به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، مراسم اهدای نشان «پارسی جان» چهارشنبه ۲۰ خرداد با حضور مسئولان و هنرمندان در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار و این نشان به «اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه اهدا شد.
جایزه سرو سیمین به کسانی تقدیم شده که دغدغه زبان فارسی را دارند
«ناصر فیض» مسئول دفتر پاسداشت زبان و ادب فارسی در حوزه هنری در ابتدای این نشست گفت: چند سال پیش تصمیم گرفته شد که در حوزه هنری به زبان فارسی نگاه ویژه داشته باشیم و این نگاه در سراسر کشور متوجه کسانی باشد که دغدغه زبان فارسی دارند هرچند شغل و کار آنها این موضوع نیست. این موضوع باعث خواهد شد که مسئولان زبان فارسی بیشتر از گذشته به مسئولیت خود توجه کنند. جایزه سرو سیمین تاکنون به کسانی تقدیم شده است که این دغدغه زبان فارسی را دارند و ما این افراد را در مشاغل مختلف رصد کردیم.
وی ادامه داد: تا امروز این دفتر تاثیر گذار بوده تا دیگران را برانگیزد تا دقت بیشتری در حوزه زبان داشته باشند که ابزار انتقال مفاهیم و بخشی از هویت ماست. این دغدغه رهبر انقلاب هم بود و در هر فرصتی اهمیت این مهم را به همه مسئولان یادآور میشدند و از این رو موضوع زبان فارسی در حوزه هم بسیار مورد توجه قرار گرفت. زبان فارسی بسار مهم است و وقتی زبان ملتی مورد تهدید قرار گیرد، چیزهای دیگر آنها را هم میتوان گرفت.
زبان فارسی خط مقدم استقلال فرهنگی ایران است
«یوسف میرشکاک» شاعر در ادامه این نشست گفت: زبان و هویت ما و دیگر شئون که در زبان فارسی تجلی میکند در شرایط کنونی وابسته به پیروزی ما جنگ و یا در دیپلماسی است و باید از حکومت، دولت و انقلاب و مردمی که به رغم تورم و مشکلات حمایت شود. ادیبان و شاعران و منتقدان باید بدانند که در این فضا که با اهریمنی مواجه هستیم که هر روز رای خود را عوض میکند، مستقر نبودن در این ساحت حمایت، ننگی است که آنها را در خود فرود خواهد برد. باید با دکتر بقائی، دولت و وزارت امور خارجه همراه باشیم و هر قدم این بزرگواران در راستای سرنوشت ماست. ماجرای جنگ امروز بسیار بزرگتر از آن است که تصور میکنیم. رسانهها در این زمینه محدود عمل میکنند و باید بدانیم که اگر ببازیم برای ابد محو میشویم و زبان فارسی و ادب کهن و معاصر دیگر نخواهد بود، چون آنها میخواهند که ما از بیخ و بن نباشیم.
محسن مومنی شریف نویسنده و منتقد ادبی گفت: زبان فارسی خط مقدم استقلال فرهنگی ماست و رهبر شهید ما بیشترین اهتمام را به این زبان داشتند. ایشان همیشه از فرسایش زبان فارسی نگران بودند و دغدغه هجوم واژهها و بیاعتنایی مردم به استفاده از این واژهها داشتند.
سید علی میر فتاح نویسنده هم در سخنانی در این نشست گفت: هم آقای بقائی و هم اقای ذوالفقاری سخنگوی قرارگاه خاتم ما را سربلند کردند. رهبر ما به خواندن سوره فتح اصرار داشتند و این موضوع بسیار جای کار دارد. در حال حاضر هم در عرصه رسانه و میدان بسیار هماهنگ حرکت میکنند و این لذتبخش است. کسی که نتواند خود را با این موضوع هماهنگ شود از قافله عقب میماند.
زبان فارسی وطن و خود ایران است
سخنگوی وزارت خارجه در این نشت گفت: تبریک میگویم که برای زبان فارسی این میزان اهمیت قائل هستید که این شرایط و با وجود همه اتفاقات اینروزها و شب گذشته این نشست برگزار کردید. این روحیهای است که ما را در هزاران سال حفظ کرده و انشالله ایران از این گردنه هم با سربلندی عبور خواهد کرد.
بقائی گفت: زبان فارسی برای ما فقط ابزار گفتوگو نیست و زبان فارسی وطن و عین ایران است. هنگامه حوادث برای حفظ خود از همه داشتهها برای حراست استفاده میکنیم و داشتههای تمدنی و فرهنگی در زبان فارسی متبلور میشود و استفاده درست از این زبان فقط یک موضوع زیباشناسی و ذوقی نیست و استفاده از داریی تمدنی است.
وی ادامه داد : وقتی به بوستان و گلستان سعدی مراجعه میکنیم حکمت های آن برای ما الان هم مبنای عمل است. سعدی میگوید: اگر پیل زوری و گر شیر چنگ/ به نزدیک من صلح بهتر که جنگ /چو دست از همه حیلتی در گسست/ حلالست بردن بشمشیر دست / اگر صلح خواهد عدو سر مپیچ/ و گر جنگ جوید عنان بر مپیچ/ که گر وی ببندد در کارزار ترا قدر و هیبت شود یک هزار/ ورو پای جنگ آورد در رکاب نخواهد بحشر از تو داور حساب
بقائی با اشاره به اینکه اگر در دستگاه دیپلماسی به زبان فارسی اهتمام داریم راه دیگری نداریم و برای نمایندگی مردم ایران لاجرم باید ادبیات بدانیم و آگاه باشیم که چه کسی هستیم و بودیم، افزود: اگر بخشی از هویت ما این است که بنیادم اعضای یک پیکرند، در سوی دیگر هم اعلام میکند که تو رستم تهمتنی، بزن که خوب میزنی. این زیبایی کلام فارسی است که در هر شرایط برای ما نسخهای پیچیده و تنها هنر ما استخراج و استفاده از هنر گذشتگان ماست. در حسن این استفاده هم باید به خود افتخار کنیم که چنین فرهنگ و تمدنی داریم و میتوانیم زبان فارسی را مانند هزار سال پیش بفهمیم.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: یکی از برکات مقاومت اسطورهای ایرانیان در چند ماه و سال اخیر آشنایی جهان با زبان فارسی بود و اگر میخواهند ما را بشناسند زبان فارسی یاد بگیرند و این زبان قابلیت انتقال مفاهیم دشوار را دارد و تلاش میکنیم از این زبان اتفاده میکنیم تا به جهان بگوییم که به این فرهنگ تعلق داریم. دستگاه دیپلماسی به عنوان نماد و نشانه حاکمیت ملی باید خود را به بهترینها در عرصه کلام مجهز کند و وظیفه مشخصی برای حفظ و ارتقای این زبان دارد.
به گزارش ایرنا، این نشان سالانه به اشخاص، مجموعهها یا نهادهایی تعلق میگیرد که نسبت به زبان فارسی توجه ویژهای دارند و این زبان را در فعالیتهای خود به زیباترین و تاثیرگذارترین شکل به کار میگیرند.












