روایت مشکلات واقعی جامعه در «کلانتری ۱۱»

صدا و سیما یکشنبه 06 اردیبهشت 1405 - 16:52
«کلانتری یازده»، یکی از مجموعه های متفاوت این روزهاست، اثری که با وجود فضای پلیسی، تمرکز خود را بر روی مسائل روز جامعه، گذاشته است.

عبور از کلیشه‌های پلیسی در «کلانتری یازده» / روایت مشکلات واقعی جامعه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  محمد اسفندیاری، کارگردان ۱۲ قسمت نخست این مجموعه، درباره ریشه‌های شکل‌گیری اثر، شیوه روایت، واقعیت و تخیل در داستان‌ها و همچنین تعریف تازه‌ای که برای شخصیت «کلانتر» ارائه شده است گفت: «کلانتری یازده»، در اصل موضوع شخصی بود که از جانب محسن جهانی به‌عنوان نویسنده شکل گرفت، یعنی نه سفارشی از سوی نیروی انتظامی وجود داشت و نه از تلویزیون. جهانی متن اولیه را نوشت و به گروه تولید ارائه داد.

وی افزود: بعد از آماده‌سازی نسخه اولیه فیلمنامه، به من پیشنهاد کارگردانی داده شد. متن را خواندم و قرار شد بازنویسی جدی روی آن صورت بگیرد. این مرحله باز هم زیر نظر مستقیم محسن جهانی انجام شد و در نهایت به ساخت نسخه‌ای رسیدیم که امروز مخاطب آن را می‌بیند. من ۱۲ قسمت اول این مجموعه را کارگردانی کردم و به‌دلیل تعهد به موضوع دیگری، ادامه کار را به امین شجاعی سپردم که او هم توانست مسیر را با همان رویکرد ادامه دهد.

وی با بیان اینکه پرونده‌هایی که در مجموعه می‌بینید عمدتاً ریشه در واقعیات جامعه دارند، گفت: از پرونده‌های بزرگ که روایتشان خط اصلی را تشکیل می‌دهند تا پرونده‌های کوچک‌تر که هر دو سه قسمت یک‌بار باز و بسته می‌شوند، عمدتاً ریشه در واقعیات جامعه دارند. تلاش ما این بود که مسائل مبتلا به جامعه امروز را بررسی کنیم، مسائلی که الان با آن درگیر هستیم یا در آینده نزدیک خواهیم شد. یکی از مهم‌ترین موضوعات برای ما مسئله آب بود. مثلاً مشابه اتفاقی که در این مجموعه می‌بینیم، من در سفر به رحیم‌آباد گیلان با موضوعی روبه‌رو شدم که باعث زیر آب رفتن چندین روستای قدیمی و بخشی از جنگل شده بود. «کلانتری یازده» را در شهری خیالی طراحی کردیم، اما این شهر برای ما مثل یک «ایران کوچک» بود.

کارگردان «کلانتری یازده» بیان کرد: در ساخت این مجموعه تحقیقات میدانی صورت گرفت و فیلمنامه با مراجعه به کلانتری‌ها و بررسی پرونده‌های مختلف نوشته شد. از طرف دیگر، در هر موضوعی که به نیروی انتظامی مرتبط باشد، ناجی هنر ورود می‌کند. در این مجموعه هم کارشناسان ناجی هنر در کنار ما حضور داشتند، هم در مرحله مطالعه فیلمنامه و هم در زمان فیلمبرداری. کارشناس ناجی هنر صحنه به صحنه کنار کارگردان حضور داشت تا جزئیات از نگاه نیروی انتظامی‌کنترل و تأیید شود.

اسفندیاری افزود: در ۱۲ قسمت اول تلاش کردم شخصیت‌ها را طوری خلق کنم که کلانتری از آن تصویری که در ذهن بسیاری شکل گرفته است، خارج شود.  می‌خواستیم یادآوری کنیم که کلانتر، به‌عنوان کسی که در قلب شهر قرار دارد، باید هم در مسائل کوچک روزمره مردم نقش داشته باشد و هم در مسائل بزرگ شهر.

وی به بازخورد مخاطبان اشاره کرد و گفت: راستش، ما اصلاً تصور نمی‌کردیم مجموعه نوروزی شود. «کلانتری یازده» برای پخش معمولی در نظر گرفته شده بود، اما با توجه به شرایط کشور و توقف چند طرح کمدی، مدیران تصمیم گرفتند این مجموعه پخش شود، چون حال و هوایش مثبت است و درعین‌حال با فضای این ایام تناسب دارد. خوشبختانه بازخورد‌ها فوق‌العاده بود. حتی با وجود اینکه بسیاری از مردم در ایام عید درگیر مراسم و بیرون از خانه بودند، این مجموعه در تلوبیون بازدید بالایی داشت و نظرات مخاطبان هم بسیار دلگرم‌کننده بود.

اسفندیاری افزود: ایده تقدیم هر قسمت مجموعه به یک شهید از سوی تهیه‌کنندگان گرفته شد و برای من هم غافلگیرکننده بود، چون در ابتدا همچین برنامه‌ای نداشتیم. بعد از تصمیم پخش نوروزی، گفتند اگر قرار است به نیروی انتظامی اختصاص داده شود، بد نیست از شهدای این مجموعه هم یادی بشود. به نظرم تصمیم درستی بود و بازخورد احساسی بسیار مثبتی داشت.

وی در پایان به فعالیت‌های اخیر خود اشاره کرد و گفت: به‌تازگی بخشی از مجموعه «اهل ایران» را تمام کرده‌ام و در حال حاضر سرگرم بررسی چند متن جدید هستم. امیدوارم بتوانم در طرح های بعدی هم تجربه‌های تازه‌ای در حوزه مجموعه سازی داشته باشم.

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.