به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ غلامرضا دهقان ناصرآبادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در برنامه شبکه خبر گفت: یکی از مسائل و مشکلاتی که در سالهای اخیر در حوزه انرژی با آن مواجه شدیم، ناترازی بین تولید و مصرف بوده است، رویکرد این بوده که اصلاح رفتار داشته باشیم و به سمت الگوی مصرف حرکت کنیم و این را نهادینه کنیم.
تأکید بر اصلاح الگوی مصرف و گواهی صرفهجویی در قانون برنامه هفتم/ نهادینهسازی الگوی مصرف با مشوقهای مالی و قانونی
وی ادامه داد: در قانون برنامه هفتم توسعه به بهینهسازی مصرف تأکید شده است تا بتوانیم نهایت بهرهوری را از طریق بهینهسازی داشته باشیم. یکی از مشوقها گواهی صرفهجویی بود به این ترتیب افرادی که مصرف کمتری دارند، گواهی مصرف در اختیار آنها قرار میگیرد و این گواهی قابل تبدیل است.
دهقان ناصرآبادی بیان کرد: باتوجه به آنکه سازمان بهینهسازی تازه تشکیل شده و در ابتدای راه است، امیدواریم زمینه اجرایی شدن این قوانین در برنامه توسعه هفتم فراهم شود.
شروع مراحل اجرایی طرحهای بهینهسازی مصرف در وزارت نیرو و نفت
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: زمینه اجرایی این طرحها در حال فراهم شدن است و این طرحها در وزارت نیرو و نفت در حال انجام است و مراحل اجرایی به زودی شروع میشود.
وی با اشاره به راهکارهای بهینهسازی مصرف سوخت گفت: یکی از مسیرهای هدر رفت انرژی، فرسوده و مستهلک بودن دستگاهها و سیستمهای کارخانههای موجود در کشور است. یکی از پیشنهادهایی که مطرح شده این است که بتوانند با استفاده از تسهیلات بانکی و حمایتهای مالی دولت، کارخانهها و تشکیلات آنها نوسازی و بازسازی شود.
مدیریت مصرف بدون همراهی مردم امکان پذیر نیست
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت مصرف بدون همراهی مردم امکان پذیر نیست، قطعا همکاری مردم در این مسیر بسیار ضروری است و با توجه به ناترازیهای سالهای قبل در حوزه انرژی، آسیبهای جنگ تحمیلی به صنعت نفت و گاز و ضربه به منابع انرژی کشور، مردم کماکان مصرف بهینه را مدنظر قرار دهند.