و جنگ‌های منطقه‌ای نشان داد که بهره‌مندی از فناوری‌های پیشرفته، به‌ویژه در حوزه‌های حساس، نقش تعیین‌کننده‌ای در قدرت و تاب‌آوری کشور دارد.

وی ادامه داد: اقتصاد دانش‌بنیان، اقتصادی تمرکززدا است و باید با واگذاری اختیارات به استان‌ها، زمینه استفاده حداکثری از ظرفیت‌های محلی فراهم شود. همچنین در یک اقتصاد تاب‌آور، کاهش بروکراسی اداری و تسهیل فضای کسب‌وکار و صدور مجوز‌ها از اولویت‌های جدی به شمار می‌رود.

این نماینده مجلس با تأکید بر مردمی‌سازی اقتصاد خاطرنشان کرد: اجرای کامل سیاست‌های اصل ۴۴ و افزایش نقش مردم در فعالیت‌های اقتصادی، از ارکان اصلی اقتصاد مقاوم است و باید به‌طور جدی دنبال شود.

قادری با اشاره به ظرفیت‌های طبیعی کشور گفت: ایران با در اختیار داشتن بخش قابل توجهی از منابع معدنی جهان، باید تمرکز ویژه‌ای بر توسعه بخش معدن، نفت، گاز و پتروشیمی داشته باشد. همچنین استفاده از ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشیدی و بادی، توسعه برق هسته‌ای و بهره‌گیری از منابعی همچون زغال‌سنگ و انرژی زمین‌گرمایی، از دیگر الزامات تقویت اقتصاد تاب‌آور است.

وی در پایان بر ضرورت توسعه تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرد و افزود: اقتصاد مقاوم باید در عین درون‌زا بودن، برون‌گرا نیز باشد و از ظرفیت تعاملات خارجی برای توسعه صادرات، واردات و تأمین نیاز‌های کشور استفاده کند. فعال‌سازی کریدور‌های ترانزیتی و به‌کارگیری سرمایه‌های خرد مردمی از طریق مدل‌های مناسب، می‌تواند زمینه بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های اقتصادی کشور را فراهم کند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.