از تهدید نابودی ایران تا التماس برای صلح؛ سه ماه و نیم تناقض‌های ترامپ

همشهری آنلاین یکشنبه 07 تیر 1405 - 05:01
از «ایران تنها چند هفته با بمب فاصله داشت» تا «ما هرگز نباید درگیر ایران می‌شدیم»، از «برنامه هسته‌ای ایران را کاملا نابود کردیم» تا «ارتش ایران را دست‌نخورده گذاشتیم»، از «پرچم سفید تسلیم را بالا بگیرید» تا «ما در واقع با افراد بسیار بااستعدادی سروکار داریم»،...

به گزارش همشهری آنلاین، ‌بهنام صدقی،‌ روزنامه‌نگار: از «ایران، ونزوئلا نیست، ورود به ایران یعنی جنگ تمام‌عیار» تا «دوست دارم به عروسی پسرم بروم ولی درگیر ایران هستم!» این‌ها همه جملات دونالد ترامپ، قماربازِ شارلاتانی است که در طول سه ماه و نیم، چند صد بار درباره ایران سخن گفت و در این هزارتوی واژگانی، همه چیز را به کار گرفت: تهدید به نابودی تمدنی، وعده توافق بزرگ، اعتراف به شکست، تطمیع به تجارت و کمک و در نهایت التماس صلح. او ایرانیان را «ملتی تروریست و شرور» خواند و همان دم از «رابطه‌ای بسیار حرفه‌ای و سازنده» سخن گفت. مدعی شد «ارتش ایران نابود شده» و لحظاتی بعد اعتراف کرد «ارتش ایران دست‌نخورده باقی مانده است.» این صدها جمله، نه فقط ویترینی از تناقض‌گویی‌های یک رئیس‌جمهور جنایتکار و فاسدالاخلاق، که گزارش کار سه و نیم ماه شکست راهبردی واشنگتن در برابر ایران است. شکستی که نه در میدان نبرد، که در میدان کلمات ترامپ نیز به وضوح نمایان است، حیوان درنده‌ای که ایران را تهدید به نابودی می‌کرد، حالا می‌گوید «ما در واقع با افراد بسیار خوبی سروکار داریم.» این، خلاصه سه و نیم ماه جنگ است در ده‌ها پرده از زبان کسی که آغازگرش بود و خود نیز به شکست و پایانش اعتراف کرد.

موضوع: برنامه هسته‌ای و سلاح هسته‌ای ایران

ایران سال‌ها به دنبال سلاح هسته‌ای بود و تنها چند هفته تا دستیابی به آن فاصله داشت.

ایران تنها چند هفته با ساخت سلاح هسته‌ای فاصله داشت.

گزارش داده شده که ایران تنها در عرض چهار هفته قادر به توسعه سلاح هسته‌ای بود، اما حملات آمریکا مانع آن شد.

اگر به ایران حمله نمی‌کردیم ظرف دو ماه به بمب هسته‌ای دست پیدا می‌کرد.

ایران می‌توانسته ظرف مدت دو ماه یا حتی کمتر به سلاح هسته‌ای دست یابد.

اگر بمب‌افکن‌های B2 در ایران عملیات انجام نمی‌دادند، ایران الان سلاح هسته‌ای داشت.

اگر وارد نمی‌شدم و کاری انجام نمی‌دادم، ایران اکنون سلاح هسته‌ای داشت.

اگر ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، اسرائیل را ظرف چند دقیقه نابود می‌کند، ما باید مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شویم.

ما با جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، جنگ‌ها در خاورمیانه را متوقف کردیم.

من دو بار تلاش‌های ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را خنثی کردم.

در ماه ژوئن، ما برنامه هسته‌ای ایران را در عملیاتی به نام چکش نیمه‌شب کاملا نابود کردیم.

نیروی دریایی ایران در قعر دریا قرار دارد و نیروی هوایی و تأسیسات هسته‌ای آن با حملات بمب‌افکن‌های بی۲ به طور کامل نابود شده‌اند.

هر سه سایت هسته‌ای در ایران به‌طور کامل نابود و یا محو شدند. بازگرداندن آن‌ها به حالت عملیاتی سال‌ها زمان خواهد برد.

آمریکا توانایی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را از بین برد.

هیچ کشور دیگری در جهان به جز ایالات متحده نمی‌توانست تأسیسات هسته‌ای ایران را نابود کند.

