وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راهاندازی «بانک زمان» بهعنوان مدلی برای تبادل خدمات بدون پول خبر داد؛ طرحی که قرار است بهصورت محلهمحور و آزمایشی در تهران اجرا شود.
احمد میدری، شب گذشته در یک گفتگوی تلویزیونی با اشاره به تکلیف تعیینشده در برنامه هفتم توسعه، جزئیات راهاندازی بانک زمان را تشریح کرد؛ مدلی که در آن افراد بدون تبادل پول، خدمات خود را با یکدیگر تهاتر میکنند.
به گفته او، در این سازوکار افراد در یک محله اعلام میکنند چه مهارتی دارند و چه خدمتی نیاز دارند. سپس یک پلتفرم، این افراد را به یکدیگر متصل میکند. در این فرآیند، بهجای پول، زمان مبنای مبادله است؛ بهطور مثال اگر فردی ۱۰ ساعت خدمات فنی ارائه دهد، همین میزان بهعنوان اعتبار در حساب او ثبت میشود و میتواند در آینده از خدمات دیگران استفاده کند.
میدری تأکید کرد در بانک زمان هیچ تبادل مالی انجام نمیشود و تمام خدمات بهصورت رایگان و بر پایه تهاتر ارائه میشود. به گفته او، وزارت کار نقش تنظیمگر را ایفا میکند و مشابه بانک مرکزی که به بانکها مجوز میدهد، مجوز فعالیت این پلتفرمها را صادر خواهد کرد. همچنین احراز هویت و بررسی صلاحیت افراد نیز بر عهده این وزارتخانه است.
وزیر تعاون هدف از اجرای این طرح را تقویت روابط اجتماعی در سطح محلات و همچنین کمک به افرادی عنوان کرد که توان مالی محدودی دارند اما از مهارتهایی برای ارائه خدمات برخوردارند. به گفته او، این طرح بهصورت آزمایشی در برخی محلات تهران، از جمله منطقه ۴، آغاز شده و قرار است با مشارکت شرکتهای فناوری و نهادهای اجتماعی در سایر شهرها نیز توسعه پیدا کند.
بر اساس توضیحات ارائهشده، «بانک زمان» در عمل نوعی پلتفرم اجتماعی برای تبادل خدمات است که تلاش میکند بدون استفاده از پول، امکان دسترسی افراد به خدمات مورد نیاز را فراهم کند.