به گزارش ایرنا از روابط عمومی نمایش، نمایش «اتاق شیشهای» به نویسندگی آروین مقدمی و کارگردانی سعید دولتی از ۲۱ خرداد تا ۱۲ تیرماه در تماشاخانه همای سعادت روی صحنه میرود.
فرنوش عباس زاده، زهره عسگری عماد، بدری مشهدی، آیلا میرشاه، دریا ایزدیار و صابر جعفری بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش میپردازند.
نمایش «اتاق شیشهای» با روایت سه داستان موازی، به لایههای مختلفی از تجربههای انسانی میپردازد. این اثر داستان دو خواهری را دنبال میکند که در گذشته و خاطرات مشترک خود گرفتار ماندهاند؛ عاشقی که سالها پس از فقدان معشوق، همچنان با یاد او زندگی میکند؛ و «یاقوت میدان فردوسی» که درگیر کشمکشی درونی با همزاد خویش است. «اتاق شیشهای» با درهمتنیدن این روایتها، فضایی تاملبرانگیز درباره گذشته، فقدان و مواجهه انسان با تنهایی و جهان درونی خود ترسیم میکند.
از دیگر عوامل این نمایش میتوان به مجری طرح: موسسه سینما تئاتر همای سعادت، پرفورمر: سحر وارسته، طراح حرکت و مشاور کارگردان: حامد نصرآبادیان، آهنگساز و نوازنده پیانو: صابر جعفری، طراح صحنه و لباس: سعید دولتی، حامد نصرآبادیان، دستیار کارگردان و منشی صحنه: فرنوش عباسزاده، گروه کارگردانی: رامین صبوری، وحید صالحی، طراح پوستر و بروشور: سهیل عامرهای با همراهی: GAPGPT، عکس و ساخت تیزر: پارسا دولتی، صادق جعفری، مدیر تولید: آراد باقری و اتاق فرمان: یاسمن برکول.
اجرای «سق سیاه» در تماشاخانه طهران
به گزارش روابط عمومی نمایش، نمایش «سق سیاه» به نویسندگی محمدمهدی بایرامی و کارگردانی آرسام کریم از ۲۰ خردادماه ساعت ۲۰ در سالن آنتیگونه تماشاخانه طهران روی صحنه میرود.
این اثر با تکیه بر سنت سیاهبازی و بهرهگیری از ویژگیهای نمایشهای آیینی و سنتی ایران، تلاش دارد تجربهای متفاوت برای مخاطبان تئاتر رقم بزند.
در خلاصه داستان نمایش «سق سیاه» آمده است: «پدر ارباب که روزهای پایانی عمر خود را سپری میکند، تصمیم گرفته پیش از نوشتن وصیتنامه، برادرزاده گمشدهاش «غلام» را پیدا کند تا تکلیف ارث خانوادگی را روشن سازد. ارباب و سیاه نیز برای یافتن او دست به کار میشوند و با انتشار آگهی در روزنامه، از غلام میخواهند خود را معرفی کند. اما بوی ثروت خیلی زود به گوش آدمهای فرصتطلب میرسد و پای شخصیتهای عجیب و غریب، مدعیان دروغین و سودجویان طماع را به خانه ارباب باز میکند.»
در این نمایش پرهام احمدی، آروین رحیمیان نصرآبادی، محمدمهدی بایرامی، ارینا معطر، اشکان سرگزی، سهیلا هلالی، محمدامین فیضآبادی، رامین رحیمی، مصطفی ترکمن، محمدمهدی صیاحی، علیرضا رحمانی، عرفان شجری و آرسام کریم به ایفای نقش میپردازند.
رضا کوشکی و گروه هنری دیدا مدیریت تولید این اثر را بر عهده دارند. محمدمهدی بایرامی سرپرست تیم کارگردانی، النا بتوان دستیار اول کارگردان و عرفان شجری، نرگس علیزاده و رامین رحیمی اعضای تیم کارگردانی هستند. ایلیا خاصیپور به عنوان منشی صحنه و امیرعلی احمدی به عنوان مدیر اجرایی با این پروژه همکاری دارند.
بخش موسیقی نمایش را ارشیا صالحی و علی محبوب به عنوان نوازندگان همراهی میکنند و خوانندگی اثر نیز بر عهده ارشیا صالحی است. طراحی صحنه توسط آرسام کریم انجام شده و ساخت دکور را آرسام کریم، ایلیا خاصیپور و محمدامین فیضآبادی بر عهده داشتهاند.
درسا استیری طراحی لباس و طراحی گریم این نمایش را انجام داده و همراه با هستی بیات و زهرا پهلوان در بخش دوخت لباس همکاری داشته است. اجرای گریم توسط درسا استیری و النا بتوان صورت گرفته و بافت ریش و سبیل نمایش را محمدمهدی بایرامی انجام داده است. همچنین طراحی گرافیک اثر بر عهده رضا کوشکی و ساخت تیزر توسط عسل خلینا و گروه هنری دیدا انجام شده است.
