رسول جلیلی در اظهاراتی تازه، پلتفرمهای آمریکایی از جمله اینستاگرام را به جنگندهها و تسلیحات نظامی تشبیه کرد و گفت این سکوها مثل موشک اژدری که به ناو دنا خورد، هستند.
عضو شورای عالی فضای مجازی در برنامه مناظره «شیوه» که با موضوع اینترنت ملی از شبکه 4 پخش شد، از محدودیت اینترنت و رویکرد حاکمیت در قبال پلتفرمهای خارجی دفاع کرد و گفت وقتی عدهای از اینترنت حرف میزنند، در واقع منظورشان اینستاگرام و تلگرام است:
یک عده که شاید تفکیکی برای این موضوع قائل نیستند یا قائل هستند و نمیخواهند بگویند، به نفعشان نیست به هر دلیلی، میگویند اینترنت ولی منظورشان اینستاگرام است. میگویند اینترنت و منظورشان تلگرام است. این افراد به تعداد انگشتان دست نمیرسد.
جلیلی در ادامه گفت اگر اختلافات حاکمیتی ایران با صاحبان این سکوها حل شده بود، استفاده از آنها مسالهای نداشت، اما به گفته او زمانی که حکمرانی کشور تحت تأثیر قرار بگیرد، موضوع متفاوت میشود: «ما هم مثل فلان کشور همسایه میتوانستیم بگوییم تو هم بیا، اما وقتی که حکمرانی ما تحت الشعاع قرار گرفت، وزارت خارجه، پلیس یا قوه قضاییه نامه میزنند تا فلان محتوا که حریم خصوصی مسئول ما را نقض میکند، حذف کنند.»
به نظر میرسد منظور او از کشور همسایه، عراق باشد که در عرض کمتر از یک ماه فیلترینگ تلگرام را برداشت.
عضو شورای عالی فضای مجازی، پلتفرمهای آمریکایی را به جنگندههای F-35 ،F-15 ،F-22 و A-10 تشبیه کرد و گفت: «این سکوهای آمریکایی دقیقاً مثل موشک اژدری که به دنای ما خورد هستند.»
او همچنین گفت جامعه باید میان سکوهای آمریکایی یا در خدمت آمریکاییها است تفکیک قائل شوند و فضای رسانهای و ذهنی کاربران ایرانی را تحت تاثیر قرار دادهاند.
اظهارات جلیلی در شرایطی مطرح میشود که ایران وارد هفتاد و هشتیم روز محدودیت گسترده اینترنت شده و دسترسی کاربران به اینترنت همچنان با محدودیت همراه است.