پارادوکس طلا؛ چرا جنگ و تورم به نفع این فلز گرانبها تمام نشد؟

دیجیاتو دوشنبه 03 فروردین 1405 - 11:31
انس جهانی از آغاز جنگ 20 درصد کاهش داشته است. The post پارادوکس طلا؛ چرا جنگ و تورم به نفع این فلز گرانبها تمام نشد؟ appeared first on دیجیاتو.

همیشه شنیده‌ایم که طلا بخرید تا در روزهای جنگ و تورم، سرمایه‌تان بیمه شود. اما وقایع چند هفته اخیر در بازارهای جهانی، این باور سنتی را به چالش کشید. در حالی که تقابل نظامی آمریکا و اسرائیل با ایران اوج گرفته و تورم جهانی هم افزایش یافته، انس طلا با ریزش ۱۴ درصدی، سرمایه‌گذاران خود را شوکه کرده است. اما چرا طلا مسیری متفاوت از انتظارات را در پیش گرفت؟

در حالی که انتظار می‌رفت طلا به عنوان یک سپر دفاعی در برابر شرایط فعلی عمل کند، از زمان شروع درگیری‌ها نه تنها نسبت به دلار، بلکه نسبت به پوند، یورو و ین هم بیش از ۱۰ درصد سقوط کرده است. حتی تضعیف دلار در روزهای اخیر هم نتوانست به داد این فلز گرانبها برسد.

آخرین داده‌های این نمودار برای چهارشنبه 27 اسفند است. امروز انس حوالی 4300 دلار معامله می‌شود.

کارشناسان معتقدند یکی از اصلی‌ترین دلایل این رفتار، روانی است. طلا در یک سال گذشته بیش از حد محبوب شده بود. وقتی جنگ شروع شد، طلا اولین چیزی بود که معامله‌گران برای تسویه بدهی‌ها یا حفظ نقدینگی خود فروختند. به زبان ساده، همه طلا داشتند و وقتی زنگ خطر به صدا درآمد، همه فروشنده شدند.

به نظر می‌رسد هجوم پول‌ها به طلا در پاییز گذشته، حبابی ایجاد کرده بود که حالا با سوزن جنگ، در حال تخلیه شدن است.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.