احداث ۴۵ نیروگاه خورشیدی بر روی چاه‌های کشاورزی فارس

خبرگزاری مهر یکشنبه 07 تیر 1405 - 13:32
شیراز-معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس گفت: تاکنون برروی ۴۵ چاه کشاورزی در شهرستان های محدوده فعالیت این شرکت نیروگاه های خورشیدی نصب و راه اندازی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی زارع خفری، احداث نیروگاه های خورشیدی در بخش کشاورزی را گامی مؤثر در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های تولید عنوان کرد و گفت: با نصب نیروگاه خورشیدی در مجاورت چاه کشاورزی ، ضمن امکان تأمین پایدار برق مورد نیاز برای پمپاژ آب، با فروش مازاد تولید برق به شبکه، ایجاد درآمد پایدار برای بهره‌برداران را فراهم کرده است.

وی ظرفیت فعلی نیروگاه‌های خورشیدی در استان فارس در بخش کشاورزی را۲۱۰۰ کیلووات عنوان کرد و افزود :مشترکان کشاورزی در استان که ۸۰ درصد برق مورد نیاز خود را در روز از طریق پنل‌های خورشیدی تأمین کنند، می توانند علاوه بر بهره‌مندی خرید برق در ماه‌های غیرپیک بار، از شرط معافیت خاموشی مدیریت اضطراری بار در تابستان نیز برخوردار شوند.

زارع خفری با بیان اینکه احداث نیروگاه خورشیدی در بخش کشاورزی، علاوه بر رفع مشکل ناترازی انرژی و جلوگیری از قطع برق، به یک فرصت اقتصادی جذاب برای کشاورزان تبدیل شده است، تصریح کرد: این گروه از کشاورزان در بازه زمانی خرداد تا شهریور از ساعت ۱۱ الی ۱۶ از اعمال خاموشی مدیریت اضطراری بار معاف شده و امکان فروش برق تا ۵۸۵۴ تومان به ازای هرکیلووات‌ساعت را خواهند داشت.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در ادامه به مزایای استفاده از انرژی خورشیدی برای چاه های کشاورزی اشاره کرد و گفت: استفاده از انرژی خورشیدی برای چاه های کشاورزی، راهکار مناسبی است که می تواند به طور همزمان به رفع برخی چالش ها در بخش کشاورزی کمک کند.

وی ادامه داد: اولین مزیت استفاده از سیستم های خورشیدی با ظرفیت ۸۰درصد دیماند مصرفی پمپ آب چاه های کشاورزی، معافیت از خاموشی های احتمالی است که این امر، امنیت و پایداری تولید محصولات کشاورزی را افزایش می دهد؛ علاوه بر این، استفاده از انرژی خورشیدی برای چاه های آب کشاورزی، به کاهش فشار بر شبکه برق سراسری کمک می کند؛ چراکه با تزریق برق تولیدی نیروگاه های تجدیدپذیر به شبکه برق یا مصرف مستقیم برق تولیدشده، پمپ های آب چاه ها مستقل از شبکه، بخش اعظمی از برق مصرفی خود را تامین می کنند.

این مقام مسئول افزود: همچنین، نصب سیستم خورشیدی برای چاه های آب کشاورزی، می تواند به کاهش هزینه های برق و سوخت مصرفی برای کشاورزان منجر شود و از طریق فروش برق تجدیدپذیر به شبکه در طول سال، هزینه برق مصرفی پمپ های آب را تامین نماید.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: انرژی خورشیدی یک منبع پاک و تجدیدپذیر است که استفاده از آن در راستای اهداف توسعه پایدار قرار دارد و استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی در مزارع کشاورزی نیز می‌تواند به عنوان یک راهکار نوآورانه برای توسعه پایدار، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش درآمد کشاورزان عمل کند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.