تلاش انگلیس و فرانسه برای نقش آفرینی در خلیج فارس

صدا و سیما جمعه 28 فروردین 1405 - 14:02
حکومت‌های انگلیس و فرانسه که هم از جانب آمریکا و هم کشور‌های منطقه جایگاه و نقش آفرینی‌های گذشته خود را به طور چشمگیری از دست داده‌اند با برگزاری نشست ها‌ی متعدد و دعوت از کشور‌ها تلاش می‌کنند دست کم بخشی از موقعیت قبلی خود را حفظ کنند.

تلاش انگلیس و فرانسه برای نقش آفرینی در خلیج فارس

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن، استارمر نخست وزیر انگلیس به پاریس می‌رود تا به طور مشترک با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه میزبان نشست مجازی کشورها‌ی اجابت کننده دعوت آنها باشند تا خود را به عنوان کشور‌های محوری یا دست کم نقش آفرین در شرایط پس از توقف جنگ مطرح کنند.

رسانه‌های انگلیس مدعی شده‌اند که حدود چهل کشور (هنوز نام برده نشده است) در این نشست مجازی شرکت خواهند کرد.

رسانه‌های انگلیسی همچنین می‌گویند هدف این نشست این است به ایالات متحده نشان دهد برخی از نزدیک‌ترین متحدانش آماده‌اند در بازگرداندن آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز نقش ایفا کنند.

در آستانه برگزاری این نشست، وزیر دفاع فرانسه در مصاحبه با رسانه‌های این کشور گفت فرانسه و برخی دیگر از کشور‌های اروپایی آمادگی دارند در فرایند مین روبی و تأمین امنیت عبور و مرور در تنگه هرمز کمک کنند.

کاترین وترین همچنین بر آمادگی‌ها برای پشتیبانی و همراهی کشتی‌ها و محافظت از کشتیرانی آزاد در خلیج فارس و تنگه هرمز تاکید کرد و افزود: این آمادگی‌ها به شکلی کاملاً دفاعی و غیرتهاجمی انجام خواهد شد.

پیش‌تر نیز ایوت کوپر وزیر خارجه انگلیس نشست مجازی را با حضور شماری از کشور‌ها به میزبانی لندن تدارک دید تا با کشور‌های مدعو درباره اهداف مورد نظر، همگرایی ایجاد کند که این نشست بدون هیچ نتیجه ملموسی پایان یافت.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.