کاهش اتلاف انرژی با عایق‌های الاستومری دانش‌بنیان

صدا و سیما یکشنبه 06 اردیبهشت 1405 - 14:52
فناوران یکی از واحد‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران موفق به ساخت انواع عایق‌های الاستومری با کاربرد در ساختمان و صنایع شدند که به گفته آنها این محصولات در دامنه دمایی منفی ۵۰ تا مثبت ۱۱۰ درجه قابل استفاده هستند و می‌توانند نقش مؤثری در کاهش اتلاف انرژی در تأسیسات و موتورخانه‌ها ایفا کنند.

کاهش اتلاف انرژی با عایق‌های الاستومری دانش‌بنیان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مریم جمالی، کارشناس تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان گفت: عایق‌های الاستومری تولیدی این شرکت بر پایه MBR و PVC هستند که در موتورخانه‌ها و تأسیسات برای عایق‌بندی لوله‌ها و دیگ‌های ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و به عنوان عایق‌های برودتی، حرارتی و صوتی کاربرد دارند.

جمالی با اشاره به دیگر محصولات این مجموعه، گفت: یکی دیگر از تولیدات شرکت، سیستم ساپورت‌های مدولار است. همچنین لرزه‌گیر‌های مکانیکی و مجموعه‌ای از پروفیل‌ها و اتصالات نیز طراحی و تولید شده که در قالب یک سیستم تأسیساتی در ساختمان‌ها به کار می‌روند.

وی ادامه داد: این سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدون نیاز به جوشکاری و با سرعت بالاتر، امکان نصب لوله‌ها و کانال‌ها را فراهم می‌کنند؛ به‌طوری که اتصال لوله‌ها به دیوار و سقف به‌صورت آسان و ایمن انجام می‌شود.

کارشناس تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: استفاده از این سیستم‌ها نیاز به جوشکاری و سوراخ‌کاری دیوار را حذف می‌کند و موجب کاهش مصرف مصالحی مانند بتن، بلوک فوم و سیمان در اجرای تأسیسات ساختمانی می‌شود. برای عبور لوله‌ها در ساختمان می‌توان از این سیستم‌ها استفاده کرد.

وی افزود: لرزه‌گیر‌های مکانیکی این شرکت نیز برای کاهش نویز و لرزش دستگاه‌ها و سیستم‌های تهویه مطبوع و HVAC کاربرد دارند و بر اساس وزن و نوع تأسیسات در مدل‌های مختلف تولید می‌شوند.

به گفته وی، این لرزه‌گیر‌ها از نوع دمپر‌های تخصصی تأسیساتی هستند و نه دمپر‌های سازه‌ای که شرایط پیچیده‌تری دارند.

جمالی با اشاره به سطح بلوغ فناوری محصولات این شرکت، گفت: هم‌اکنون تمامی محصولات تولیدی این مجموعه با سطح فناوری TRL۹ در حال تولید هستند و کارخانه شمس‌آباد این شرکت به طور گسترده به تولید عایق‌های الاستومری می‌پردازد.

وی ادامه داد: با توجه به ناترازی انرژی در کشور، استفاده از عایق‌های الاستومری می‌تواند نقش مؤثری در کاهش اتلاف انرژی ایفا کند. این محصولات در ضخامت‌های مختلف و در دو نوع لوله‌ای و رولی تولید می‌شوند و علاوه بر ساختمان‌ها، در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی‌ها نیز کاربرد دارند.

به گفته کارشناس تحقیق و توسعه این شرکت، هرجا که دمای عملکرد تأسیسات بین منفی ۵۰ تا مثبت ۱۱۰ درجه باشد، می‌توان از این عایق‌ها استفاده کرد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.