انقلاب تازه در دندانپزشکی؛ تا ۲۰۳۰ دندانپزشکان بیکار خواهند شد

برترین‌ها پنج شنبه 14 خرداد 1405 - 11:07
برای نخستین بار در تاریخ، دانشمندان آزمایش‌های انسانی دارویی را آغاز کرده‌اند که برای بازسازی دندان‌های از دست‌رفته طراحی شده است.

برترین‌ها: برای نخستین بار در تاریخ، دانشمندان آزمایش‌های انسانی دارویی را آغاز کرده‌اند که برای بازسازی دندان‌های از دست‌رفته طراحی شده است.

photo_2026-06-04_10-52-41

پژوهشگران در بیمارستان دانشگاه کیوتو در ژاپن، پس از موفقیت در آزمایش‌های حیوانی روی موش‌ها و راسوها، از سپتامبر ۲۰۲۴ این درمان را روی انسان‌ها آزمایش می‌کنند. 

این دارو با مهار پروتئینی به نام USAG-1 عمل می‌کند که به‌طور معمول مانع رشد دندان‌های اضافی می‌شود. دانشمندان معتقدند این روش می‌تواند جوانه‌های دندانی غیرفعال موجود در فک انسان را فعال کند. مرحله اول روی بزرگسالان سالمی که دندان‌های از دست‌رفته دارند انجام می‌شود و امید می‌رود در آینده به افرادی که به‌طور مادرزادی دندان ندارند یا در طول زندگی آن‌ها را از دست داده‌اند، کمک کند.

photo_2026-06-04_10-52-45

در صورت موفقیت، این فناوری می‌تواند آینده دندان‌پزشکی را متحول کرده و جایگزینی طبیعی برای پروتزها، ایمپلنت‌ها و روش‌های مصنوعی فراهم کند.

 پژوهشگران در حال حاضر هدف‌گذاری کرده‌اند که این درمان تا حدود سال ۲۰۳۰ در دسترس عموم قرار گیرد.

منبع خبر "برترین‌ها" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.