کاهش نگرانی خانواده‌ها در زمینه آموزش با «مدرسه تلویزیونی ایران»

صدا و سیما یکشنبه 06 اردیبهشت 1405 - 13:02
برنامه «مدرسه تلویزیونی ایران» از جنگ رمضان از آنتن شبکه آموزش مهمان خانه دانش‌آموزان شده است.

کاهش نگرانی خانواده‌ها در زمینه آموزش با مدرسه تلویزیونی ایران

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  مصطفی حائری تهیه کننده برنامه «مدرسه تلویزیونی ایران»، درخصوص تجربه تهیه این برنامه گفت: در فضای «مدرسه تلویزیونی ایران» تلاش کردیم دروس دانش‌آموزان در پایه‌های مختلف، به‌صورت فشرده، اما کامل به آنها ارائه شود. هدف ما این بود که با توجه به زمان محدودی که در اختیار داریم، بتوانیم تمام دروس را پوشش دهیم و در عین حال مطلب مهمی از قلم نیفتد.

وی افزود: مبنای کار ما، بودجه‌بندی رسمی وزارت آموزش‌وپرورش است، یعنی بر اساس اینکه مثلاً هر ساله در فروردین، در هر پایه تحصیلی کدام مباحث باید تدریس شود، برنامه‌ریزی کرده‌ایم و دقیقاً مطابق همان سرفصل‌ها، با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش، تولید محتوا انجام می‌دهیم. به‌این‌ترتیب، هرروز دروس مقاطع مختلف روی آنتن است. درواقع تدریس‌ها در «مدرسه تلویزیونی ایران» درست مانند شرایطی است که دانش‌آموزان به‌صورت حضوری به مدرسه می‌روند.

این تهیه‌کننده درباره تفاوت‌های این دوره از «مدرسه تلویزیونی ایران» افزود: در مقایسه با دوره‌های قبلی، چند تغییر و تقویت مهم داشته‌ایم. یکی از آنها استفاده از معلمان باتجربه، خبره و دارای شیوه‌های تدریس جذاب است. به‌ویژه در مقطع دبستان، برخی از دبیران علاوه بر تدریس، از ابزار‌هایی مثل عروسک، آزمایش‌های ساده و روش‌های خلاقانه استفاده می‌کنند تا فرایند یادگیری برای بچه‌ها شیرین‌تر و ماندگارتر شود.

وی تأکید کرد: در کنار «مدرسه تلویزیونی ایران»، از ابتدای عید نوروز ۱۴۰۵ مسابقه‌ای به نام «حروف دانش» نیز در شبکه آموزش راه‌اندازی کرده‌ایم. این مسابقه به‌صورت برخط و از طریق پیام‌رسان «شاد» برگزار می‌شود.

حائری افزود: سؤالات این مسابقه بر اساس مباحث پایه‌های پنجم تا نهم طراحی شده است تا هم به مرور و تثبیت آموخته‌های دانش‌آموزان کمک کند و هم فضایی جذاب و رقابتی برای آنها ایجاد شود. برای این مسابقه، جوایز درخور توجهی ازجمله جایزه ۱۰ میلیون تومانی شبانه برای دانش‌آموزان برگزیده در نظر گرفته شده است.

حائری در خصوص انتخاب معلمان برای حضور در «مدرسه تلویزیونی ایران» گفت: فرایند اصلی انتخاب معلمان بر عهده خود وزارت آموزش‌وپرورش و ادارات کل آن بوده است و ما در انتخاب نقشی نداشته‌ایم. وزارتخانه با سازوکار‌های داخلی خود، دبیران برتر را معرفی کرده است. این معلمان کسانی هستند که در حوزه‌های مختلف مانند تألیف یا همکاری در تدوین کتاب درسی، یا کسب رتبه در جشنواره‌های طرح درس، برتر شناخته شده‌اند. این معلمان به ما معرفی شدند و ما با آنها هماهنگی‌های لازم را برای حضور در مدرسه تلویزیونی انجام دادیم تا با فضای تدریس تلویزیونی آشنا شوند و بر همان اساس برنامه‌ها ضبط شود.

این تهیه‌کننده درباره تولید محتوای جدید و استفاده از تولیدات فصل‌های قبلی برنامه هم گفت: «مدرسه تلویزیونی ایران» کاملاً با ضبط‌های جدید پیش می‌رود و از آرشیو قبلی استفاده نمی‌کند. «مدرسه تلویزیونی ایران»، از ایام ناآرامی‌های پیشین و حدود ۱۸ دی سال ۱۴۰۴ روی آنتن رفته و از همان زمان تاکنون تمام قسمت‌ها به روش جدید ضبط شده است. بخشی از برنامه‌ها به‌صورت زنده بوده و سایر موارد ضبطی است، اما هیچ‌کدام از قسمت‌ها از آرشیو سال‌های قبل مثلاً دوران اوج کرونا استفاده نشده است. در مقابل، «مرکز کنکور ایران» از آرشیو دوره‌های قبلی نیز بهره می‌برد.

حائری گفت: ضبط برنامه‌های مدرسه تلویزیونی همچنان ادامه دارد و متوقف نشده است، زیرا بر اساس نیاز روز دانش‌آموزان و پیشرفت دروس مدارس جلو می‌رویم. حتی در ایام عید نوروز نیز گروه‌ها در حال ضبط برنامه‌ها بودند تا بتوانیم همراه با تقویم آموزشی مدارس، آموزش را بدون وقفه ارائه دهیم. 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.