من در شش ماه، شش جنگ را پایان دادم و تأسیسات هسته‌ای ایران را نابود کردم.

توانایی هسته‌ای ایران را نابود کردیم و به شکل کامل امکان اینکه آن‌ها به سلاح هسته‌ای دست یابند را از بین بردیم.

کاری که ما در ایران انجام دادیم به نابودی کامل برنامه هسته‌ای این کشور منجر شد.

حملات یک موفقیت نظامی بود. تأسیسات غنی‌سازی کلیدی ایران نابود شدند! هدف آمریکا نابودی قابلیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران و جلوگیری از هرگونه تهدید هسته‌ای بود.

قدرت هسته‌ای ایران را گرفتیم! وقتی ما ظرفیت هسته‌ای ایران را از بین بردیم، یک تحول بزرگ در خاورمیانه ایجاد شد.

اگر تاسیسات هسته‌ای ایران را بمباران نمی‌کردیم، نمی‌توانستیم توافقی را در خاورمیانه امضاء کنیم.

ما برنامه هسته‌ای ایران را نابود کردیم و امیدوارم دوباره آن را شروع نکنند.

کلید آنچه در خاورمیانه به دست آوردیم، زمانی بود که توانایی هسته‌ای ایران را نابود کردیم.

اجازه غنی‌سازی اورانیوم را به ایران نخواهیم داد. این احمقانه است، به آن‌ها حق چنین چیزی را نخواهیم داد.

ایران حق داشتن سلاح هسته‌ای ندارد. ایران نمی‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد.

نمی‌توانیم تحت هیچ شرایطی به ایرانی‌ها اجازه دهیم به سلاح هسته‌ای دست یابند.

ایران باید برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند. آن‌ها نمی‌توانند کار هسته‌ای انجام دهند. باید برنامه هسته‌ای را متوقف کنند.

ایران موافقت کرده است که سلاح هسته‌ای نداشته باشد.

ایران سلاح اتمی نخواهد داشت.

ایران پذیرفته است که سلاح هسته‌ای نداشته باشد و ما بندی را با این مضمون در توافق گنجاندیم که همه به جز من از آن راضی بودند.

ما تاسیسات هسته‌ای ایران را از فضا تحت نظر داریم و با هر کسی که به آن‌ها نزدیک شود، برخورد خواهیم کرد.

اگر ایران را بمباران نمی‌کردیم، اسرائیل با بمب اتمی نابود می‌شد.

موضوع: مذاکره و توافق با ایران

خیلی دوست دارم با ایران توافق کنم. آن‌ها خیلی دوست دارند با من توافق کنند و اگر بتوانیم، من هم خیلی دوست دارم با آن‌ها توافق کنم.

ما به یک راه‌حل دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران متعهد هستیم! کل دولت من دستور گرفته تا با ایران مذاکره کند.

دیپلماسی را در قبال ایران ترجیح می‌دهم.

دوست دارم از درگیری با ایران اجتناب کنم. ما گفت‌وگوهای خوبی با ایران داشتیم و ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

برخلاف آنچه گفته می‌شود، من می‌خواهم ایران موفق شود. ما به آن‌ها کمک خواهیم کرد، با آن‌ها تجارت خواهیم کرد و هر کاری که نیاز داشته باشند، انجام خواهیم داد.

ایرانی‌ها خواهان توافق هستند. ما به ایرانی‌ها درمورد هرگونه تلاش برای بازسازی برنامه تسلیحاتی خود، به‌ویژه سلاح‌های هسته‌ای، هشدار داده‌ایم.

خیلی‌ها می‌گویند نه (به توافق با ایران)، اما من می‌گویم ترجیح می‌دهم توافق کنیم. این یک توافق خوب خواهد بود: نه سلاح هسته‌ای، نه موشک.

اگر بتوانیم به توافقی برسیم که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود، از آن راضی خواهم بود.

مخالفتی ندارم که ایران برنامه هسته‌ای خود را به مدت ۲۰ سال متوقف کند، اما به شرط تعهدی واقعی.

ما می‌خواهیم این وضعیت پایان پیدا کند، تنگه‌ها باز بمانند و ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.

تنگه هرمز باز خواهد ماند و ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که آن‌ها سلاح هسته‌ای نداشته باشند و ثبات جهانی تداوم یابد.

