
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، سید مهدی ابطحی معاون پژوهشی وزارت علوم در حاشیه نشست رسانه ای فناوری ، مسیر آینده در پارک فناوری دانشگاه تهران در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص اقدامات صورت گرفته برای دسترسی به اینترنت دانشگاهها گفت: دانشگاهها به اینترنت دسترسی دارند و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیاز بیشتر به اینترنت دارند.
وی افزود: هزار و ۸۰۰ نشریه داریم و ۲۰ هزار مقاله در سال چاپ می شود که یک سوم آن دانشجویان ایرانی نیستند بنابراین تلاش پیوستهای در حال انجام است و تاکنون دسترسی برای دانشجو و استادان در فضای دانشگاه فراهم شده است.
وضعیت اینترنت فرصتهای مطالعاتی را محدود کرده است
معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: ۷۷ هزار مقاله در سال تولید می شود و رشد کشورهای همسایه، چون ترکیه و عربستان از ما پیشی گرفته است.
ابطحی در ادامه نشست با اصلاح رسانه با اشاره به افت و خیز رشد علمی کشور گفت: مدت هاست تجهیزات دانشگاهی به روز نشده است و علم از دا تجهیزات، دسترسی به منابع و همکاریهای بین المللی بیرون میآید .
وی گفت: اصالت علمی ایران قابل قبول است، روابط بین الملل ایران و بهره مندی از فرصتهای مطالعاتی محدودتر و نهاد علم از منظر هزینه کرد دچار مشکل شده است . سهم خدمات دانشجویی هم ۶ برابر شده است. ما برای دستیابی به جایگاه مطلوب باید ۱۰ درصد رشد علمی سالیانه داشته باشیم و اگر نتوانیم این مهم را حفظ کنیم از جایگاه ۲۰ کشور برتر علمی خارج می شویم
معاون پژوهشی وزارت علوم در ادامه گفت: در حال حاضر صنایع مادر دچار مشکل شده است و بخش خصوصی به لحاظ اقتصادی چالش دارد بنابراین مجموعه دانشی کشور میتواند نقش مهمی در حل کلان مسئلهها داشته باشد .
وی گفت: در حوزههای الکترونیک و کوانتوم مسیر قبل جنگ در حال فعالیت است و پس از جنگ نیز نوآوری بار در صنعت را دنبال میکند در ماده ۱۳ دانشگاهها، با همین رویکرد تقویت وضعیت دانشگاهها و مراکز از منظر مالی و مالیاتی و ایجاد فرصت برای بهره مندی علمی است .
وی ادامه داد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی به دانشگاه نمیروند و فعالیت آنها کم شده رکود این موارد در سال ۲۰۲۷ مشاهده می شود تمام آنچه وزارت علوم برای بازگشت به رشد علمی است در آینده معلوم می شود، شبکه سازی آزمایشگاهی، پذیرش دانشجویانی که بومی جای دیگر هستند و اکنون به دانشگاه خود دسترسی ندارد اقداماتی است که بتوانیم پیامدهای جنگ را کاهش دهیم تا در آینده نرخ رشد علمی را ارتقا دهیم .
وی گفت: امروز باید به فکر اینترنت و دسترسی دانشجویان و شبکه سازی آزمایشگاهی باشیم تا رکوردهای علمی قبل را حفظ کنیم.