سود تقسیم‌نشده شرکت‌های بورسی، معاف از مالیات شدند

صدا و سیما یکشنبه 06 اردیبهشت 1405 - 16:07
بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، نرخ صفر مالیاتی صرفا شامل سود تقسیم‌نشده شرکت‌های بورسی و فرابورسی است که طبق قانون به حساب سرمایه منتقل می‌شود و افزایش سرمایه از محل سایر حساب‌ها همچون اندوخته‌ها، فاقد مجوز قانونی برای بهره‌مندی از این مشوق است.

سود تقسیم‌نشده و منتقل‌شده به حساب سرمایه، از مشوق نرخ صفر مالیاتی برخوردار می‌شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ سازمان امور مالیاتی کشور، نظر هیئت عمومی شورای عالی مالیاتی درباره نرخ صفر مالیاتی موضوع بند (ث) ماده (۱۴) قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها را به استناد بند (۳) ماده (۲۵۵) قانون مالیات‌های مستقیم، تنفیذ و برای اجرا ابلاغ کرد.

بر اساس این نظر، مطابق مفاد بند (ث) ماده (۱۴) قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها، اعطای مشوق مالیاتی و اعمال نرخ صفر، وابسته به الزامی بودن یا نبودن عدم امکان تقسیم سود نیست و محدودیتی از این بابت وجود ندارد.

در نتیجه، آن بخش از سود تقسیم‌نشده سال مالی قبل شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس که در چارچوب این ماده قانونی به حساب سرمایه منتقل می‌شود، مشمول نرخ صفر مالیاتی خواهد بود.

همچنین با توجه به ماده (۲۳۹) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و سایر مقررات مرتبط، اعمال نرخ صفر مالیاتی نسبت به افزایش سرمایه از محل سایر حساب‌ها از جمله حساب اندوخته‌ها فاقد مجوز قانونی بوده و امکان‌پذیر نیست.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.