فقط دو چیز می‌خواهیم. اول اینکه تنگه هرمز باید فورا باز و آزاد باشد و هیچ عوارضی دریافت نشود. دوم اینکه ایران نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد.

ما به یک توافق بسیار خوب با ایران نزدیک شده‌ایم. اگر این توافق برای ما عادلانه نباشد، دوباره به وزارت جنگ متوسل خواهیم شد.

گزینه دیپلماتیک را ترجیح می‌دهم، زیرا امضای توافق با ایران به معنای بازگشایی فوری تنگه هرمز به روی کشتیرانی است.

اگر عجله کنید، توافق خوبی نخواهید بست. اما به آرامی و پیوسته، فکر می‌کنم داریم به آنچه می‌خواهیم می‌رسیم و اگر به آنچه می‌خواهیم نرسیم، به روش دیگری به آن پایان خواهیم داد.

محور اصلی توافق با ایران، پرونده هسته‌ای است.

توافق با ایران مملو از جزئیات دقیقی است که جنبه‌های مختلف مربوط به پرونده هسته‌ای ایران را بررسی می‌کند.

توافق هسته‌ای با ایران به صراحت تصریح می‌کند که این کشور نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد.

ایرانی‌ها در واقع موافقت کرده‌اند که سلاح هسته‌ای تولید یا خریداری نکنند.

ما تضمین خواهیم کرد که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند و می‌خواهیم تنگه هرمز بدون تحمیل هزینه باز شود.

ما روی نکات اصلی، نکات کلیدی توافق، و بهتر است بگویم تقریبا روی تمام مفاد آن تفاهم داریم. فکر می‌کنم این اتفاقی است که قرار است رخ دهد.

پیشرفت بزرگی حاصل شده است، اما اگر به هر دلیلی توافقی به‌زودی حاصل نشود، ما حضور دوست‌داشتنی خود در ایران را با منفجر کردن و نابودی کامل تمامی نیروگاه‌های تولید برق آن‌ها به پایان خواهیم رساند.

تقریبا بر سر تمام نکات مختلفی که در گذشته مورد اختلاف بود میان ایالات متحده و ایران توافق شده است، اما یک بازه زمانی دو هفته‌ای اجازه خواهد داد تا این توافق‌نامه نهایی و اجرایی شود.

خواهیم دید چه می‌شود، اما فکر می‌کنم به دستیابی به توافق با ایران بسیار نزدیک هستیم.

این فرآیند باید خیلی سریع پیش برود، چراکه بیشتر نکات از قبل مذاکره و مورد موافقت قرار گرفته‌اند.

پیشرفت بزرگی به سوی یک توافق کامل و نهایی با نمایندگان ایران حاصل شده است.

فکر می‌کنم کارِ آن موضوع را خیلی سریع تمام خواهیم کرد؛ آن‌ها سلاح هسته‌ای نخواهند داشت و امیدوارم این کار را به شیوه‌ای بسیار خوب به سرانجام برسانیم.

توافقی تا حد زیادی مذاکره شده است که منوط به نهایی‌سازی میان ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مختلف دیگر است.

خود مذاکرات بسیار خوب پیش می‌رود. اگر اتفاق بیفتد، ممکن است نیفتد، اما اگر قرار به وقوع باشد، می‌تواند مثلا در همین آخر هفته رخ دهد.

ما به‌تازگی به یک تسویه و توافق بزرگ با ایران دست یافته‌ایم. به محض اینکه امضا کنیم، تنگه هرمز رسما بازگشایی خواهد شد؛ این امضا می‌تواند به‌زودی، خیلی زود، شاید همین آخر هفته در اروپا انجام شود.

در توافق پیش‌رو، به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای داده نخواهد شد و پس از امضای این توافق، تنگه هرمز به سرعت بازگشایی می‌شود.

توافق احتمالی و کنونی با ایران، در تضاد کامل با توافق پیشینی خواهد بود که در دوره اوباما به امضا رسید.

ما به امضای توافق‌نامه نزدیک هستیم؛ ما دیروز به ایران حمله کردیم و آن‌ها نیز پاسخ دادند.

مذاکرات با ایران به خوبی در حال پیشرفت است و احتمال دارد طی تعطیلات آخر هفته اتفاقاتی رخ دهد.

اوضاع با ایران به سرعت در حال پیشرفت است و بسیار خوب خواهد شد.

گفت و گوها بین ما و ایران به طور مداوم ادامه دارد.

