نشان نایب اول حرم امام حسین(ع) در دوره قاجار

خبرگزاری تسنیم پنج شنبه 28 خرداد 1405 - 12:07
کتابخانه مجلس نشان نایب اول حرم امام حسین (ع) در دوره قاجار را به نمایش گذاشت‌.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) کتابخانه مجلس شورای اسلامی نقش برجسته نشان نایب اول حرم مطهر ابا عبدالله الحسین(ع) متعلق به دوره قاجار را به نمایش گذاشت.

این نشان متعلق به دوره قاجاریه، است که مزین به هنر قلمزنی و میناکاری با جنس نقره است.  ابعاد نشان  60 در 80 میلی‌متر، است که  با وزن 64 گرم  به  شماره 1322 درموزه مجلس شورای اسلامی نگهداری می‌شود.

این اثر یک نشان یا پلاک (سینه‌آویز یا علامت) مربوط به اواخر دوره قاجار است، فرم کلی و ترکیب‌بندی این اثر دارای تقارنی عمودی است که در مرکز آن تصویر یا نماد گنبد و گلدسته بر زمینه مینای سبز رنگ قرار دارد ، همچنین نماد تاج در بالاترین قسمت دیده می شود که لزوماً نشانه‌ سلطنت نیست، بلکه نماد «عزت»، «ولایت» و جایگاه رفیع ائمه است.

در پایین و بالا کتیبه‌ای به‌خط نستعلیق برجسته: «محمدحسین نایب اول حرم اطهر مطهر جناب ابا عبدالله الحسین (ع)» بر زمینه مینای آبی رنگ نگاشته شده است.

ترکیب نقوش سنتی ایرانی با فرم‌های کمی تحت تأثیر سبک باروک (در منحنی‌های حاشیه)، نشان‌دهنده هنر دوره انتقالی قاجار به مدرن است.

انتهای پیام/

جنس اثر از جنس ورق نقره است و نقوش آن با تکنیک قلم‌زنی برجسته (برجسته ساختن فلز از پشت) ایجاد شده‌اند.

 

جزئیات ظریف روی گنبد که آجرکاری را نشان می‌دهد، با قلم‌زنی ریز انجام شده است و در بخش‌های رنگی (سبز و آبی) تکنیک میناکاری یا رنگ‌ریزی (Enameling) بکارگرفته شده است.

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.