«موشهای بلفاست» در تماشاخانه هما
دور دوم نمایش «موشهای بلفاست» به نویسندگی و کارگردانی فریور خراباتی و تهیهکنندگی رضا گوران از ۱۸ خردادماه در سالن شماره دو تماشاخانه هما روی صحنه خواهد رفت.
«موشهای بلفاست» داستان سه چریک ایرلندی و یک دختر جوان را روایت میکند که پس از سالها شکست، فقر و سرخوردگی، تصمیم میگیرند آخرین شانس خود را برای آزادی ایرلند امتحان کنند؛ سرقت از قطاری که گفته میشود مملو از پول است. اما نقشهای که قرار بود راه نجاتی برای کشورشان باشد، به بحرانی بزرگتر و پیچیدهتر تبدیل میشود.
این نمایش هر شب ساعت ۲۱ روی صحنه خواهد رفت و مسعود میرطاهری، محمد صدیقیمهر، محسن نوری و عارفه معماریان در آن ایفای نقش میکنند.
همچنین فواد خراباتی به عنوان مشاور پروژه و علی اکباتانی به عنوان مجری طرح در این اثر حضور دارد. سینا ییلاقبیگی طراح صحنه، علی کوزهگر طراح نور، مهرنوش بیانی طراح لباس و سعید کروندی طراح گریم این نمایش هستند.
رونمایی از مجموعه «آینه در آینه»
آیین رونمایی از مجموعه نمایشنامههای اقتباسی «آینه در آینه» به همت مرکز هنرهای نمایشی سوره و با همکاری گروه تئاتر دانشکده هنر دانشگاه بینالمللی سوره، سهشنبه (۱۹ خرداد ماه) ساعت ۱۵ در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار میشود.
این مجموعه اقتباسی به همت حوزه هنری استان فارس گردآوری شده و با آثاری از نصرالله قادری، شهرام کرمی، مهرداد کورش نیا، اصغر گروسی، کهبد تاراج، وحید درویشی، لیلا روغنگیر قزوینی، آرزو بهرامی و مسعود احمدی به چاپ رسیده است.
همچنین در آیین رونمایی، کارگاه نمایشنامهنویسی اقتباسی از جنگ توسط ایوب آقاخانی با عنوان جنگ واقعیت و صحنه برای حاضران برگزار خواهد شد.
رزمایش میدان هنر و تداوم نمایشهای میدانی
به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج هنرمندان کشور، حامد شبخیز رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور درباره برنامه «میدان هنر» که از نخستین روزهای جنگ رمضان در میدانهای شهرها، با حضور هنرمندان آغاز و به یک جریان فرهنگی و هنری تبدیل شد؛ توضیحاتی ارایه کرد.
وی در توضیح رزمایش «میدان هنر» گفت: در برخی از شهرها در کنار میدان هنر، تجمعات هنرمندان، شبهای شعر و شبهای خاطرات و چندین رویداد با نامهای مختلف برگزار شد که نقش اساسی در ایجاد شور و شوق مردم در خیابان کرد و تا امروز نیز ادامه دارد.
شبخیز افزود: اکنون که به صدمین روز حضور حماسی مردم مبعوثگشته نزدیک میشویم هنرمندان نیز با تاسی از پیام بعثت هنرمندان(مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید مجتبی خامنهای) در میدان حضوری مجدد پیدا خواهند کرد و به پیام رهبرشان لبیک خواهند گفت. لبیکی از جنس هنر که زبان گویا و ماندگار یک حرکت و انقلاب است. هنرمندان با حضور خود، شوری مضاعف در میدان و خیابان برای مردم ایجاد کرده و خواهند کرد. این برنامه با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و سازمان بسیج هنرمندان اجرا میشود که در اصل صاحبان و جریانسازان این حرکت هنرمندان هستند.
وی ضمن قدردانی از تلاشهای شبانهروزی هنرمندان در میدان و ایجاد امیدآفرینی در بین مردم اظهارداشت: وقتی حادثهای رخ میدهد هنرمندان نقش بهسزایی در رابطه با آگاهسازی، امیدآفرینی و ایجاد آرامش و امنیت ثبت و ضبط وقایع ایفا میکنند و نقش کلیدی در کنترل بحران و تبدیل آن به یک فرصت استثنائی دارند. میدان هنر نیز طی این صد روز با حضور هنرمندان رشتههای مختلف توانست این نقش را به خوبی ایفا کند و حضورشان باعث امیدآفرینی مضاعف شد. میتوان گفت حضور هنرمندان در بحرانها، کنار مردم تولید قدرت و امنیت میکند که به خوبی این اتفاق افتاد.
رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور گفت: هدف ما از اجرای رزمایش «میدان هنر» طی این سه روز (۱۹ تا ۲۱ خردادماه) همان اهدافی است که ذکر شد و لبیکگویی به فرمان رهبر انقلاب است. نقش اساسی هنرمندان این است که ضمن لبیک به فرمان رهبر انقلاب با ثبت و ضبط مجاهدت مردم در خیابان، برای آیندگان این حرکات ماندگار بماند و این همان بعثت هنرمندان است؛ زیرا زبان هنر است که میتواند یک حرکت را ماندگار کند.

