یک توافق صلح با ایران می‌تواند حتی از یک پیروزی نظامی هم بهتر باشد. کار ساده‌ای نیست؛ شما درباره یک کشور واقعا بزرگ صحبت می‌کنید.

توافق صلح نه برای ایران آسان است و نه برای ما، اما ما آنچه را که باید به دست آوریم، به دست می‌آوریم.

فکر می‌کنم طی یکی دو هفته آینده با ایران به توافق برسیم، آتش‌بس را تمدید کنیم و تنگه هرمز هم دوباره باز شود.

مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران با سرعت زیادی ادامه دارد.

در مورد گزارش‌ها مبنی بر تعلیق مذاکرات از طرف ایران چیزی نشنیده‌ام.

اگر گزارش‌ها درباره تعلیق مذاکرات ایران و آمریکا درست باشد، اشکالی ندارد؛ ما فقط سکوت می‌کنیم و محاصره را حفظ می‌کنیم.

ایران چاره‌ای جز توافق ندارد.

از معامله با ایران، تا این لحظه راضی نیستم.

شانس توافق یا از سرگیری جنگ با ایران ۵۰ درصد است.

توافق ما با ایران نقطه مقابل توافق اوباما است که مبالغ هنگفتی را به آن‌ها داد و مسیری روشن و باز به سوی دستیابی به سلاح هسته‌ای برایشان گشود.

اگر با ایران توافق کنیم، توافقی خوب و سالم خواهد بود، نه مانند توافق اوباما.

رابطه ما با ایران در حال تبدیل شدن به رابطه‌ای بسیار حرفه‌ای‌تر و سازنده‌تر است!

تنها توافقی را قبول خواهم کرد که سرنوشت اورانیوم غنی شده در ایران را مشخص کند.

شاید تا چند روز آینده ایده‌ای درباره توافق با ایران داشته باشم.

روند امور به خوبی پیش می‌رود و ایران نیز اقدامات لازم و وظایف خود را انجام می‌دهد.

به توافق نهایی با ایران خیلی نزدیک شده‌ایم و نمی‌خواهم به خاطر اتفاقات ساعت‌های گذشته همه چیز خراب شود.

می‌خواستم بگویم که توافق با ایران روز دوشنبه امضا می‌شود. شاید سه‌شنبه. شاید هم چهارشنبه...

فرآیند رسیدگی به پرونده ایران به شکلی، تا حد زیادی به پایان رسیده است.

در صورت تمایل رهبر ایران، آماده انجام مذاکرات مستقیم هستم، اما تاکنون گفت‌وگوی مستقیمی با او نداشته‌ام.

اگر ایران رفتار خود را اصلاح کند و عملکرد خوبی داشته باشد، آن زمان گفتگوها را آغاز خواهیم کرد.

من درخواست نکرده‌ام که لبنان بخشی از توافق کوتاه مدت با ایران باشد.

ما در واقع با افراد بسیار خوبی سروکار داریم. با افرادی با استعداد و با قدرت فکری بالا سروکار داریم. ما کاملاً تحت تأثیر قرار گرفته‌ایم.

ما به ایران یک فرصت آخر می‌دهیم.

ما در حال مذاکره هستیم و خواهیم دید که اوضاع با ایران چگونه پیش می‌رود، اما به هر طریقی به خواسته‌هایمان خواهیم رسید.

من به همه دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان و احمق‌هایی که هیچ چیز در مورد توافق احتمالی من با ایران نمی‌دانند، می‌خندم. این یک توافق عالی خواهد بود.

نتانیاهو، گزینه‌ای جز پذیرش هرگونه توافقی که ایالات متحده با ایران بر سر آن مذاکره کند، نخواهد داشت.

موضوع: توان موشکی ایران

ایرانی‌ها درحال تلاش برای ساخت موشک‌هایی هستند که به خاک آمریکا خواهد رسید.

ایرانی‌ها پیش از این موشک‌هایی ساخته‌اند که می‌تواند اروپا و پایگاه‌های ما را تهدید کند.

موشک‌های بالستیک ایران بد است و باید مهار شود، اما مهمترین چیز این است که آنها به سلاح هسته‌ای دست نیابند.

موشک‌های ایران عمدتا نابود شده، آنها احتمالا ۱۸ یا ۱۹ درصد دارند.

ارتش ایران را به طور کامل نابود کردیم و فکر می‌کنم که فقط ۲۱ تا ۲۲ درصد از ذخایر موشکی آنها باقی مانده باشد.

