گوشی‌های تلفن همراه بدون کد ساتا رجیستری نمی شوند

عصر ایران چهارشنبه 02 اردیبهشت 1405 - 15:16
در حالی که در پی وقوع جنگ تحمیلی سوم تسهیلاتی از جمله ترخیص بدون اخذ کد ساتا از بانک مرکزی پیش بینی شد، پیگیری‌ها نشان می دهد رجیستری گوشی تلفن همراه که با این شیوه ترخیص شده اند، بدون داشتن کد ساتا از بانک مرکزی امکان‌پذیر نیست.

کد ساتا شناسه‌ای است که بانک مرکزی به هر محموله وارداتی اختصاص داده و نشان می‌دهد ارز مصرف‌شده برای واردات کالا از کجا تأمین شده است؛ با داشتن این کد، واردکننده می‌تواند منشاء ارز خود را به گمرک و بانک مرکزی معرفی کند و فرایند ترخیص کالا را به‌صورت قانونی و شفاف دنبال کند.

به گزارش ایرنا، از ۱۲ اسفند سال گذشته با مجوز شورای عالی امنیت ملی و به دلیل شرایط ویژه جنگ در کشور، امکان ترخیص کالاها از گمرک دون نیاز به اخذ کد ساتا از بانک مرکزی امکان‌پذیر شد.

این فرایند در راستای کاهش رسوب کالا در گمرکات اجرایی کشور در ایام جنگ تحمیلی سوم و همچنین تامین نیاز مردم به کالاهای مصرفی بود و از جمله کالاهایی که در ترخیص آنها از گمرک تسهیلاتی اعطا شد و نیاز به طی تشریفات گمرکی از جمله اخذ کد ساتا از بانک مرکزی نداشت، گوشی موبایل بود.

این در حالیست که بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای رجیستری گوشی‌های موبایل اخذ کد ساتا از بانک مرکزی از سوی وارد کننده و ارائه آن به گمرک برای ارائه معرفی نامه گمرک به سامانه همتا و رجیستری شدن گوشی‌های موبایل، دریافت این کد الزامی است.

برخی گزارش‌های میدانی حاکیست که تعدادی از این گوشی‌ها آماده عرضه در فروشگاه‌هاست اما تا زمانی که کد ساتا از سوی وارد کننده، از بانک مرکزی دریافت و به گمرک ارائه نشود، امکان رجیستری شدن آنها نیست و خریداران باید این موضوع را در نظر داشته باشند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.