کناره‌گیری اعتراضی برنده نوبل از جشنواره نویسندگان اورشلیم

عصر ایران سه شنبه 15 اردیبهشت 1405 - 10:32
جی.ام. کوتزی نویسنده برنده جایزه نوبل ادبیات، به طور رسمی حضور در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نویسندگان در اورشلیم را رد کرد.

جی.ام. کوتزی، نویسنده برنده جایزه نوبل ادبیات، به طور رسمی حضور در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نویسندگان در اورشلیم را رد کرد.

به گزاش ایسنا، این رمان‌نویس ۸۶ ساله آفریقای جنوبی-استرالیایی، که به طور گسترده به عنوان یکی از بزرگترین نویسندگان زنده به زبان انگلیسی شناخته می‌شود، برای حضور به عنوان مهمان ویژه در این رویداد معتبر در منطقه میشکنوت شانانیم در اورشلیم که برای ۲۵ تا ۲۸ می برنامه‌ریزی شده، دعوت شده بود.

در مکاتباتی که توسط برگزارکنندگان جشنواره به اشتراک گذاشته شد، این نویسنده برنده دو جایزه بوکر اظهار داشت که با توجه به شرایط ژئوپلیتیک فعلی نمی‌تواند در این رویداد شرکت کند.

کوتزی اقدامات نظامی در غزه در دو سال گذشته را به عنوان «کارزاری از نسل‌کشی » توصیف کرد.

مهمتر اینکه، امتناع کوتزی فراتر از نقد دولت بود. او استدلال کرد که «جوامع روشنفکری و هنری» داخل کشور نیز از مسئولیت مستثنی نیستند و به آنچه به عنوان حمایت داخلی گسترده از کارزار نظامی اسرائیل تلقی می‌کرد، اشاره کرد.

این نویسنده نتیجه گرفت که «جنایت وحشیانه» در منطقه لکه اخلاقی ایجاد کرده که ممکن است دهه‌ها طول بکشد تا پاک شود.

جان ماکسول کوتزی که در سال ۲۰۲۳ به پاس مجموعه فعالیت‌های ادبی‌اش موفق به کسب جایزه نوبل ادبیات شد چند جایزه دیگر از جمله جایزه بوکر (دو باربرای کتاب «زندگی» و «زمانه مایکل ک»)، جایزه فمینا برای رمان خارجی و ... را نیز در کارنامه دارد. 

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.