ما از تعداد دقیق و محل استقرار موشک‌ها و پهپادهای باقی‌مانده ایران و همچنین مکان کارخانه‌های تولید آن‌ها کاملاً آگاه هستیم.

موضوع: تنگه هرمز

تنگه هرمز باز خواهد ماند و ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که آن‌ها سلاح هسته‌ای نداشته باشند و ثبات جهانی تداوم یابد.

گزینه دیپلماتیک را ترجیح می‌دهم، زیرا امضای توافق با ایران به معنای بازگشایی فوری تنگه هرمز به روی کشتیرانی است.

تنها مأموریت من این بود که مطمئن شوم ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد و وقتی ما برویم، تنگه هرمز به‌طور خودکار باز خواهد شد.

محاصره دریایی ایران برداشته خواهد شد.

محاصره دریایی که در حال حاضر علیه ایران اعمال کرده‌ایم، باورنکردنی است و جهان پیش از این هرگز مشابه آن را به چشم ندیده.

موضوع: تهدید به جنگ و ادامه حملات

پیشرفت بزرگی حاصل شده است، اما اگر به هر دلیلی توافقی به‌زودی حاصل نشود، ما حضور دوست‌داشتنی خود در ایران را با منفجر کردن و نابودی کامل تمامی نیروگاه‌های تولید برق آن‌ها به پایان خواهیم رساند.

اگر به توافقی دست نیابیم، ارتش ایران را بیش از پیش تضعیف خواهیم کرد تا نیروهای ما بتوانند با اطمینان و امنیت کامل، اورانیوم را در اختیار بگیرند.

اگر بخواهیم، ظرف چند هفته ایران را بمباران می‌کنیم اما توافق را ترجیح می‌دهم.

تحریم‌های اقتصادی علیه ایران برای آمریکا بهتر از گزینه نظامی است.

ما موضوع ایران را با سرعتی نسبی به سرانجام خواهیم رساند یا آن را از طریق نظامی یکسره می‌کنیم.

دشوارترین مسیر برای یکسره کردن کار با ایران، ممکن است در واقعیت آسان‌ترین راه برای دستیابی به نتیجه باشد.

تعیین تکلیف مسائل با ایران به هر طریقی، بسیار قاطعانه خواهد بود.

تصمیم‌گیری نهایی در خصوص پرونده ایران ممکن است از طریق یک توافق مکتوب و یا از طریق مسیری دشوارتر صورت گیرد.

ایران ونزوئلا نیست؛ ورود به ایران یعنی جنگ تمام‌عیار.

ما به این موضوع فکر کردیم اما من نمی‌خواستم مجبور به ورود به ایران شوم. آنجا مثل ونزوئلا نیست که چند دقیقه بمانیم، بعد خارج شویم و آنها برایمان دست تکان بدهند.

در ایران باید یک تا دو هفته می‌ماندیم، به تجهیزات عظیم نیاز داشتیم و آنجا یک منطقه جنگی واقعی است.

اگر سربازان ما توسط ایران کشته شوند، جنگ را از سر خواهیم گرفت.

در حال حاضر نیازی به اعزام نیروی زمینی به ایران نداریم.

ما در این جنگ، یا از طریق مذاکره با ایران و یا به شیوه‌ای دیگر پیروز خواهیم شد؛ اما در هر صورت پیروزیم!

با اعلام پیروزی کامل بر ایران در آینده‌ای بسیار نزدیک، قیمت نفت سقوط خواهد کرد.

طی ۲ هفته آینده، پیروزی کامل بر ایران را اعلام خواهیم کرد.

ما در برابر ایران موفقیت‌های بزرگی کسب کرده‌ایم؛ آن‌ها در موقعیتی نیستند که سلاح هسته‌ای داشته باشند.

ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که در آن پرونده ایران را با سرعتی بسیار بالا به سرانجام خواهیم رساند.

موضوع: اسرائیل و ایران

اسرائیل دیگر به جنگ با ایران باز نمی‌گردد.

به نتانیاهو گفتم اگر جنگی تمام‌عیار علیه ایران آغاز کند، او را تنها خواهم گذاشت.

اسرائیل و ایران باید فورا جنگ را متوقف کنند.

نتانیاهو، گزینه‌ای جز پذیرش هرگونه توافقی که ایالات متحده با ایران بر سر آن مذاکره کند، نخواهد داشت.

