روایت رویترز از نگرانی کشورهای خلیج‌فارس در مورد مذاکرات ایران و آمریکا | این کشورها از اینکه موضوع موشک‌ها و نیرو‌های نیابتی ایران کنار گذاشته شده نگرانند | ثبات اقتصادی جهانی در اولویت است

اقتصادنیوز سه شنبه 01 اردیبهشت 1405 - 18:12
اقتصادنیوز: خبرگزاری رویترز نوشت: کشور‌های حاشیه خلیج فارس از اینکه مذاکرات صرفا روی تنگه هرمز و غنی‌سازی متمرکز است و موضوع موشک‌ها و نیرو‌های نیابتی ایران کنار گذاشته شده، نگرانند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، رویترز نوشت: هشدار دمیتری مدودف، رئیس‌جمهور اسبق روسیه، نگرانی کشورهای حاشیه خلیج فارس را تشدید کرده است که بازگشایی تنگه هرمز ممکن است بزرگ‌ترین دستاورد مذاکرات ایران و آمریکا باشد، نه کاهش گسترده‌تر تنش‌ها که این کشورها آن را حیاتی می‌دانند.

مقامات و تحلیلگران انتظار دارند دور بعدی مذاکرات که قرار است در اسلام‌آباد برگزار شود، به‌طور فزاینده‌ای نه بر موشک‌های ایران یا نیروهای نیابتی منطقه‌ای، بلکه بر محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم و نحوه برخورد با اهرم ایران بر تنگه هرمز، مهم‌ترین مسیر حمل نفت جهان، متمرکز شود.

مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس هشدار می‌دهند که این رویکرد خطر تثبیت تسلط ایران بر عرضه انرژی خاورمیانه را دارد؛ زیرا به جای برچیدن اهرم ایران، آن را مدیریت می‌کند و ثبات اقتصادی جهانی را اولویت قرار می‌دهد، در حالی که کشورهایی که بیشترین آسیب را از پیامدهای انرژی و امنیتی می‌بینند، خارج از تصمیم‌گیری رسمی باقی می‌مانند.

 

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.