
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، شهیکی معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست رسانه ای فناوری ، مسیر آینده در پارک فناوری دانشگاه تهران با اشاره به رویکرد جدید و پروژه محور متناسب با مسایل کلان کشور گفت: کشور امروز به تخریب خلاق و جریان نوآوری نیاز دارد یعنی در صنعت کشاورزی و خدمات با ارزش افزوده میتوان با نو آوری پویایی ایجاد و بسیاری از مسایل پیش آمده در دوره جنگ را مرتفع کرد
وی ادامه داد: توسعه فناوری، نیاز امروز و مسیر آینده کشور است . در دو دهه اخیر ۵۸ پارک علم و فناوری با ۱۵ هزار واحد فناور تولید شده است که سرمایه اصلی اکوسیستم کشور است، ۱۶۱هزار اشتغال مولد و پایدار از این پارکها بوجود آمده است و نقش پر رنگی در دوره پست جنگ برای توسعه کشور ایفا میکند
شهیکی ادامه داد: ۱۰ برنامه عملیاتی در معاونت فناوری و لذت علوم طراحی شده است تا نهادها و زیر نهادها برای کشور دستاورد ملموس و اثر بخش داشته باشند
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم به فناوریهای هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: در دوره جدید با توجه به کلان مسسئلههای کشور باید بر توانمندی راهبردی در هوش مصنوعی خرکت کنیم تا از ظرفیت پارکها بهتر استفاده کنیم و چتر حمایتی فراگیری برای اشتغال و صنایع ایجاد شود.
شهیکی گفت: از ابتدای سال در ۲۰ پارک فناوری کشور سعی شده زیر ساخت ابری بک پارچه برای پنجره واحد خدمات کشور ایجاد شود.
وی با اشاره به رویکرد جدید و پروژه محور متناسب با مسایل کلان کشور گفت: کشور امروز به تخریب خلاق و جریان نوآوری نیاز دارد یعنی در صنعت کشاورزی و خدمات با ارزش افزوده میتوان با نو آوری پویایی ایجاد و بسیاری از مسایل پیش آمده در دوره جنگ را مرتفع کرد
علی اسدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران هم در نشست رسانه ای فناوری ، مسیر آینده در پارک فناوری دانشگاه تهران افزود: آموزش خوب پژوهش خوب به همراه دارد تا بتوان فناوری خوب و متناسب با نیاز جامعه طراحی کرد پارک فناوری دانشگاه تهران بزرگ ترین پارک فناوری کشور است که حتی در دوره جنگ هم فعالیت خود را ادامه داد
سید مهدی ابطحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه افزود: معاونت پژوهشی وزارت علوم در قبل از جنگ به مسایلی از جمله توجه به مرجعیت علمی، حفظ جایگاه علمی ایران، حمایت از نوآوری و فناوری تربیت نیروی انسانی مطابق برنامه هفتم پرداخته است
وی گفت: نتایج دستآوردهای پژوهشی در بازه ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۴ با رشد ۱۲۸ واحد در نشریات نمایه، تعداد پژوهشگران دو درصد با رشد ۸۱۳ واحد و سهم دیپلماسی علمی با رشد ۱ و نیم درصد همراه بوده است.
ابطحی گفت: ۱۰۰ آزمایشگاه تحقیقاتی اساتید برتر در مسیر طراحی است و اطلس نشریات نمایه شده به چاپ رسیده که همه این موارد در راستای اهداف برنامه هفتم است
معاون پژوهشی وزارت علوم در ادامه گفت:در دوران سکوت جنگ در حوزههای فولاد، برق و انرژی، آب، نفت و گاز، الکترونیک و دارو رویکرد شرکتهای تغییر کرده است تا بتوان از توانمندیهای پژوهشی و فناوری برای حل مسایل روز کشور استفاده کرد و ساختارهای بزرگ پدافندی مهمترین نیاز کشور است.