پایگاه دریایی آمریکا در بحرین چقدر خسارت دید؟

همشهری آنلاین یکشنبه 07 تیر 1405 - 22:46
مقر فرماندهی این پایگاه، دست‌کم ۱۲ ساختمان دیگر و همچنین ۲ پایانه ارتباطات ماهواره‌ای از جمله بخش‌هایی بودند که آسیب جدی دیدند.

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: گزارش مقامات کاخ سفید، نمایندگان کنگره و رسانه‌های آمریکا از هزینه‌های جنگی تحمیل شده بر ایالات متحده آمریکا در مقابله با ایران به‌طور مرتب در حال به‌روزرسانی است. در آخرین گزارش‌ها، وال‌استریت‌ژورنال خسارت‌های وارد شده به پایگاه دریایی آمریکا در بحرین را مورد بررسی قرار داده است. ایران طی یک هفته اخیر حملات متعدد دیگری به پایگاه‌های آمریکا در منطقه داشته است.

تصاویر ماهواره‌ای، ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی و اسناد وزارت دفاع آمریکا ابعاد خسارات واردشده به مقر اصلی نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه در بحرین را آشکار کرده است.

تحقیقات روزنامه وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که آمریکا پس از حملات موشکی و پهپادی ایران، در حال بازنگری در حضور نظامی خود در خاورمیانه است؛ حملاتی که بنا بر این گزارش، خساراتی فراتر از آنچه پیشتر اعلام شده بود به دست‌کم ۲۰ مرکز نظامی آمریکا، از جمله پایگاه دریایی این کشور در بحرین، وارد کرده است.

تنها پایگاه دریایی آمریکا در خاورمیانه به شدت آسیب دید

بین اواخر فوریه تا ژوئن، ایران بارها پایگاه پشتیبانی دریایی بحرین، موسوم به پایگاه پشتیبانی نیروی دریایی آمریکا در بحرین (Naval Support Activity Bahrain) یا «ان‌اس‌ای بحرین» را هدف قرار داد. مقر فرماندهی این پایگاه، دست‌کم ۱۲ ساختمان دیگر و همچنین ۲ پایانه ارتباطات ماهواره‌ای از جمله بخش‌هایی بودند که آسیب جدی دیدند.

ارتش آمریکا اعلام کرده است که در این حملات هیچ فردی در این پایگاه کشته نشده و عملیات نظامی نیز به شکل قابل توجهی مختل نشده است. با این حال، آمریکا بخش عمده نیروهای خود را از این پایگاه خارج کرده و تنها شمار محدودی از پرسنل را در محل نگه داشته است.

آمریکا در حال بازنگری در آرایش نظامی خود در خاورمیانه است

به گفته مقام‌های آگاه از این بررسی‌ها، ارتش آمریکا اکنون در حال ارزیابی طرح‌هایی برای بازسازی یا تغییر ساختار پایگاه بحرین، کاهش حضور نظامی در Kuwait و Saudi Arabia و انتقال برخی پایگاه‌ها یا کارکردهای آنها به مناطق غربی‌تر است؛ مناطقی که از برد موشک‌ها و پهپادهای ایرانی دورتر باشند.

بر اساس این گزارش، ممکن است برخی از ساختمان‌های تخریب‌شده هرگز بازسازی نشوند. همچنین مراکز فرماندهی و کنترل می‌توانند به تاسیسات زیرزمینی منتقل شوند و توانمندی‌های نظامی آمریکا به شکل پراکنده‌تری در سطح منطقه توزیع شود. با این حال، مقام‌های آمریکایی تاکید کرده‌اند که هنوز تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ نشده است.

به گفته ۲ نفر از این مقام‌ها، اسرائیل یکی از گزینه‌های مورد بررسی برای استقرار بخشی از این ظرفیت‌ها است.

هزینه بازسازی می‌تواند به صدها میلیون دلار برسد

جی هرست، حسابرس ارشد وزارت دفاع آمریکا، ماه گذشته به کنگره اعلام کرد که برآورد ۲۹ میلیارد دلاری پنتاگون از هزینه‌های جنگ، خسارات واردشده به پایگاه‌های آمریکا را شامل نمی‌شود.

همچنین در جلسه استماع کنگره در ماه مه، پیت هگست وزیر دفاع آمریکا، درباره برآورد هزینه این خسارات سوال شد. او در پاسخ گفت: «هزینه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای چقدر خواهد بود؟»

برآورد وال‌استریت ژورنال بر اساس مدل‌های هزینه‌سنجی وزارت دفاع آمریکا و گزارش‌های تدارکاتی نشان می‌دهد که تنها بازسازی ساختمان‌های آسیب‌دیده در پایگاه بحرین می‌تواند حدود ۴۰۰ میلیون دلار هزینه داشته باشد.

این برآورد صرفا شامل هزینه ساخت‌وساز است و هزینه‌های دیگری مانند آواربرداری، مقاوم‌سازی و سایر مخارج جانبی احتمالی را در بر نمی‌گیرد.

از سوی دیگر، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد، کل هزینه جنگ را حدود ۴۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. این اندیشکده خسارات واردشده به پایگاه‌های آمریکا در منطقه را بین ۲.۲ تا ۵.۱ میلیارد دلار تخمین زده است.

تسلیحات دقیق مدرن، آسیب‌پذیری پایگاه‌ها را افزایش داده‌اند

پایگاه ان‌اس‌ای بحرین سال‌ها پیش و پیش از آن ساخته شد که ایران به زرادخانه فعلی خود از موشک‌ها و پهپادهای دقیق دست یابد و جنگ اخیر نقاط ضعف این تاسیسات را آشکار کرد.

پیش از آغاز جنگ نیز برخی مقام‌های نظامی آمریکا هشدار داده بودند که پایگاه‌های این کشور در خلیج فارس در معرض تهدید قرار دارند. پیشنهاد انتقال برخی تاسیسات به مناطق غربی‌تر در دوره نخست ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ مطرح شده بود، اما هرگز اجرایی نشد.

تیم هاوکینگز، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا که مسئولیت فرماندهی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را بر عهده دارد، گفت: «فرماندهی مرکزی آمریکا به درستی حفاظت از نیروهای انسانی را بر حفاظت از ساختمان‌ها اولویت داد و این راهبرد موفق بود. ایران بیش از ۸ هزار موشک و پهپاد شلیک کرد و تنها ۲ مورد از این حملات به تلفات انسانی در میان نیروهای آمریکایی منجر شد [البته مجموع کشته‌های آمریکا در جنگ به‌طور رسمی ۱۳ نفر اعلام شده است].»

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.