چرا خوردن گاو و گوسفند، کره زمین و زندگی ما را به خطر انداخته است؟

عصر ایران پنج شنبه 31 اردیبهشت 1405 - 13:05
جالب است بدانید صنابع نفت و گاز با آن همه عظمت و آلایندگی شان، حدود 30 درصد از گاز متان موجود را تولید می کنند ولی گاوها و گوسفند، نشخوار کنان و مظلوم و بی سر و صدا، تولید کننده 40 درصد از این گاز هستند.

"پاسخ های کوتاه به پرسش های کوتاه" ، بخش تازه عصر ایران است
که در آن به سوالات کوتاه ، پاسخ های کوتاه، ساده و علمی داده می شود.
اگر شما هم سوال کوتاهی در عرصه های علمی دارید،
مطرح کنید تا تیم ما جوابش را بیابد و همین جا، به اشتراک بگذاریم. 


عصر ایران - متان، گازی است که افزایش میزان آن در سیاره زمین، باعث افزایش دما می شود و کل حیات در کره زمین را به خطر می اندازد. صنایع نفت و گاز و نیز اماکن دفن زباله و سیستم فاضلاب، از مهم ترین منابع تولید متان هستند. اما یک منبع آلاینده تر هم وجود دارد: معده گاوها و گوسفندها.

 گاوها و گوسفندها نشخوار کننده هستند و دستگاه گوارش آنها، با هر بار تغذیه، شروع به تولید گاز متان می کند. بخش مهمی از گاز معده گاوها و گوسفندها، با آروغ از دهان شان خارج می شود و بخش اندکی هم از انتهای روده.
 
جالب است بدانید صنابع نفت و گاز با آن همه عظمت و آلایندگی شان، حدود 30 درصد از گاز متان موجود را تولید می کنند ولی گاوها و گوسفند، نشخوار کنان و مظلوم و بی سر و صدا، تولید کننده 40 درصد از این گاز هستند. 20 درصد هم سهم زباله و فاضلاب است؛ 10 درصد هم می ماند برای  بقیه جهان و جهانیان! 

هر چه تقاضا برای مصرف گوشت قرمز بالاتر می رود، دامداری در جهان سودآور تر می شود و تعداد بیشتری گاو و گوسفند در چرخه دامپروری قرار می گیرند. هم اکنون 1.6 میلیارد رأس گاو و 1.3 میلیارد رأس گوسفند در کره زمین زندگی می کنند. هر کدام از گاوها تا 120 و گوسفندها تا 20 کیلو در هر سال، گاز متان تولید می کنند.
(از یک گوسفند متوسط، تقریبا همین مقدار گوشت استحصال می شود؛ یعنی برای هر کیلو گوشتی که می خریم و می خوریم، در هر  سال، هم وزنش، متان تولید کرده است؛ یعنی مجموع تولید متان توسط گوسفند از مجموع گوشتی که می دهد، بیشتر است! عجیب و ترسناک نیست؟!)

چه باید کرد؟

دانشمندان در حال کار روی مواردی مانند افزودن نوعی جلبک به غذای دام ها برای کاهش متان معده، تولید گوشت از منابع غیر دامی و ... هستند ولی توصیه می کنند تا حد امکان، هر کدام از ساکنان سیاره زمین، مصرف گوشت قرمزشان را پایین بیاورند تا هم به سلامتی خودشان کمک کنند و هم کره زمین را نجات دهند، چون ادامه این وضع، یعنی «گرمایش بیش از حد زمین و سخت تر شدن زندگی همه ما و نوادگان مان و سایر موجودات بر روی سیاره مسکون!»

 (حالا عده ای می گویند با این گرانی مگر می شود گوشت قرمز خرید؟! آن عده ، راست می گویند!)

 

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.