۵ هزار نفر به تماشای اجرا‌های هفته نخست نمایش‌ها نشستند

صدا و سیما یکشنبه 06 اردیبهشت 1405 - 12:47
پس از وقفه‌ای ۵۰ روزه، نمایش‌های در حال اجرا در سالن‌های مختلف تهران توانستند ۵ هزار تماشاگر را جذب کنند.
۵ هزار نفر به تماشای اجراهای هفته نخست نمایش ها نشستند
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما در هفته گذشته و هم‌زمان با آغاز دوباره اجراها، حضور مخاطبان در سالن‌های تئاتر نیز روندی صعودی و امیدوارکننده داشته است. بر اساس آمارهای فروش بلیت و گزارش‌های افتتاحیه‌های آثار، نزدیک به پنج هزار نفر در شش روز، به تماشای چند نمایشی نشستند که در تهران روی صحنه رفتند. این میزان از حضور با در نظر گرفتن اینکه بیشتر این نمایش‌ها از پنجشنبه و جمعه هفته گذشته روی صحنه رفته‌اند، نشانه‌ای مثبت از بازگشت مخاطب به سالن‌ها و تقویت دوباره چرخه اجراهاست که با فعال شدن سالن‌های بیشتر و افزایش شُمارِ نمایش‌های روی صحنه، در این هفته بیشتر هم خواهد شد. 
 
نمایش‌هایی که پیش از پنجم اردیبهشت روی صحنه رفته‌اند:
 
نمایش «زندانی خیابان دوم» به‌عنوان نخستین اجرای مجموعه تئاتر شهر در سال ۱۴۰۵ روی صحنه رفته است.
 
این اثر نمایشی از روز پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۵، ساعت ۱۹:۳۰، اجرای خود را در سالن قشقایی و با حضور کامل ظرفیت تماشاگران آغاز کرده است.
 
نویسنده این اثر نیل سایمون، مترجم آن شهرام زرگر و کارگردانش سید جواد روشن است.
 
بازیگران این نمایش (به ترتیب ورود) عبارت‌اند از: خیام وقار کاشانی، الهه شه‌پرست، مرضیه صدرایی و وحید نفر؛ همچنین محسن حسن‌زاده به‌عنوان صداپیشه در این اثر حضور دارد.
 
در خلاصه داستان نمایش آمده است: «مل ادیسون، مدیر میانسالی است که با از دست دادن شغل خود با مجموعه‌ای از بحران‌های شخصی و روحی مواجه می‌شود. مشکلات اقتصادی و بیکاری او را دچار پریشانی کرده و همسرش، ادنا، تلاش می‌کند به او کمک کند تا از این بحران عبور کند، اما…»
 
همچنین نمایش «بیست و چهار» براساس نمایشنامه «شب بیست و یکم» نوشته محمود استادمحمد، به نویسندگی و کارگردانی علی حیدری و تهیه‌کنندگی مهراد کائینی، از روز جمعه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۵، ساعت ۱۹:۳۰، در کارگاه نمایش اجراهای خود را آغاز کرده است.
 
در این اثر نمایشی، امیر جوادی، رومینا بختیاری، مرتضی یعقوب‌پور، علیرضا بهرامی، محمدعلی سهامی، محمدعلی تقی‌زاده، امیرمحمد ملکی و حسین شکری به ایفای نقش می‌پردازند.
 
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «نویسنده است که روزی فرخ نوشت و روزی فروغ…»

نمایش «سیاه‌وش» به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی و تهیه‌کنندگی فاطمه عبدالرحیمی، از اول تا ۲۵ اردیبهشت، ساعت ۱۹:۳۰، در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.

در این اثر، حامد شیخی، امید رهبر، آرزو خلیلی، مبینا طلوعی، مجتبی ترکمان، عسل بی‌باک، آتنا محمدزاده و اشکان هورسان به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان آمده است: «سیاه نماد سیاوش است و از جهانی دیگر به رسم نوروز آمده تا قصه سیاه‌وش آغاز شود.» این نمایش با بهره‌گیری از اشعاری از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی شکل گرفته است.

نمایش «هُ تِ لْ» به نویسندگی مرجان آقانوری و سلاله صفری و کارگردانی مرجان آقانوری، از ۲۶ فروردین ۱۴۰۵، ساعت ۱۹:۰۰، در کافه بوتیک هنر ایران اجرا‌های خود را آغاز کرده است.

در این نمایش، شیوا خسرو‌مهر، ریحان غلامی، محبوبه گمنام، مریم شریف‌زاده، افروز کمایی‌مقدم، امیر نان‌پز، سلاله صفری، آیسان داداشی، علی پورقریب، محمدرضا کریمی و مهیار آقانوری به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه این اثر آمده است: «می‌خواهم نامه بزنم به مرکز هنر‌های نمایشی که دیگر در خانه من سالن تئاتر نسازند… می‌توانی ۴۵ دقیقه راه بروی و تئاتر ببینی؟»

این نمایش در دسته آثار دیگرگونه و محیطی قرار می‌گیرد و مخاطبان به‌صورت ایستاده با بازیگران همراه می‌شوند.

نمایش «گلومی ساندی (Gloomy Sunday)» به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری علی حاجیلو، از ۳ اردیبهشت ۱۴۰۵، ساعت ۱۹:۳۰، در بوتیک هنر ایران – سالن ۶ روی صحنه رفته است.

