شکایت صداوسیما از آپارات؛ مدیرعامل به پرداخت ۳.۶ هزار میلیارد تومان محکوم شد

دیجیاتو دوشنبه 21 اردیبهشت 1405 - 10:35
دادگاه وارد شدن «ضرر گسترده» به صداوسیما را تأیید کرده است The post شکایت صداوسیما از آپارات؛ مدیرعامل به پرداخت ۳.۶ هزار میلیارد تومان محکوم شد appeared first on دیجیاتو.

دادگاه در پرونده شکایت صداوسیما از آپارات، مدیرعامل این شرکت را محکوم به پرداخت ۳.۶ هزار میلیارد تومان خسارت کرده است.

آپارات اعلام کرده این پرونده مربوط به انتشار محتوایی توسط کاربری در کانال «نفیسه جون» است که دادگاه مسئولیت انتشار آن توسط کاربران را برعهده پلتفرم و مدیرعامل آن دانسته است.

آپارات گفته طی ۱۱ سال گذشته درگیر ۲۶ پرونده و شکایت از سوی صداوسیما بوده است. در بخشی از بیانیه آپارات که پس از حکم اخیر منتشر کرده آمده است:

۲ سال پیش، در پرونده‌ای با همین موضوع و طرفین، رأی کیفری صادرشده علیه مدیرعامل آپارات در دیوان عالی کشور و در فرآیند اعمال ماده ۴۷۷ نقض و منجر به برائت شده بود؛ اما با طرح شکایتی دیگر و با استناد به محتوای کانالی متفاوت، مجدداً رأی کیفری جدیدی صادر و سپس با شکایت حقوقی ادعای خسارت چند همتی نمودند.

آپارات همچنین گفته است صداوسیما به جای اینکه مسئله را از مسیرهای فنی حل کند، ترجیح داده مسیر «پرونده‌سازی و فشار قضایی» را انتخاب کند:

آپارات بیش از ۶ سال است سامانه‌ای مشابه Content ID یوتیوب برای حفاظت از حقوق صاحبان آثار راه‌اندازی کرده و بارها از سازمان صداوسیما درخواست کرده از همین سازوکار حرفه‌ای و استاندارد جهانی برای مدیریت و صیانت از محتوای خود استفاده کند؛ سازوکاری که خود صداوسیما نیز در پلتفرم‌های جهانی هم اکنون از آن بهره می‌برد. با این حال، صداوسیما هیچ‌گاه حاضر به پذیرش این مسیر حرفه‌ای و فنی نشد و ترجیح داد به‌جای استفاده از ابزارهای استاندارد جهانی حفاظت از محتوا، مسیر پرونده‌سازی و فشار قضایی علیه آپارات را ادامه دهد؛ مسیری که امروز به صدور حکمی کم‌سابقه علیه بزرگ‌ترین پلتفرم اشتراک ویدیوی ایران منتهی شده است.

این پلتفرم همچنین از ادامه این روند توسط صداوسیما ابراز نگرانی کرده و در انتهای بیانیه نوشته است:

نگرانی ما صرفاً یک اختلاف حقوقی یا مالی نیست. نگرانی اصلی آن است که برخی جریان‌ها و اشخاص در صداوسیما، به‌جای پذیرش زیست طبیعی رسانه‌های جدید و پلتفرم‌های مستقل، همچنان در پی حذف، تضعیف و خاموش کردن صداهای دیگر هستند؛ رویکردی که در نهایت نه به تقویت رسانه‌های داخلی، بلکه به کوچ بیشتر مخاطبان به سمت رسانه‌های خارجی منجر خواهد شد.

دادگاه: آپارات با پخش غیرمجاز آثار تلویزیون، به صداوسیما خسارت زده است

بر اساس رأی دادگاه، صداوسیما به دلیل انتشار حدود ۷۵۵ اثر تلویزیونی از آپارات شکایت کرده است. در بخشی از این رأی آمده است:‌

مشخص است که آثار تلویزیونی متعلق به خواهان (صداوسیما) به صورت مکرر و گسترده و بدون هیچ مجوزی از سوی خوانده (محمدجواد شکوری مقدم) منتشر شده است. لازم به توضیح است شرکت خوانده به‌عنوان یک وب‌سایت میزبان شرایط پخش و عرضه آثار متعلق به خواهان را فراهم نموده و منتفع اصلی این اقدام بوده و دفاع وکلای خوانده مبنی بر اینکه آپارات بمانند سایر رسانه‌های اجتماعی، یک رسانه اجتماعی (مثل واتساپ و تلگرام) کاربرمحور بوده و در مقابل رفتار کاربران مسئولیتی ندارد مورد پذیرش نمی‌باشد چرا که اساساً ماهیت و ساختار وب‌سایت آپارات متفاوت از پلتفرم‌های کاربر محور می‌باشد.

دادگاه وارد شدن «ضرر گسترده» به صداوسیما به واسطه پخش و عرضه غیرمجاز آثار و نفع بردن آپارات را تایید کرده است. همچنین مهم‌ترین زیان‌های وارده به صداوسیما را «کاهش ارزش اقصادی آثار و از بین رفتن فرصت‌های بازاریابی، سلب حق انحصار در بهره‌برداری تجاری، لطمه به برند و اعتبار رسانه‌ای خواهان، کاهش درآمدهای تبلیغاتی و لغو قراردادهای اسپانسری، نقض حقوق انحصاری تأسیس و فروش آثار» ذکر کرده است.

این رأی ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۵ صادر شده و ۲۰ روز پس از آن قابل تجدیدنظر است.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.