سازمان فناوری‌های نوین شهرداری؛ تلاشی برای عبور از بن‌بست نوآوری شهری

دیجیاتو یکشنبه 10 خرداد 1405 - 16:13
این سازمان قرار نیست جای سازمان فاوا را بگیرد و ماموریتش در حوزه‌های فناورمحور و دانش‌بنیان است. The post سازمان فناوری‌های نوین شهرداری؛ تلاشی برای عبور از بن‌بست نوآوری شهری appeared first on دیجیاتو.

مدیرعامل سازمان «فناوری‌های نوین و نوآوری شهری» شهرداری تهران در آستانه یک‌سالگی این مجموعه، گفت این سازمان برای حل مسائل شهری از مسیر فناوری شکل گرفته است. به گفته پایمرد، این سازمان قرار نیست جای سازمان فاوا را بگیرد، بلکه مأموریت دارد در حوزه‌هایی مثل حمل‌ونقل، پرداخت شهری، پسماند، آلودگی هوا و خدمات هوشمند نقش‌آفرینی کند.

بهزاد پایمرد در نشست خبری امروز خود، فلسفه تشکیل این سازمان را پر کردن یک خلأ جدی در ساختار مدیریت شهری دانست. به گفته وی به دلیل حجم بالای مأموریت‌های خدماتی، حرکت به سمت فناوری‌های نوین و نوآوری پیش از این در سازمان‌های شهرداری با کندی مواجه بود.

پایمرد با تأکید بر اینکه مأموریت این نهاد با سازمان فناوری اطلاعات (فاوا) تفاوت ماهوی دارد، تصریح کرد که فاوا بر زیرساخت‌های آی‌تی متمرکز است، در حالی که مأموریت سازمان فناوری‌های نوین، نفوذ فناوری در حوزه‌های تخصصی نظیر عمران، پسماند و حمل‌ونقل برای حل مسائل فرابخشی و کلان شهر است.

پایمرد با اشاره به پیچیدگی فرآیند تأسیس این سازمان گفت:

ایجاد یک ساختار جدید در شهرداری کار ساده‌ای نبود و به مجوزهای شورای شهر و وزارت کشور نیاز داشت. با وجود بحث‌های طولانی درباره تفاوت مأموریت این سازمان با فاوا، در نهایت اساسنامه آن از سوی وزارت کشور ابلاغ شد و فعالیت رسمی مجموعه آغاز شد. شهرداری تهران برای آن‌که ساختار اداری خود را بزرگ‌تر نکند، یک شرکت را از بدنه خود حذف و این سازمان را جایگزین کرد.

او سازمان جدید را از نظر جایگاه و مأموریت، نزدیک به یک «معاونت علمی» در مقیاس شهری توصیف کرد؛ نهادی که باید نیازهای فناورانه سازمان‌های شهرداری را شناسایی کند و آن‌ها را به شرکت‌های دانش‌بنیان، واحدهای فناور و بازیگران اکوسیستم نوآوری کشور وصل کند.

پایمرد گفت در همین راستا تاکنون با ۱۵ سازمان و شرکت اولویت‌دار شهرداری جلسات تخصصی برگزار شده و نیازهای آن‌ها احصا شده است. همچنین قرار است سامانه‌ای با عنوان «فانوس» در دسترس قرار بگیرد تا سازمان‌های مختلف شهرداری بتوانند نیازهای خود را در آن قرار داده و شرکت‌های متقاضی همکاری، درخواستشان را ارسال کنند.

از تبدیل کارخانه به پارک فناوری تا لیوینگ لب در مترو توحید

یکی از اقدامات این مجموعه راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری شهرداری تهران بود؛ زیرساختی که به گفته پایمرد برای استقرار و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور راه‌اندازی شده است. او توضیح داد که تاکنون چهار مجموعه به عنوان اراضی پارک علم و فناوری شهر تهران به تصویب رسیده‌اند: اراضی منطقه ولایت با وسعت حدود ۲۶۰ هکتار، مجموعه اتحاد در شرق تهران، بوستان گفت‌وگو و کارخانه قدیمی سیمان ری. به گفته او، کارخانه سیمان ری با قرارداد ۳۰ ساله در اختیار شهرداری قرار گرفته و قرار است به پارک صنایع خلاق تبدیل شود.

علاوه بر این، سازمان برنامه‌های ویژه‌ای برای شبکه‌سازی و آزمایش دستاوردها دارد. به گفته پایمرد، یک «آزمایشگاه زنده» (Living Lab) در ایستگاه مترو توحید طی ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد که فضایی برای تست محصولات پیش‌نهایی (Semi-final) شرکت‌های دانش‌بنیان توسط شهروندان و دریافت بازخورد واقعی است.

همچنین راه‌اندازی «فب‌لب» (آزمایشگاه ساخت سریع) برای ساخت قطعات اولیه نمونه‌سازی شرکت‌ها، واحد ثابت و سیار «فب‌کودک» برای ترویج فرهنگ نوآوری در میان دانش آموزان مناطق مختلف از دیگر اقدامات این مجموعه است.

مدیرعامل سازمان فناوری‌های نوین و نوآوری شهری شهرداری تهران درباره رویدادهای حمایتی این سازمان نیز توضیح داد. رویداد «سیتکس» نزدیک به ۹۰۰ طرح از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت و ارزیابی شده و در چهار حوزه اصلی، یعنی فناوری مالی، پسماند، خدمات شهری و حمل‌ونقل، برگزیدگان معرفی شده‌اند. پایمرد افزود برای طرح‌های منتخب، جوایز و تسهیلات حمایتی در نظر گرفته شده و امکان دریافت تسهیلات تا سقف ۱۰ میلیارد تومان نیز وجود داشته است.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.