احیای قنات‌ها در یزد

دنیای اقتصاد شنبه 29 فروردین 1405 - 00:02
دنیای‌اقتصاد - یزد: مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: بارندگی‌های اخیر به‌ویژه در مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای استان موجب تقویت آبدهی قنوات شده است.

علی‌اکبر رحمتیان با اشاره به اهمیت قنوات در تامین آب کشاورزی استان اظهار کرد: اکنون حدود ۳۱۰۰رشته قنات در استان یزد وجود دارد که حدود ۲۰ تا ۲۵درصد آب مورد نیاز اراضی کشاورزی استان از طریق این منابع تامین می‌شود. وی افزود: تفت بیشترین تعداد قنوات استان را دارد و از نظر تعداد قنات، به عنوان دومین شهرستان قنات‌خیز کشور شناخته می‌شود. مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به نقش بارندگی‌ها در تقویت منابع آب قنوات تصریح کرد: بارش‌هایی که در فصول زمستان و بهار رخ می‌دهد نقش مهمی در افزایش و تثبیت آبدهی قنوات، به‌ویژه در مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای دارد.

رحمتیان ادامه داد: در صورت تداوم این بارش‌ها در فصل بهار، پایداری آب این منابع در فصل گرم سال نیز افزایش خواهد یافت. به گفته وی، بارندگی‌های اخیر نیز تاثیر قابل‌توجهی در افزایش آبدهی بسیاری از قنوات کوهستانی داشته و خوشبختانه تاکنون خسارت جدی به قنوات استان وارد نشده است؛ هرچند معمولا بارش‌های شدید در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت‌ ماه می‌تواند بیشترین احتمال خسارت به قنوات را به همراه داشته باشد. مدیر آب و خاک و امور فنی سازمان جهاد کشاورزی یزد خاطرنشان کرد: قنوات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع تامین آب در مناطق خشک و‌ کم‌آب مانند استان یزد، نقش مهمی در پایداری تولید و تداوم فعالیت‌های کشاورزی ایفا می‌کنند.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.