
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حمید رضا طیبی عضو هیئت امنای سازمان جهاددانشگاهی، پیرامون دلایل تهاجم رژیم صهیونیستی و آمریکا به دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و علمی ایران، توضیح داد: برای پاسخ به این سوال شما باید برگشتی به گذشته و تاریخ توسعه غرب داشته باشیم غربیها با توسعه علمی و بهدنبال آن با توسعه فناوری و یا به زبان ساده با کاربردی کردن آن به اقتدار اقتصادی دانشبنیان و اقتدار دفاعی یا نظامی دانشبنیان رسیدند، شدت توسعه فناوری در غرب تا به اینجا رسید که ارزش افزوده حاصل از توسعه فناوری در محاسبه قیمت تمامشده محصولات نسبت به مواد اولیه مصرفی به حدی زیاد شد که برخی معتقدند باعث تغییر نگرش دولتهای استعمارگر غربی نسبت به استعمار مستقیم کشورهای تحت سلطه شد و بهجای آن تصمیم به استعمار علمی و فناوری کشورهای تحت سلطه گرفتند.
وی ادامه داد: به این صورت که دولتهای استعمارگر با نصب حاکمان وابسته به خود جلوی توسعه علمی و فناورانه کشورهای مستعمره را میگرفتند و از طرف دیگر با جذب نخبگان کشورهای تحت سلطه عملا این کشورها را از وجود افرادی که باید محور توسعه علمی فناورانه در کشور خودشان میشدند خالی میکردند، اگر صنعتی ایجاد میشد عموماً صنایع مونتاژ بودند و دانشگاههای این کشورها عموماً تا مقطع کارشناسی، دانشجویان را تربیت میکردند. در حالیکه بنیان توسعه علمی در دانشگاهها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شکل میگیرد.
رئیس اسبق سازمان جهاددانشگاهی یادآور شد: این موضوع در کشور خود ما و در قبل از انقلاب بهخوبی احساس میشد. انگار دانشگاهها ایجاد شده بودند که فرضاً مهندس برای صنایع مونتاژی کشور تربیت کنند، با خودباوری ایجاد شده در نسل جوان دانشگاهی از یک طرف و با توصیه و تاکیدات شدید
امام (ره) مبنی بر اینکه دانشگاههای ما نباید صرفا مصرفکننده محصولات علمی خارجی باشند و خودشان باید تولیدکننده علم و فناوری باشند، با وقوع انقلاب فرهنگی، نهضت تولید علمی در دانشگاههای کشور با ایجاد دورههای کارشناسی ارشد و دکتری شکل گرفت.
به این ترتیب که توسعه دورههای دکتری، ایجاد دانشگاههای جدید و قوانین جدید ارتقای اساتید و فارغالتحصیل شدن دانشجویان دکتری به جهش علمی ارزندهای در دانشگاههای کشور منجر شد که شاخص اصلی آن چاپ مقالات در مجلات معتبر علمی بینالمللی و داخلی است. این جهش علمی مورد توجه و تعصب مجامع غربی قرار گرفت.
وی با گلایهمندی و ابراز تأسف از اینکه در سالهای گذشته، روند توسعه علمی کشور با توسعه فناورانه و تجاریسازی آن، هموزن و متناسب نبوده است، گفت: ولی همان میزان اندک توسعه فناورانه نیز که باعث برکات زیادی شده است از دید دشمنان کشورمان پنهان نمانده و متاسفانه هر موقع فرصت پیدا کنند بغض خود را به اشکالی که این روزها میبینیم نشان میدهند.
طیبی تصریح کرد: راه بازدارندگی و مقتدر شدن جمهوری اسلامی ایران در تحقق اقتصاد دانشبنیان و تحقق اقتدار دفاعی همهجانبه دانشبنیان است که دشمنان جمهوری اسلامی ایران جرأت هر گونه جسارت به کشور ما را نداشته باشند و توقع ما از دولت این است که با باور به توان ملی با یک برنامهریزی دقیق زمانبندی شده در جهت تحقق این اهداف حرکت شود، معتقدم ما مشکلی در تولید پیشرفتهترین فناوریها نداریم بلکه مشکل ما در اراده و برنامه است.