به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی ریاست جمهوری، آیین امضای قرارداد راهبردی سرمایهگذاری ۷۵۰ هزار دلاری برای بومیسازی تجهیزات تصویربرداری پیشرفته پزشکی بین یک صندوق پژوهش و فناوری وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه و یک شرکت دانشبنیان کشورمان با حضور سعیدسرکار، رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و حجتالاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
طبق این قرارداد که قرار است مسیر تولید صنعتی یکی از تجهیزات کلیدی در نظام سلامت هموار شود، طرفین بر ضرورت تقویت تولید داخل در شرایط محدودیتهای بینالمللی و فشارهای اقتصادی تأکید کردند.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری طرف قرارداد در این مراسم با اشاره به اهمیت پروژه اظهار کرد: موضوع این سرمایهگذاری تولید دستگاه «سیآرم دیجیتال (C-Arm)» است؛ تجهیزی تخصصی در تصویربرداری پزشکی که تاکنون تولیدکننده داخلی نداشته و بخش قابل توجهی از نیاز کشور از مسیر واردات تأمین میشده است.
عبدالمجید کهریزی با بیان اینکه بخش زیادی از تجهیزات موجود در کشور از نوع آنالوگ و قدیمی است، افزود: جایگزینی فناوری دیجیتال میتواند همزمان دقت و کیفیت تصویر را افزایش دهد و در عین حال، مدیریت تابش اشعه را به استانداردهای روز نزدیکتر کند.
به گفته وی، این طرح به دلیل ماهیت راهبردی آن مورد توجه نهادهای حمایتی نیز قرار گرفته و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری با اعطای گرنت از آن پشتیبانی کرده است.
کهریزی تأکید کرد: طراحی و ساخت این دستگاه توسط تیم شرکت دانشبنیان انجام شده و سرمایهگذاری جدید با هدف عبور از مرحله نمونهسازی و رسیدن به تولید انبوه صورت میگیرد.
وی با اشاره به ابعاد ارزی این پروژه تصریح کرد: سالانه حدود سه میلیون دلار برای واردات این دستگاه هزینه میشود و مشارکت در این طرح با هدف تأمین پایدار نیاز کشور، کاهش خروج ارز و تقویت زیرساختهای نظام سلامت در حوزه تصویربرداری پزشکی دنبال میشود.
مدیرعامل این صندوق پژوهش و فناوری در ادامه با تاکید براینکه، این سرمایهگذاری را صرفاً اقتصادی نمیدانیم، افزود: این قرارداد در واقع اقدامی در راستای «امنیت سلامت» و تقویت زیستبوم فناوری کشور محسوب میشود.












