نمایش شاهکارهای کارخانه شکلات‌!

دنیای اقتصاد دوشنبه 07 اردیبهشت 1405 - 00:02
دنیای اقتصاد: مجموعه‌ای از تابلوهایی نقاشی که «ادوارد مونک» نقاش مشهور تابلو «جیغ» برای یک کارخانه شکلات‌سازی خلق کرده بود برای نخستین‌بار در یک نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شوند.در طول یک قرن گذشته، ۱۲ نقاشی عظیم «ادوارد مونک»‌ که زندگی روستایی را به تصویر می‌کشند، در غذاخوری کارگران یک کارخانه شکلات‌سازی واقع در «اسلو» آویزان بوده‌اند که مدت‌ها در معرض گرد و غبار کاکائو و دود سیگار بوده است. حالا این نقاشی‌ها برای نخستین‌بار از کارخانه شکلات‌سازی «فریا»(Freia) خارج می‌شوند تا در «موزه مونک» به نمایش گذاشته شوند. این نقاشی‌ها به همراه طراحی‌های مقدماتی آنها در نمایشگاهی که در کاوش آثار حوالی ۱۹۲۰ این هنرمند برگزار شده است، به نمایش گذاشته می‌شوند.

 یوهان ترونه هولست در سال ۱۹۲۲ میلادی این نقاشی‌ها را برای غذاخوری زنان در کارخانه مرکزی خود واقع در اسلو سفارش داد. او به «مونک»‌ معادل ۲/۵‌میلیون کرون نروژ (تقریبا ۲۵۰,۰۰۰ دلار) پرداخت کرد و این پیشنهاد را به هنرمند داد که می‌تواند مجموعه‌ای مکمل را برای غذاخوری مردان نقاشی کند که البته این امر هرگز محقق نشد.

 این نقاشی‌ها در سال ۱۹۳۴ میلادی در جریان مراسمی به یک غذاخوری جدید، بزرگ‌تر و مناسب برای حضور همه جنسیت‌ها منتقل شدند. این مجموعه نقاشی‌ها،‌ زندگی تابستانی را در یک شهر ساحلی نروژ به تصویر می‌کشد و مونک صحنه‌هایی از کار و بازی را به تصویر می‌کشد.

 ادوارد مونک و کارخانهٔ شکلات» از ۲۱ مه تا ۱۱ اکتبر ۲۰۲۶ در موزه مونک، اسلو، نروژ به نمایش گذاشته می‌‍شود.

1 copy

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.