دولت ترامپ با ابراز نگرانی درباره مسائل و چالشهای امنیتی بالقوه، از شرکت OpenAI درخواست کرده تا فرایند عرضه مدل بزرگ بعدی خود یعنی GPT-5.6 را به تعویق بیندازد و آن را بهصورت مرحلهای منتشر کند.
براساس گزارش رسانه The Information، «سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI، در جریان یک جلسه پرسش و پاسخ سازمانی به کارمندان خود اعلام کرده است که این شرکت در راستای پایبندی به درخواست دولت فدرال، مدل GPT-5.6 را تنها در قالب یک نسخه پیشنمایش محدود در اختیار گروه کوچکی از مشتریان سازمانی قرار خواهد داد. در طول این دوره پیشنمایش، دولت ترامپ بهصورت موردبهمورد بر روند اعطای دسترسی به مشتریان نظارت و آن را تأیید خواهد کرد.
آلتمن صراحتاً در یادداشت خود به کارمندان گفته است:
«ما به دولت ایالات متحده به وضوح اعلام کردهایم که این روش، مدل پایداری برای بلندمدت نیست و با آنها و دیگر فعالان صنعت تلاش خواهیم کرد تا به رویکردی پایدارتر برای عرضههای آینده برسیم.»
برخلاف تصور اولیه، این محدودیتها حاصل تصمیم یک نهاد واحد نیست. گزارشها نشان میدهند که چندین آژانس دولتی از جمله «دفتر مدیریت ملی سایبری»، «دفتر سیاستگذاری علم و فناوری» و «هاوارد لوتنیک»، وزیر بازرگانی ایالات متحده، بهطور مستقیم در تغییر مسیر عرضه محصول OpenAI دست داشتهاند.

این رویکرد تعاملی، توافق به مراتب بهتری برای OpenAI محسوب میشود؛ بهویژه زمانی که آن را با برخورد دولت ترامپ با شرکت رقیب یعنی آنتروپیک مقایسه کنیم. آنتروپیک اوایل ماه جاری میلادی با یک دستور جدی مواجه شد که این شرکت را ملزم میکرد دسترسی به مدلهای Mythos 5 و Fable 5 را بهطور کامل تعلیق کند. دولت آمریکا یک دستورالعمل کنترل صادرات صادر کرد که براساس آن، دسترسی «اتباع خارجی» به این فناوری ممنوع اعلام شد؛ این ممنوعیت حتی شامل آن دسته از کارکنان خود شرکت آنتروپیک نیز میشد که شهروندی ایالات متحده را نداشتند.
این اقدامات و برخوردهای سختگیرانه در حوزه رگولاتوری هوش مصنوعی، آن هم پس از وعدههای پیشین دولت ترامپ مبنی بر اتخاذ استراتژی «برد با سرعت بالا» و حمایت از برنامههای صادرات هوش مصنوعی آمریکایی، موجی از نگرانی را در سراسر صنعت فناوری ایجاد کرده است. اکنون بهنظر میرسد که این نگرانیها درحال تبدیل شدن به واقعیت هستند؛ آن هم به شکلی کاملاً نامتوازن و تبعیضآمیز که بسته به نوع شرکتها تغییر میکند.