ارزش بازار اپل ۲۶۵ میلیارد دلار افت کرد؛ واکنش تند بازار سهام به افزایش قیمت‌ها

دیجیاتو جمعه 05 تیر 1405 - 13:09
قیمت مک‌بوک نئو، مک‌بوک ایر، آی‌مک و آیپد افزایش یافته و همین امر موجب افت بالغ بر ۶ درصدی ارزش سهام اپل شده است. The post ارزش بازار اپل ۲۶۵ میلیارد دلار افت کرد؛ واکنش تند بازار سهام به افزایش قیمت‌ها appeared first on دیجیاتو.

اپل به‌تازگی برای جبران هزینه‌های سرسام‌آور تراشه‌های حافظه، قیمت چند محصول مهم خود را افزایش داد و همین موضوع باعث شده تا سهام آن سقوط کند. سهام اپل با ریزش ۶.۱۵ درصدی، بدترین عملکرد روزانه خود در بیش از یک سال گذشته را ثبت کرد. این افت شدید، حدود ۲۶۵ میلیارد دلار از ارزش بازار اپل را بر باد داد، هرچند ارزش کل این شرکت همچون گذشته بالای مرز ۴ تریلیون دلار باقی مانده است.

افزایش قیمت محصولات اپل

طبق اعلام رسمی اپل، قیمت خطوط تولید مک‌بوک نئو، مک‌بوک ایر، آی‌مک و آیپد افزایش یافته که این افزایش در برخی مدل‌ها به ۲۰۰ دلار نیز می‌رسد. با‌این‌حال، افزایش قیمتی برای آیفون، اپل واچ و ایرپاد اعمال نشده است.

همانطور که NBCNews در گزارش خود توضیح می‌دهد؛ براساس ساختار جدید، قیمت مک‌بوک نئو ۱۰۰ دلار و مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی ۲۰۰ دلار افزایش یافته است. آیپد ۱۱ اینچی ۱۵۰ دلار و مدل پایه آیپد ۱۰۰ دلار گران‌تر شدند. همچنین قیمت باکس استریم Apple TV با افزایش ۷۰ دلاری (رشد ۵۴ درصدی) به ۱۹۹ دلار رسید.

اپل در بیانیه خود اعلام کرده بود:

«توسعه سریع دیتاسنترهای هوش مصنوعی موج بی‌سابقه‌ای از تقاضا برای حافظه و فضای ذخیره‌سازی ایجاد کرده است. ما هرگز شاهد چنین افزایش قیمتی با این سرعت بالا نبوده‌ایم.»

لپ‌تاپ اپل

این شرکت افزود که تاکنون از مشتریان خود در برابر این هزینه‌ها محافظت کرده بود، اما اکنون به نقطه‌ای رسیده است که ناچار به افزایش قیمت‌هاست. این تغییرات بلافاصله در فروشگاه آنلاین اپل اعمال شده‌اند. هفته گذشته نیز «تیم کوک»، مدیرعامل اپل، در گفتگو با وال‌استریت ژورنال بر غیرقابل‌اجتناب بودن این افزایش قیمت‌ها تأکید کرده بود.

تأثیر بحران آخرالزمان رم‌ها بر غول‌های دنیای فناوری

اپل تنها شرکتی نیست که تحت فشار شدید افزایش قیمت تراشه‌های حافظه قرار دارد. ایکس‌باکس نیز اخیراً اعلام کرده قیمت برخی مدل‌های خود را ۱۰۰ دلار و مدل‌های مجهز به حافظه بالاتر را ۱۵۰ دلار افزایش می‌دهد. مایکروسافت اشاره کرده که قیمت حافظه کنسول‌ها بیش از ۲.۵ برابر شده و انتظار می‌رود تا پاییز ۲۰۲۷ مجدداً دو برابر شود.

بازار حافظه جهان در انحصار چند شرکت محدود شامل سامسونگ و SK Hynix از کره جنوبی، Kioxia از ژاپن، و Micron Technology و Sandisk از آمریکا است. کمبود شدید عرضه ناشی از توسعه دیتاسنترهای هوش مصنوعی، به رشد بی‌سابقه قیمت‌ها منجر شده که در فضای آنلاین از آن با عنوان «RAMageddon» (به معنای آخرالزمان رم‌ها) یاد می‌شود.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.