همه فراز و فرودهای جشنواره هنرهای تجسمی فجر/ اختتامیه دوشنبه ۱۱ خرداد برگزار می‌شود

ایرنا یکشنبه 03 خرداد 1405 - 21:27
تهران-ایرنا-مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در صورتی که اتفاق خاصی پیش نیاید، دوشنبه ۱۱ خرداد ماه برپا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، هجدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، با هدف فرهنگسازی در زمینه آب، از ششم اسفند ماه ۱۴۰۴ در سراسر کشور برگزار شد. هدف اصلی این جشنواره ایجاد مسئولیت اجتماعی هنر در قبال بحران‌ها و مسائل اجتماعی بوده است تا هنر به یکی از وظایف خود در دنیای معاصر جامه عمل بپوشاند.

برنامه‌های جشنواره هنرهای تجسمی در دوره هجدهم پس از آغاز جنگ، موقتاً تعطیل شدند، تا اینکه در روز ۱۵ اردیبشهت ۱۴۰۵ با گشایش نمایشگاه پیامبر مهر در بخش انسجام ملی دوباره شروع به کار کرد.

بخشی از جشواره امسال، جشنواره جشنواره نام دارد که برگزیده‌ای از نمایشگاه‌ها و رویدادها و جشنواره‌های هنرهای تجسمی و دوسالانه‌ها در سال گذشته بود که در بخش های مختلف برگزار شده بود.

نمایشگاه‌هایی که در بخش جشنواره جشنواره‌ها در موسسه فرهنگی صبا به نمایش درآمدند، شامل دو دوسالانه بود که در سال ۱۴۰۴ برگزار شده بود. نخست دوسالانه خوشنویسی قزوین که در آذرماه ۱۴۰۴ برگزار شد و اکنون آثار این دوسالانه در موسسه صبا پیش روی علاقه‌مندان است. دوم نیز دوسالانه کاریکاتور با موضوع عجله که با عنوان دوازدهمین دوسالانه بین‌المللی تهران در دی ماه برگزار شد.

مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر دوشنبه ۱۱ خرداد برگزار می‌شود

آیدین مهدی‌زاده، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، ضمن قدردانی از مجموعه خبری ایرنا در انتقال اطلاعات در روزگار سخت و اینکه کار خبرنگاران کم از جهاد ندارد، در خصوص برپایی بخش جشنواره جشنواره‌های تجسمی فجر، توضیح داد: سال‌ها این سوال مطرح بود که جشنواره ملی هنرهای تجسمی فجر در مقام یک جشنواره ملی، میهنی و مورد وثوق هنرمندان، باید چه باشد، تا بتواند رسالت خود را به بهترین نحو انجام بدهد.

وی افزود: از صحبت‌هایی که مطرح می‌شد، این بود که این رویداد باید جشنواره جشنواره‌های باشد. یعنی فعالیت‌های هنری کشور از هنرمندان تا گالری‌ها و برپایی دوسالانه‌ها در طول یک سال انجام می‌شود و ما منتخب این فعالیت‌ها را به عنوان جشنواره جشنواره‌ها در قالب فجر مطرح کنیم.

مهدی‌زاده تصریح کرد: این موضوع همیشه موافقان و مخالفان خودش را داشت تا اینکه برای اولین بار با یک رویکردی نو در جشنواره هجدهم، چند نمایشگاه خوب سال ۱۴۰۴ را در قالب یک هم‌افزایی در کنار فجر دیدیم.

وی ادامه داد: در واقع این نمایشگاه‌ها خود فجر نیست زیرا جشنواره تجسمی فجر کار خودش را می‌کند و رسالت تعریف شده خودش را دارد. اما به طور مثال هشتمین دوسالانه خوشنویسی که در شهر قزوین برپا شد، آیا به آن اندازه که مخاطبان هنر در تهران هستند، دیده شد

مهدی‌زاده اضافه کرد: منظورمان از تهران، به عنوان پایتخت است، جایی که اهالی هنر حداقل هر دوماه یکبار گذرشان به این شهر می‌افتد، و از رویدادهای هنری بازدید می‌کنند. با توجه به اینکه جایگاه استان‌ها در برپایی رویدادهای هنری برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است، اما قطعا در قزوین آن بازخورد دیده‌شدن رویداد هنری کم‌تر است.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی توضیح داد: بنابراین با توجه به تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصرار داشتیم که این نمایشگاه نیز در تهران برپا شود. جدا از افت و خیزهایی که بابت وقایع دی ماه و جنگ تحمیلی رمضان داشتیم، این نمایشگاه دوبار تعطیل شد و عملا نتوانستیم این رویداد را در معرض دید صاحب نظران و مخاطبان قرار دهیم.

مهدی زاده افزود: در نتیجه برای بار سوم و با آماده شدن شرایط، پیش از برگزاری اختتامیه فجر، دوسالانه‌های خوشنویسی و کاریکاتور را در قالب مفهوم جشنواره جشنواره‌ها در موسسه فرهنگی صبا به نمایش گذاشتیم. دو انجمن خوشنویسی و خانه کاریکاتور و دبیرخانه‌های دوسالانه در این مسیر همکاری‌های خوبی با اداره کل و دبیرخانه هجدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر داشتند.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی از بزرگترین چالش‌های فجر هجدهم را دیده نشدن دانست و گفت: بخاطر شرایط جنگ و اطلاع‌رسانی، نتوانستیم آنگونه که باید مردم و مخاطبان فجر را در جریان رویدادها بگذاریم. تمام امیدمان این است که پس از این رویداد، نشست‌های نقد و بررسی برای آنکه چه کردیم و به یک جمع بندی برای برپایی جشنواره نوزدهم برسیم، برگزار کنیم.

مهدی زاده در پایان از برگزاری اختتامیه هجدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خبر داد و گفت: در صورتی که اتفاق خاصی پیش نیاید، مراسم اختتامیه این رویداد دوشنبه ۱۱ خرداد ماه برپا خواهد شد.

مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر دوشنبه ۱۱ خرداد برگزار می‌شود

گفتنی است؛ هجدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با شعار «سرزمین من/ ایران، تجسم آب»، چهارشنبه شب ۶ اسفند در کنار سازه‌های آبی شوشتر به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

نمایشگاه‌های هجدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که به علت آغاز جنگ تحمیلی نیمه تمام مانده بود از ۱۵ اردیبهشت ماه در بخش‌های انسجام ملی و جشنواره جشنواره‌ها برپا شده است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.