آیین شب چراغ و افتتاح نمایش «سیاه‌وش»

صدا و سیما چهارشنبه 02 اردیبهشت 1405 - 14:21
مراسم شب‌چراغ نمایش «سیاه‌وش» با حضور داوود فتحعلی‌بیگی و منظر لشگری برگزار شد.

آیین شب چراغ و افتتاح نمایش «سیاه‌وش»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما شامگاه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۵، تماشاخانه «سنگلج» میزبان تماشاگران نمایش‌های ایرانی بود که در مراسم شب‌چراغ نمایش «سیاه‌وش» به کارگردانی حامد شیخی حضور داشتند تا در کنار دو پیشکسوت تئاتر؛ داوود فتحعلی بیگی و منظر لشگری، نظاره‌گر نخستین اجرای این نمایش باشند.

این مراسم به یاد مرحوم سعدی افشار، پیشکسوت سیاه‌بازی کشور در روز بزرگداشت سعدی شیرازی برگزار شد و تماشاخانه سنگلج پس از وقفه یک ماهه بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفت.

حامد شیخی، نویسنده و کارگردان این نمایش در ابتدا با خیرمقدم به تماشاگران گفت: ان شاالله اجرای این نمایش سیاه‌بازی زمینه‌ساز جشن‌های پی در پی در این سال باشد.

وی با تقدیم اجرا به روح زنده یاد سعدی افشار و یادآوری این که برای دومین بار است که در نمایشی نقش سباه را بازی می‌کند، افزود: سیاه در فرهنگ ایرانی نماد سیاوش است. لباس قرمزش نماد خون سیاوش و آتشی که گواه پاکی او و چهره سیاهش نماد سوگواری اوست. سیاه که از جهانی دیگر به نشانه سیاوش آمده خودش سیاوش قصه ما می‌شود و اینجاست که پارودی یک افسانه شکل می‌گیرد.

در بخش بعدی مراسم منظر لشگری، پیشکسوت بازیگری کشور با خیرمقدم به حاضران و آرزوی اینکه همه بتوانند این نمایش را ببینند، گفت: به امید خدا سال ۱۴۰۵ سال حضرت علی(ع) است زیرا جمع اعداد این سال عدد ۱۰ می‌شود. ایران مثل همیشه پیروز خواهد بود و چشم دشمنانش کور خواهد شد.

لشگری ادامه داد: تئاتر پرورشگاه علم و هنر بوده و هست. وقتی نمایشی به صحنه می‌آید، درمانگاه بشر می‌شود. من ۵۰ روز است که تحت فشار بمباران بودم ولی به محض اینکه از در سنگلج وارد شدم، حالم خوب شد. قطعا پس از دیدن کار حامد شیخی که کارگردان خلاقی است، حالم بهتر خواهد شد. به امید موفقیت ایران و ایرانیان.

سپس داوود فتحعلی بیگی، دیگر سخنران این مراسم با گرامیداشت دو سعدی نام‌آور شعر و نمایش و تقارن سالمرگ این دو ادیب و هنرمند گفت: هر دو این هنرمندان همواره زنده‌اند، چنانکه سعدی سروده است «سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز/ مرده آن است که نام اش به نکویی نبرند».

وی ادامه داد: آغاز این نمایش در این روز اتفاقی فرخنده است و امیدوارم دچار تعطیلی با جنگ نشوند. خود من سال گذشته دو نمایشم به دلیل جنگ متوقف شد. امیدوارم برای هیچ نمایشی این شرایط تکرار نشود.

فتحعلی بیگی در پایان گفت: اینکه چراغ یک نمایش شادی‌آور روشن می‌شود و اینکه شما آمده‌اید تا در این شادی شرکت کنید، جای شکرگزاری دارد به کوری دشمنان این سرزمین کهن.

فتحعلی بیگی، افروختن شمع اجرای نمایش را به منظر لشکری سپرد که با دعای خیرش و آرزوی پیروزی برای ایران بزرگ، چراغ نمایش را روشن کرد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.