اسرائیل و ایران هر دو سهم خود را از حملات هوایی داشته‌اند و منطقه دیگر به حملات بیشتری نیاز ندارد.

حمله ایران به کسی آسیب نزد. امیدوارم اسرائیل واکنش نشان ندهد.

من الان با نتانیاهو تماس می‌گیرم و می‌گویم که به ایران پاسخ ندهد!

نتانیاهو در مورد ایران همان کاری را خواهد کرد که من از او می‌خواهم.

اگر ایران را بمباران نمی‌کردیم، اسرائیل با بمب اتمی نابود می‌شد.

اسرائیل نمی‌تواند تمام تأسیسات هسته‌ای ایران را از بین ببرد. ظرفیت آنها محدود است.

موضوع: تسلیم ایران

ایران باید پرچم سفید تسلیم را بالا بگیرد، اما آنها برای انجام این کار زیادی مغرور هستند.

کافی است ایران بگوید تسلیم شده‌ام تا جنگ تمام شود.

تهران باید پرچم سفید تسلیم را بالا بگیرد.

موضوع: توان نظامی و ارتش ایران

نیروی دریایی ایران در قعر دریا قرار دارد و نیروی هوایی و تأسیسات هسته‌ای آن با حملات بمب‌افکن‌های بی۲ به طور کامل نابود شده‌اند.

خلبانان B2 به دفتر من آمدند. آن‌ها گفتند ما ۲۲ سال است که مشغول تمرین برای حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران هستیم.

خلبانان ما در ایران یکی از موفق‌ترین ضربات نظامی را اجرا کردند.

ارتش ایران در این جنگ دست نخورده باقی مانده است.

ما ارتش ایران را تقریبا دست‌نخورده گذاشتیم و خیلی‌ها از شنیدن این موضوع تعجب می‌کنند.

ما ارتش ایران را به حال خود رها کردیم.

آنها ارتشی ندارند، ارتش آنها را نابود کردیم.

ایران احتمالا در طول دوره آتش‌بس، توانمندی‌های نظامی خود را تا حدودی تقویت کرده است.

نیروهای آمریکایی تا دستیابی به توافق نهایی با ایران در منطقه باقی خواهند ماند و حتی در شرایط آتش‌بس نیز قصد عقب‌نشینی ندارند.

موضوع: اعتراف به شکست و عقب‌نشینی

ما اصلا نباید درگیر ایران می‌شدیم. نگاه کنید به عراق چه گذشت. ما خیلی بد عمل کردیم. کاری که کردیم یک اشتباه بزرگ بود.

اول از همه، ما هرگز نباید به آنجا می‌رفتیم. ما همچنین نباید درگیر ایران می‌شدیم.

هرچند ایران ارزشش را دارد. اگر ۹ ماه پیش با بمب‌افکن‌های بی-۲ به آنها ضربه نمی‌زدیم، الان یک سلاح هسته‌ای داشتند و همه‌چیز شکل دیگری می‌یافت.

نمی‌دانم چطور می‌توان جنگ را متوقف کرد. در حال حاضر نمی‌توانم درباره ایران تصمیمی بگیرم.

من کاری انجام دادم که نمی‌دانم احمقانه بود یا شجاعانه بود، اما می‌دانم هوشمندانه بود. اگر به عقب بازگردم دوباره آن را انجام می‌دادم.

تغییر رژیم جزو اهداف من نبود. من یک هدف داشتم: آنها هیچ سلاح هسته‌ای نخواهند داشت و این هدف محقق شده است. آنها هیچ سلاح هسته‌ای نخواهند داشت.

موضوع: ونزوئلا و ایران

داریم همان کار ونزوئلا را در ایران انجام می‌دهیم!

ایران ونزوئلا نیست؛ ورود به ایران یعنی جنگ تمام‌عیار.

ما به این موضوع فکر کردیم اما من نمی‌خواستم مجبور به ورود به ایران شوم. آنجا مثل ونزوئلا نیست که چند دقیقه بمانیم، بعد خارج شویم و آنها برایمان دست تکان بدهند. در ایران باید یک تا دو هفته می‌ماندیم، به تجهیزات عظیم نیاز داشتیم و آنجا یک منطقه جنگی واقعی است.

