تحقیقات جدید نشان میدهند داروهای محبوب کاهش وزن و دیابت GLP-1 مانند اوزمپیک و ویگووی مزایایی بیشتر از کنترل متابولیسم دارند. دانشمندان دریافتند داروهای خانواده GLP-1 خطر ابتلا، پیشرفت و مرگومیر ناشی از سرطان پستان را بسیار کاهش میدهند.
به گزارش ساینسآلرت، مطالعات جدید ثابت کردهاند زنانی که داروهای خانواده GLP-1 مصرف میکنند، ۳۰.۵ درصد کمتر در معرض خطر تشخیص سرطان پستان قرار دارند. محققان دانشگاه پنسیلوانیا این نتایج را با بررسی دادههای بیش از ۱۱۰ هزار زن ۴۵ تا ۸۰ ساله (با شاخص توده بدنی ۲۵ یا بالاتر) در فاصله سالهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ به دست آوردند.
این کاهش ۳۰ درصدی در نرخ ابتلا، حتی با در نظر گرفتن عواملی مانند سن، نژاد، تراکم پستان و وضعیت دیابت نیز کاملاً پابرجا بود. محققان میگویند اگرچه این مطالعه مشاهدهای است، اما شواهد قدرتمندی برای آغاز کارآزماییهای بالینی در زمینه پیشگیری از سرطان به دست میدهد.
داروهای GLP-1 فقط برای پیشگیری نیستند و مزایایی نیز برای بیماران مبتلا به سرطان پستان دارند. محققان دریافتند این داروها احتمال متاستاز سرطان پستان را به نصف کاهش میدهند و نرخ بقای ۵ ساله بیماران را ۶ درصد بالا میبرند. در مطالعه دوم که توسط مؤسسه سرطان Taussig انجام شد، محققان ۱۲ هزار بیمار مبتلا به سرطانهای ریه، پستان، روده بزرگ و کبد را بررسی کردند. نتایج نشان داد تنها ۱۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان پستان که داروهای GLP-1 مصرف میکردند دچار پیشرفت بیماری شدند؛ درحالیکه این رقم برای مصرفکنندگان سایر داروهای دیابت ۲۰ درصد بود.

همچنین مطالعه سوم روی بیش از ۱۳۷ هزار بیمار مبتلا به سرطان پستان نشان داد مصرف مداوم حداقل سهماهه این داروها، شانس زندهماندن بیماران را افزایش میدهد.
دانشمندان معتقدند این داروها علاوهبر کاهش وزن، دارای خواص قدرتمند ضدالتهابی و تنظیمکننده سیستم ایمنی هستند که بهطور مستقیم مسیرهای رشد سرطان را مسدود میکنند. اگرچه چاقی به خودی خود یکی از عوامل تشدیدکننده سرطان پستان به شمار میرود، اما محققان میگویند گیرندههای GLP-1 هرگز فقط داروهای کاهنده قند خون نبودهاند. تأثیر ضدالتهابی این داروها در انواع مختلف تومورها به قدری منسجم و قوی است که دانشمندان را برای انجام کارآزماییهای تصادفی بزرگ متقاعد کرده است.
یافتههای تحقیقات پژوهشگران در نشست سالانه انجمن انکولوژی بالینی آمریکا (ASCO) در شیکاگو ارائه شد.