در خلاصه این نمایش آمده است: «من شاخ دارم، بز شاخ‌دار… بز سیاه شاخ‌دار کوهی… رؤیا می‌بینم، بیدار می‌شوم و تو را خوابیده در عمق قلبم می‌یابم.»

نمایش «رنگ انار» به نویسندگی، دراماتورژی و کارگردانی بهنام ترابی و تهیه‌کنندگی مشترک نیلا آزاد و بهنام ترابی، با آغاز اردیبهشت ۱۴۰۵ (ویژه روز‌های جمعه)، ساعت ۱۴:۰۰، در خانه هنرمندان – سالن استاد انتظامی اجرا می‌شود.

در این اثر (به ترتیب ورود)، محمدحسن رحیمی، مریم حیدری‌مهر، هومان امینیان، مبینا ریش‌پور، محمد تخشی، نازنین مقصودی، امیرسعید پرواره، نگار بنائی، غزل متین‌مند، عسل امیری، ماهان سلیمانی، ترگل حجازی، فاطمه ارجی و مژده مولودی به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «رنگ انار» روایتی از بدن‌های فرسوده در مواجهه با خشونت تاریخ است؛ نمایشی که از رئالیسم تلخ اردوگاه کار اجباری شوروی آغاز می‌شود و به قلمرو تئاتر آوانگارد، زمان شکسته و بدن معلق ختم می‌شود.

در هم‌تنیدگی سرگذشت سه بیمار سرطانی، جهان مکبث و زیست‌نوشت الکساندر سولژنیتسین، نمایش به واکاوی حافظه، قدرت و مقاومت انسان می‌پردازد و تجربه‌ای میان تئاتر و هنر‌های تجسمی خلق می‌کند.

نمایش «لوله» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی علیرضا اجلی و تهیه‌کنندگی فرزین حاجیلو، از ۳۱ فروردین تا ۲۰ اردیبهشت، ساعت ۱۸:۳۰، در مجموعه تئاتر لبخند – سالن سه روی صحنه است.

در این اثر، محمدرضا آریان، یاسمن وفایی، محمد ابراهیم عبدی، فرزین حاجیلو، شادی صف‌شکن، مهلا رمضان‌پور، علی نهاوندی و زهرا شاهدوست بازی می‌کنند.

در خلاصه این نمایش آمده است: «اگه برات لالایی بخونم خواب‌ت می‌بره؟ خواب ته نداره، سر هم نداره… خیلی وقته یه چیزی تو گلومه که می‌خوام بهت بگم؛ ولی نمی‌تونم.»

در بخش نمایش‌های کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری نیز میزبان چند اثر نمایشی است.

نمایش «گرگ بلا جلو بیا جلو بیا» به نویسندگی افسانه شعبان‌نژاد و کارگردانی سمیرا یزدان‌پژو، از ۲ اردیبهشت ۱۴۰۵ (چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه‌ها)، ساعت ۱۶:۱۵، در پلاتو آینه اجرا می‌شود.

در این نمایش، فاطمه (ریحانه) باغبادی، عاطفه بحرالعلوم طباطبایی و سمیرا یزدان‌پژو به‌عنوان بازی‌دهنده حضور دارند.

خلاصه داستان: «بچه‌های مامان‌بزی مشغول بازی هستند که ناگهان گرگ بلا یواشکی آنها را می‌برد. مامان‌بزی با دنبال کردن ردپای گرگ، برای نجات بچه‌هایش راهی می‌شود، اما…»

نمایش «خشم قلمبه» (نمایشی شاد و موزیکال) به نویسندگی سعید ابک و کارگردانی وحید نفر، از ۲ اردیبهشت ۱۴۰۵، ساعت ۱۷:۴۵، در سالن بوستان کانون پرورش فکری اجرا می‌شود.

در این اثر (به ترتیب ورود)، متین رادمان، سوده سعدایی، هدیه حاجی طاهری، علیرضا صحبتی، علی باروتی و مانلی نفر ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه این نمایش آمده است: «دختر بچه‌ای که اغلب عصبانی است و نمی‌تواند خشمش را کنترل کند، دوستانش را از دست می‌دهد، اما با کمک گربه‌اش و دختر همسایه یاد می‌گیرد احساساتش را بشناسد و خشم خود را مدیریت کند.»

نمایش «رویای برفی» به نویسندگی حامد زارعان و کارگردانی مریم خاکسار تهرانی، از ۲ اردیبهشت ۱۴۰۵، ساعت ۱۷:۰۰، در سالن گلستان کانون پرورش فکری روی صحنه رفته است.

در این نمایش، شراره یوسفی، دانیال کمانکش و صادق کیانی‌مقدم به ایفای نقش می‌مژگان بحری: پردازند.

در خلاصه داستان آمده است: «در سرزمینی رؤیایی، دو دوست به نام‌های برفی و پشمی در کنار هم زندگی می‌کنند. همه‌چیز خوب پیش می‌رود تا اینکه اتفاقی کوچک باعث جدایی آنها می‌شود. تنهایی برفی، آغاز درک معنای دوستی واقعی است.» این اثر برداشتی آزاد از کتاب «گوسفندی که عصبانی بود، خیلی عصبانی» نوشته ژوزف تئوبالد است.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت نمایش‌های روی صحنه می‌توانند به سایت گیشه تئاتر و تیوال مراجعه کنند.

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.