به گزارش ایرنا از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، نشست معاونان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران سازمان سینمایی برگزار شد.
رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی در این نشست با اشاره به تشکیل شورای عالی سینما در استانها گفت: یکی از ظرفیتهایی که شورای عالی سینما به ریاست معاون اول ریاست جمهور در اختیار ما گذاشته، شورای عالی سینما در استانهاست. تشکیل شورای عالی سینما در استان به ریاست استاندار و به دبیری مدیرکل ارشاد استان میتواند فضای تازه ای را برای فعالیت سینمایی در استانها ایجاد کند. با چند استان چنین جلسهای را برگزار کردیم که استاندارها نیز حضور داشتند و خروجی هم بسیار خوب و مثبت بود.
استفاده از قابلیتها برای ارتقای سینمای استانها
رئیس سازمان سینمایی با توضیح اینکه از این قابلیتها میتوان برای ارتقا و گسترش سینما در استانهای مختلف بهره گرفت، افزود: ظرفیتهای خوبی در استانها وجود دارد به خصوص استانهایی که متمولتر هستند، همچنین بهرهگیری از ظرفیت مسئولیتهای اجتماعی که شرکتها برعهده دارند و استاندار میتواند آن را هدایت کند تا این سرمایهها در ذیل صندوق زیرساختهای سینمایی قرار گیرد. این موضوع دست خود استانها را باز میگذارد برای اینکه هم در حوزه زیرساخت، هم در حوزه تاسیس سینما و هم در حوزه تولید بتواند کمک حال باشد.
معاون وزیر فرهنگ با اشاره به اینکه ارتباط سازمان سینمایی با استانها یک امر تزیینی نیست، اضافه کرد: جلسهای نیست که با حضور وزیر فرهنگ برگزار نشود و همکاری گسترده با استانها تاکید نشود. جلسهای نیست که ایشان تاکید نکنند که اختیارات تا جای ممکن باید به خود استان ها تفویض شود. من خواهشم این است که سازمان سینمایی را خانه خودتان بدانید. وظیفه بنده و همکارانم این است که شرایط همکاری بهتر را دراستانها، با مساعدت شما هموار کنیم.
رئیس سازمان سینمایی با توضیح اینکه بخش زیادی از هنرمندان برتر ما از استانهای مختلف هستند اظهار کرد: در چند دوره گذشته جشنواره فیلم فجر، بخش زیادی از آثار ارائه شده، استانی بود. این شعار اساسی که «ایران، فقط تهران نیست» در رویدادهای ما کاملا قابل مشاهده است. اغلب آثار استانی که در جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره سینما حقیقت و جشنواره کودک پذیرفته میشوند طراوت و تازگی و نوآوری بیشتری نسبت به آثاری که در مرکز تولید میشوند، دارند.
فریدزاده با اشاره به استعدادهای استانی نیز گفت: ما در حوزه سینما استعدادهای بیبدیلی داریم، استعدادهای درخشانی که در استانها وجود دارد و کمتر کشوری در جهان میتواند ادعای این را داشته باشد که چنین قابلیت و ظرفیتی در حوزه سینما دارد. انجمن سینمای جوان به عنوان بازوی اجرایی ما در استانها، با همکاری شما میتواند زمینه ساز رشد و تعالی بیشتر این استعدادها باشد.
موسسه سینما شهر؛ توسعه زیر ساخت ها
حبیب ایل بیگی مدیرعامل موسسه سینما شهر هم در این نشست با اشاره به توسعه و ارتقا زیرساختهای فناوری در سینما افزود: یکی از برنامههای ویژه موسسه سینماشهر توسعه و ارتقا فناوریهای نوین و هوشمند است که در سال گذشته ما سامانه روندهای سینمای ایران (رسا) را طراحی کردیم، البته که دوستان ما در سال ۹۸ سامانه سمفا را ایجاد کرده بودند، این سامانه در قالب ترمینالی برای سرویس دادن به همه سینماهای کشور راهاندازی شده و ما میتوانیم در لحظه به این قبیل اطلاعات در سینماهای سراسر کشور دسترسی داشته باشیم اما اطلاعات سمفا، اطلاعات خام است لذا همکاران ما در این دوره تلاش کردند با راهاندازی سامانه «رسا» زمینهای را فراهم کنند که از این اطلاعات استفاده شود.
روایت های جنگ در جشنواره سینما حقیقت
محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم در این نشست با اشاره به نمایش گزیدهای از آثار جشنواره حقیقت در استانها عنوان کرد: این اتفاق باعث شد، مخاطبان این آثار در استانها بتوانند با بخشی از این آثار ارتباط برقرار کنند. امسال یکی از پیشنهادهای مطرح شده این است که تدارک و مقدمات یک برنامه گسترده برای این رویداد ببینیم. یک پیشنهاد این است که بخش بیشتری از آثار جشنواره حقیقت را در همه استانها نمایش دهیم.
انجمن سینمای جوان؛ پایه گذار سینمای اصولی
بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران نیز با توضیح اینکه کار انجمن تولید، آموزش و هدایت نسل جوان در حوزه سینماست، گفت: اگر کارکرد انجمن سینمای جوان را مرور کنیم متوجه میشویم که سرنوشت سینمای درست و صحیح را در کشور، ما پایهگذاری میکنیم. ما در انجمن با رویکرد فیلمساز و اندیشه واقعی فیلمسازی، کار میکنیم. در واقع انجمن برای نسل جوان باید خانه دوم باشد.
علیرضا اسماعیلی معاون توسعه فناوری و اطلاعات هم در این نشست کمک برای افزایش سطح زیرساختهای سینمایی در استانهای مختلف را خواستار شد و یادآور شد: ما در حال حاضر حدود هزار سالن سینما داریم که پراکندگی عمده آنها در استانهای تهران، خراسان و اصفهان است. پدیدهای که در این سالها به وجود آمده، تاسیس پردیسهای سینمایی است.
وی در ادامه گفت: امیدوارم معاونان، مدیران کل و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کنند تا تعداد سینماها افزایش پیدا کند. هر چه تعداد سینماها افزایش یابد، هر چه زیرساختهای ما در این حوزه بیشتر باشد، سینما به عنوان یکی از مهم ترین صنایع فرهنگی، می تواند خودش را نشان دهد.
محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر حقوقی، عملکرد، امور استان ها و مجلس مدیریت این نشست را برعهده داشت و مجتبی بهزادیان مدیرکل دفتر نظارت برعرضه و نمایش فیلم، شهرزاد راستانی مدیرکل دفتر نظارت برمراکز، مشاغل و مجامع، بهمن حبشی مدیرکل نظارت برتولید فیلم، محمدحسین فرج مدیرکل دفتر توسعه فناوری، سینمایی و سمعی و بصری و حسین یزدانشناس مدیرکل دفتر مطالعات، توسعه دانش و مهارتهای سینمایی دیگر مدیرانی بودند که گزارشی را در حوزههای مرتبط ارائه و به سوالات حاضران پاسخ دادند.
در این نشست که در سالن شهید آوینی سازمان سینمایی برگزار شد درباره موضوعات مختلفی همچون استفاده بهینه از سینما سیار در استانها، وضعیت دفاتر سینمای جوان در استانها، نحوه اکران فیلمهای خارجی در استانها، توجه به هنرمندان شهرستانها، تقویت ساختار سینمایی استانها، کمبود نیروی انسانی و ... بحث و گفتگو شد.












