مریم حیدر زاده | شعر زیبای وقتی که چشات ابره

پرشین‌وی دوشنبه 09 آبان 1401 - 00:23
خیلی از خوانندگان کشورمان چه در ایران و چه در خارج از کشور از ترانه های مریم حیدر زاده استفاده کرده اند زیرا زبان شعر وی زبانی ساده و روان است که سبکی خاص را به شعرهای وی داده است نوشته مریم حیدر زاده | شعر زیبای وقتی که چشات ابره اولین بار در فرهنگ و هنر و شعر. پدیدار شد.

بانوی شاعری که با آمدنش غوغا به پا کرد و دختران و پسران عاشق پیشه در نامه های خود از اشعار او استفاده می کردند اشعاری که با زبانی ساده و آتشین بر دل ها می نشست و خیلی زود جای خود را در دل قشر جوان پیدا کرد او کسی نیست به جز مریم حیدر زاده شاعر معاصر کشورمان که در خاطره ها می ماند

مریم حیدر زاده

وقتي كه چشات ابره ، پلكات چه مهي داره

آفتاب به نگاه تو ، كلي بدهي داره

ماه روزا مياد مكتب،پيش مژه نازت

بارون شده شاگرد،شب تاسحرسازت

پروانه مياد دورت،تنها واسه مردن

مردن پيش چشم تو،يعني هميشه بردن

دريا شنيدم عصرا،موتوميزنه شونه

راستي ديگه فهميدم، محض چي پريشونه

پيش يه نگاه تو،كوها هميشه مومن

بيچاره گلا پيشت،يك عمره كه محكومن

كوها توزمستونا از دوره كه پربرفن

پيش تو ميان هيچن،درحد دو تا حرفن

رنگين كمونم سادس،پهلوي تو بي رنگه

چشماي تو كه باشه،جاي آسمون تنگه

با اسم تو سيمرغا،پر ميكشن و ميرن

بابرق نگاه تو ميسوزن و ميميرن

دربون دو چشماته،هرچي نور و سيارس

دفترچه ابرا از،حرفاي مژت پارس

مریم حیدر زادهمریم حیدر زاده شاعر معاصر کشورمان

صحراها زيردستت گرما رو مي آموزن

زيبا آتيشا از رو،چشماي تو ميسوزن

قطبا زير دست توشيش ماه ميبينن دوره

تو قلب تو دائم شب ،دستات هميشه ظهره

جنگل با اون آوازش،تو چشماي توگم شد

شمشاد اومد و پيشت،خم شد،قدگندم شد

من هرچي بگم ازتو ، با اون جذبت دوره

راس گفتي چه كاري بود،شاعر مگه مجبوره؟

من متهمم باشه، تو داوري و قاضي

هم ميتوني شاكي شي،هم مهربون و راضي

حرف حالا و فردا،مثل هميشس زيبا

جز تو همه يعني هيچ،تو يعني،خود دنيا

جزئیاتی از علت کوری چشم مریم حیدر زاده

سه و نیم ساله بودم و همه دنیا را مثل شماها می‌ دیدم که متأسفانه چشمانم آب مروارید آورد و با این‌ که به یک چشم‌ پزشک پروفسور مراجعه کردیم اما در عمل جراحی اعصاب پشت چشمم قطع شد تا ارتباط شبکیه با مغز از بین برود و من بینایی‌ ام را از دست بدهم

پزشک من پروفسور محمد صادق‌ زاده اسکویی بود که فردای عمل جراحی‌ ام به آمریکا پرواز کرد و رفت او بعدها متوجه نابینایی من شد و فقط گفت که متأسفم

شکست عاشقی و ترانه نفرین

ترانه نفرین محصول یک شکست عشقی وحشتناک است .مریم حیدرزاده درباره نگاه نفرت انگیزی که در این کار به معشوق داشته است بیان می گوید : این ترانه برآمده از اتفاقی کاملا شخصی بود که در سال ۷۹ برای من رخ داد و این کمترین کاری بود که بعد از یک شکست وحشتناک از دستم بر می آمد

مریم حیدر زادهاشعار مریم حیدر زاده ترانه سرای جوان کشورمان

البته مهم نیست و الان خوشحالم در کتاب اخیرم هم نوشته ام که از همه کسانی که از زندگیم رفتند متشکرم چون اگر نمی رفتند آن کسی که بنا بود بیاید نمی آمد

آین ترانه با صدای محسن چاوشی که آن زمان زیر زمینی بود منتشر شد

تلاش برای برگشت بینایی

من باید دو جراحی سنگین انجام بدهم که علم پزشکی هنوز به قطعیتی در این عمل نرسیده است ولی من و پزشکانی که با هم مکاتبه داریم نمی خواهیم براساس احتمالات کاری انجام دهی بلکه تصمیم داریم کاری را انجام دهیم که به بهبود من بیانجامد .فعلا در حال رایزنی هستیم. آگر هم نتیجه نهایی این باشد که باید صبر کنم حتما این کار را می کنم، من که این همه صبر کرده ام

گزیده ای از گفتگو با مریم حیدر زاده ترانه سرای ایرانی

دوست داری کدام خواننده اشعارت را بخواند؟

مریم حیدرزاده: روی این مسئله تعصب ندارم که کدام خواننده اشعار من را بخواند. ولی هر کس صدایش قشنگتر باشد و با اشعار من ارتباط برقرار کند من با او همکاری می کنم, ولی خواننده ای که خیلی محبوب من است و بیشتر از همه در کار کردن با ایشان راحت تر هستم آقای عصار است, چون به صدایشان علاقه مند هستم ولی تا به حال پیش نیامده با هم همکاری کنیم شاید به دلیل متقاوت بودن سبک خواندنشان باشه و شعرهایی که انتخاب می کند با شعرهای من فرق می کند, ولی خب خودشان می دانند که من صدایشان را خیلی دوست دارم و حتما هم نباید که شعرهای من را بخوانند.!!

اولین کاستی را که دکلمه کردی کدام بود؟

مریم حیدرزاده: انتشارات کتاب به پیشنهاد آقای کاشانی کارگردان برنامه با طراوت بود. وقتی استقبال از این برنامه را دیدند خیلی اصرار کردند که کتاب منتشر کنم. بعد از آن هم پیشنهاد کردند چون سبک خواندنت با سبک های دیگر متفاوت است بهتر است اشعارت را بخوانی این طوری مخاطب بیشتری پیدا می کنی من هم اشعارم را در (( مثل هیچ کس)) اولین کاستی بود که دکلمه کردم و سال ۸۰ دومین کاستم به خاطر تولدت با آهنگسازی فریبرز لاچینی بود که فقط دکلمه من بود.

ساحل , فتوکده , سلطان قلب ها

منبع خبر "پرشین‌وی" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.