
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما سیدجواد هاشمی درباره چگونگی حضورش در پروژه «اهل ایران» اظهار کرد: مشهد بودم که آقای مهدویان با من تماس گرفتند و گفتند در میان اپیزودهای این مجموعه، اثری کودکمحور وجود دارد که دوست دارند من آن را کارگردانی کنم. با توجه به تجربهای که در کار با بچهها داشتم، این پیشنهاد برایم جذاب بود.
وی ادامه داد: متن را برایم فرستادند و تقریباً بلافاصله پروژه کلید خورد. حتی زودتر از موعد از مشهد به تهران آمدم و وقتی رسیدم، دیدم انتخاب بازیگران و عوامل تقریباً انجام شده است. وارد گروهی شدم که بسیاری از اعضای آن را نمیشناختم و این تجربهای متفاوت بود؛ شاید حتی در زندگی حرفهای بسیاری از کارگردانان دنیا هم کمتر پیش بیاید که پروژهای بدون پیشتولید معمول و در چنین شرایطی آغاز شود.
این کارگردان با اشاره به روند تولید قسمت «کوکی» گفت: با وجود تمام سختیها، تجربه بسیار جذاب و دوستداشتنی بود. گروه حرفهای و آمادهای کنار هم جمع شده بودند و بازیگران خوبی انتخاب شده بودند. همین مساله باعث شد بتوانیم در مدت حدود هفت روز و نیم، آن هم با حضور کودکان و در شرایط سخت، کار را به نتیجه برسانیم.
هاشمی درباره شکلگیری فیلمنامه این قسمت توضیح داد: کار بر اساس متنی از رضا محبی ساخته شد که من آن را بازنویسی کردم. در فرصت کوتاهی که داشتم، تلاش کردم ضمن حفظ ساختار و مضمون اصلی، تغییراتی ایجاد کنم تا روایت به جهان ذهنی و احساسی کودکان نزدیکتر شود.
وی در ادامه با اشاره به دشواریهای تولید سریع آثار نمایشی گفت: طبیعتاً سرعت همیشه میتواند به کیفیت آسیب بزند. وقتی پروژهای با زمان کافی، بودجه مناسب و شرایط آرام تولید شود، نتیجه پختهتر و عمیقتر خواهد بود، اما برای من جذابیت این پروژه در این بود که در دل همان روزهای جنگ، فیلمی درباره جنگ و زندگی مردم خودمان بسازم.
وی تصریح کرد: کسی که اجازه بدهد یا تشویق کند کشوری خارجی به خاک ایران حمله کند و کودکان این سرزمین کشته شوند، حتی اگر فارسی حرف بزند، از نظر من ایرانی نیست.