موضوع: فشار اقتصادی، تحریم و قیمت بنزین

من آماده بودم تا قیمت نفت به ۲۰۰ دلار برسد تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای که قطعا علیه ما استفاده خواهند کرد، جلوگیری کنم.

افزایش قیمت بنزین، بهایی است که آمریکایی‌ها باید برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بپردازند.

قیمت بنزین پس از پایان جنگ با ایران کاهش خواهد یافت.

تحریم‌های اقتصادی علیه ایران برای آمریکا بهتر از گزینه نظامی است.

ایران در قبال تحویل دادن اورانیوم با غنی‌سازی بالای خود، هیچ‌گونه تخفیف یا لغو تحریم‌هایی دریافت نخواهد کرد.

هیچ پول مسدود شده ایران در چهارچوب هیچ توافقی پیشاپیش آزاد نخواهد شد و هیچ‌یک از تحریم‌ها را نیز از قبل برنخواهم داشت.

بعد از همه حرف‌هایی که درباره جلوگیری از سلاح هسته‌ای زده‌ام، هرگز پول نقد به ایران نمی‌دهم.

تا اطلاع ثانوی هیچ پولی با ایران مبادله نخواهد شد.

موضوع: آتش‌بس

آن‌جا [ایران] بخش دیگری از دنیاست. متوجه منظورم می‌شوید؟ در آن منطقه از جهان، آتش‌بس یعنی زمانی که با شدتِ ملایم‌تری شلیک می‌کنید!

موضوع: غبار و اورانیوم

ایران با دستیابی ما به غبار هسته‌ای موافقت کرد و ما تأسیسات و مواد هسته‌ای مدفون در زیر زمین را نابود کردیم.

اورانیوم غنی‌شده (غبار هسته‌ای!) یا فورا به ایالات متحده تحویل داده خواهد شد تا به خاک آمریکا برده شده و منهدم شود، یا ترجیحا با هماهنگی و همکاری جمهوری اسلامی ایران، در همان مکان منهدم شده، یا در مکانی دیگر که مورد قبول باشد، با نظارت کمیسیون انرژی اتمی یا نهاد معادل آن بر این فرآیند و رویداد.

موضوع: خروج نیروها از منطقه

نیروهای ما به محض باز شدن تنگه هرمز و پایان رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران، از منطقه خارج خواهند شد.

ما خیلی زود، ظرف دو تا سه هفته آینده، آنجا (ایران) را ترک خواهیم کرد.

موضوع: متفرقه

رهبران قطر، عربستان و امارات از من خواسته‌اند حمله نظامی برنامه‌ریزی‌شده ما به جمهوری اسلامی ایران را که برای فردا برنامه‌ریزی شده بود، به تعویق بیندازم.

یک نفر باید به پاپ توضیح دهد که شهردار شیکاگو بی‌مصرف است، و اینکه ایران نمی‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد!

باز هم به ایران بخاطر پاکستان فرصتی دادم.

دوست دارم به عروسی پسرم بروم ولی درگیر ایران هستم.

در مورد ایران عجله ندارم و نمی‌خواهم افراد بیشتری کشته شوند.

پس از پایان کار با ایران، به سراغ کوبای فروپاشیده می‌رویم.

در رابطه با ایران نمی‌خواهم به سرنوشت جیمی کارتر دچار شوم.

نمی‌توان به ایران اجازه داد تا آنچه را که طی ۴۷ سال گذشته انجام داده است، برای مدت طولانی‌تری ادامه دهد.

در حال اتخاذ تصمیم نهایی درباره ایران هستم.

ما هیچ‌گاه از آن‌ها نشنیدیم که قول دهند هرگز سلاح هسته‌ای تولید نخواهند کرد، ایرانی‌ها موافقت کرده‌اند که سلاح هسته‌ای تولید یا خریداری نکنند.

آمریکا همه وقت دنیا را در اختیار دارد، فرصت ایران رو به پایان است.

اگر ایران صلح نکند حملات بزرگتری در راه است! ممکن است از آتش‌بس حمایت کنم، اما این بستگی به رفتار ایران دارد.

رهبران ایران قدرتمند هستند، اما ناچار خواهند شد گام‌هایی بردارند که هرگز تصورش را نمی‌کردند؛ هرچند این فرآیند زمان‌بر خواهد بود.

ایالات متحده و ایران به امضای توافق بسیار نزدیک هستند، اما ما همچنان در حال اعمال فشار هستیم تا تهران از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود دست بکشد.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.